Vaak is het streven van e-commerce managers of (online) marketeers om zoveel mogelijk relevante bezoekers via organisch verkeer naar de webshop te trekken. SEO of zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat de online zichtbaarheid op een natuurlijke manier en op basis van techniek, content, gebruikerservaring en autoriteit tot stand komt.

Het begint met het bepalen van strategie. Het helpt om vragen als deze te beantwoorden: Wat wil je bereiken met zoekmachine optimalisatie? Wat is specifiek voor jouw branche, product of collectie? Hoe staat je huidige techniek er voor? Zijn de navigatie- en linkstructuur binnen de webshop op orde? Is de pagespeed wat het moet zijn? Bouw je op een juiste, consistente manier aan content? Door antwoord te geven op deze vragen, bepaal je een richting. Belangrijke SEO pijlers waarop je kunt optimaliseren:

  • Techniek: optimale indexeer- en crawlbaarheid én presentatie in zoekmachines (rich results)
  • (Meta)content: kwaliteit, relevantie en potentie van de match tussen zoekwoord en content
  • Gebruikerservaring: gebenchmarkt vanuit Core Web Vitals, sitespeed, mobiele bruikbaarheid en prestaties van organische landingspagina's
  • Domein en pagina autoriteit: zoekterm relevantie en interne en externe linkbuilding
Koen
Streven naar meer organisch verkeer?
Zorg dat je op het juiste moment zichtbaar bent voor jouw doelgroep

Grondig zoekwoordonderzoek

Bepaal welke zoekwoorden relevant zijn om jouw doelgroep te bereiken en focus je daarop. We kunnen hierbij helpen door het XSARUS Data Platform in te zetten; zo brengen we op een snelle, eenvoudige manier de meest kansrijke zoekwoorden in kaart. Transactionele keywords, zoekvolume, kans op short- en longtail zoekwoorden worden hierin meegenomen.

Goede technische basis

Een stevige technische basis zorgt voor een optimale indexatie. Kan dit beter? We zorgen dat jouw webshop over de juiste techniek beschikt om maximaal resultaat te behalen binnen zoekmachines. Een goede navigatie- en linkstructuur zorgt voor een hogere ranking. We brengen in kaart waar kansen liggen om te optimaliseren, door middel van 'SEO scans' gericht op de belangrijkste pijlers. Om vervolgens in samenwerking met jou, onze development teams of externe partijen de SEO prestaties te verbeteren.

We werken in een continu proces waarbij we technische en content scans uitvoeren en pagespeed en zoekwoordprestaties monitoren. Je kunt ook met specifieke vraagstukken bij ons terecht. Dankzij meer dan 24 jaar e-commerce ervaring kunnen we je helpen met vragen rondom positie opbouw (van seizoensproducten bijvoorbeeld), artikelen die soms geen voorraad hebben of maat- en kleurcombinaties. We kijken breder dan alleen SEO, maar naar de totale digital marketing inzet. Zoals de tactische inzet van SEO in combinatie met advertising.

Zoekmachine Optimalisatie