Magento Open Source vs. Adobe Commerce

Charlotte Groenendijk
Charlotte Groenendijk
Marketeer
1 augustus 2021

Wat zijn de functionele verschillen tussen deze twee versies?

Zodra de keuze wordt gemaakt voor een Magento webshop, volgt al snel de volgende vraag: wordt het de Magento Open Source of Adobe Commerce (voorheen Magento Commerce) versie? Een belangrijke beslissing. Twee krachtige platforms die XSARUS bij allerlei organisaties implementeert. Hoewel de codebase van Open Source en Commerce fundamenteel hetzelfde is, is vaak onduidelijk wat de functionele verschillen zijn tussen de twee versies. Daar geeft dit artikel inzicht in.

Magento Open Source – goede basis

Magento Open Source is een gratis versie die voorziet in de basisbehoeften van online brands en retailers. Hoewel veel functionaliteiten van Magento Open Source overeenkomen met Adobe Commerce, is het vaak nodig om extra uitbreidingen te installeren of maatwerk toe te passen. Het is daarom van belang om voorafgaand aan het keuzeproces inzichtelijk te maken welke functionaliteiten noodzakelijk zijn, zeker met oog op de lange termijn en de online groeiambities.

Adobe Commerce – meer mogelijk

Adobe Commerce is het licentieproduct van Adobe dat meer en volledig geïntegreerde en geavanceerde functionaliteiten bevat om de groei van retailers te stimuleren. Een greep uit de extra functionaliteiten:

Dynamische marketing & merchandising

Dankzij de Page Builder kunnen contentpagina’s eenvoudig gecreëerd worden zonder HTML of CSS kennis. De gebruiksvriendelijke drag-and-drop editor zorgt voor een gemakkelijke opbouw van content en e-commerce blokken. Met de content staging en scheduling functionaliteit is het mogelijk om campagnes vooraf in te plannen en te reviewen.

Met behulp van klantsegmentatietools en targeting kan gerichte promoties en merchandising ingezet worden. Ook bevat het platform een geavanceerde zoekfunctie die de conversieratio verbetert en zorgen geautomatiseerde product up- en cross-sell regels voor het verhogen van de gemiddelde orderwaarde.

Door klanten beloningspunten te geven bij een aankoop wordt de klantbinding vergroot. Binnen het platform kunnen zelf-gedefinieerde regels voor verzilvering gemaakt worden.

Ook hebben klanten de mogelijkheid om cadeaulijstjes en meerdere wish lists aan te maken, digitale en fysieke cadeaubonnen in te wisselen en deel te nemen aan exclusieve privéverkopen.

B2B functionaliteit

Binnen Adobe Commerce kunnen de bedrijfsaccounts van B2B klanten beheerd worden. Profiteer van een gestroomlijnde online workflow voor offerteaanvragen, stel aangepaste catalogi en prijzen in op klantniveau. De Quick Ordering optie biedt de functionaliteit waarbij een SKU of CSV-bestand geüpload kan worden en in de winkelwagen wordt geplaatst.

Data mogelijkheden

Door de vele datamogelijkheden in de vorm van statistieken en rapportages ontstaat inzicht in hoe klanten zich gedragen, welke producten ze kopen, hoe frequent ze terugkeren en waar ze afhaken in het bestelproces. Daarnaast is het Adobe Commerce platform ver ontwikkeld op het gebied van Business Intelligence en kunnen externe gegevensbronnen worden geïntegreerd voor een compleet 360-graden beeld van de bedrijfsresultaten.

Adobe Commerce Cloud

Adobe biedt optioneel voor de Commerce versie de mogelijkheid tot Cloud hosting. De prijs van een licentie is afhankelijk van de volumes die met het platform van de online retailer meekomen. Functioneel zijn er geen verschillen tussen Commerce en Commerce Cloud.

Schaalbaarheid & performance

Dankzij de Adobe Commerce elastic scalability in de cloud kan een grote hoeveelheid verkeer tijdens piekmomenten goed gemanaged worden. Daarnaast worden gescheiden kassa-, orderbeheer- en productdatabases en meerdere databases ondersteund en is er compatibiliteit met MySQL Cluster.

We komen de mogelijkheden graag laten zien!
Vraag hier een Magento Open Source en/of Adobe Commerce demo aan

Overzicht verschillen Magento Open Source en Adobe Commerce

Onderstaand overzicht geeft alle verschillen weer tussen Magento Open Source en Adobe Commerce. Op bepaalde onderdelen als marketing & merchandising, data mogelijkheden, B2B functionaliteit, schaalbaarheid & performance en Cloud hosting beschikt Adobe Commerce over aanvullende functionaliteiten.

Promoties en prijzenOpen SourceCommerce

Promoties en acties voor specifieke winkels, categorieën, klanten, segmenten of producten.

Creëer coupons voor specifieke winkels, segmenten, periodes, producten en categorieën.

Exporteer coupon codes voor offline distributie, email, nieuwsbrieven en meer.

Volgen van en rapporteren op coupon gebruik.

Aanbieden van gratis verzending en kortingspercentages, vaste bedragen, koop x krijg y gratis.

Staffelkortingen.

Minimum advertised price (MAP) support.

Geautomatiseerde verlaten winkelwagen berichten.

-

Voeg klantattributen toe voor gespecificeerde segmentatie.

-

Personaliseer shopervaring met geavanceerde segmentatie en targeting.

-
Zoekmachine optimalisatie (SEO)Open SourceCommerce

Automatisch een Google sitemap genereren.

Zoekmachinevriendelijke URL's creëren.

Volledige controle over URL's met URL herschrijvingen.

Site managementOpen SourceCommerce

Meerdere websites en winkels beheren vanuit één admin.

Verschillende weergaven in het beheerderspaneel customizen en opslaan om dagelijks efficiënt taken te beheren.

Meerdere rollen en machtigingen definiëren voor toegang tot administratieve functies.

Belastingtarieven instellen op basis van locatie, producttype of klantengroep (bijvoorbeeld: groothandelaar vs. detailhandelaar).

Uitgebreide systeemrapporten genereren voor een snelle scan en het oplossen van technische problemen.

-

Alle beheeractiviteiten van gebruikers loggen en controleren.

-
Content managementOpen SourceCommerce

Toevoegen van contentblokken, widgets en elementen.

Customer experiences creëren dankzij de Page Builder en snel content aanpassen zonder ook maar één regel code te schrijven.

Drag-and-drop editor gebruiken voor het eenvoudig samenstellen of aanpassen van pagina's en contentblokken.

Tekst, afbeeldingen, video's, sliders en meer combineren in flexibele lay-outs.

Content en commerce combineren door producten toe te voegen aan contentpagina's en content toe te voegen aan product detailpagina's.

Herbruikbare dynamische blokken aanmaken gericht op klantsegmenten.

-

Eenvoudig content stagen en previewen voor naadloze updates.

-

Aankomende site wijzigingen beheren in het timeline dashboard.

-

Contentpagina's beheren en paginering, navigatie en menu's toevoegen met een hiërarchie-tool voor pagina's.

-

Eerdere versies van contentpagina's bekijken en herstellen.

-

Klanten triggeren door mooie beelden van Adobe Stock, rechstreeks vanuit Adobe Commerce.

-

Content en lay-outs opslaan als templates. Pas ze toe op andere plaatsen op de website and storeviews.

Creatievelingen, designers en bureaus directe, gecontroleerde toegang geven tot de Media Gallery.

PWA StudioOpen SourceCommerce

Nieuwste generatie webshops creëren met Progressive Web Applications.

Mobiele ervaringen bieden die snel, geïntegreerd, betrouwbaar en boeiend zijn.

PWA ervaringen integreren met behulp van GraphQL API.

PWA mogelijkheden uitbreiden en aanpassen met het PWA Studio extensibility framework.

De time-to-market versnellen met behulp van de meertalige Venia storefront.

Marketeers controle geven over de Page Builder om content en lay-outs te managen in PWA Studio-powered storefronts.

Creëer gepersonaliseerde, headless klantervaringen vanuit de Adobe Experience Manager met Venia storefront setup.

Catalogus managementOpen SourceCommerce

Eenvoudig configureerbare (bijvoorbeeld: kies maat, kleur, etc.), gebundelde en geroepeerde producten maken.

Virtuele producten aanbieden zoals lidmaatschappen, diensten en garanties.

Downloadbare producten toevoegen met samples.

Voorraad beheren op meerdere locaties.

Nieuwe producten creëren via een begeleid online proces.

Onbeperkt aantal productkenmerken definiëren.

Voorgedefinieerde producttemplates maken om snel nieuwe producten te creëren met een specifieke set attributen.

Minimale of maximale product hoeveelheden bepalen die aan de winkelwagen kunnen worden toegevoegd.

Massaal een waarde toewijzen aan meerdere producten voor batch updates.

Eenvoudig voorraadbeheer met ondersteuning voor backorders.

Reviews en product tags beheren.

Melding ontvangen wanneer de voorraad aangevuld moet worden.

Out-of-stock berichten instellen.

Klant gepersonaliseerde producten toestaan (bijvoorbeeld: afbeeldingen upload).

-

Producten automatisch toewijzen aan een specifieke categorie op basis van de attributen.

-

Automatisch verkleinen van afbeeldingen en watermerken toevoegen.

-

Efficiënte batch import en export van catalogusinformatie op geplande tijden.

-
Catalogus sorteringOpen SourceCommerce

Producten en categorieën filteren op prijs, range, merk, kleur en andere attributen met een gelaagde navigatie.

Productcategorieën presenteren in raster- of lijst format.

Look-and-feel van categorieën en productpagina's aanpassen.

Vergelijkbare producten naast elkaar tonen (twee of meer).

Onlangs bekeken en vergelijkbare producten weergeven.

Zoekrelevantie en schaalbaarheid verhogen met Elastic Search technologie.

Bepaal attribuutniveaus en zoekwoord synoniemen voor hogere conversies.

Resultaten herschrijven en redirecten als de zoekfunctie geen resultaat oplevert.

Producten op categoriepagina's rangschikken met een drag-and-drop editor en geautomatiseerde sorteerregels.

-

Bepalen welke producten en categorieën zichtbaar zijn voor iedere klantengroep.

-
Productaanbevelingen - Powered by Adobe SenseiOpen SourceCommerce

Auto-deployed store tagging in de storefront zorgt ervoor dat het mogelijk is om klantgedrag te analyseren.

-

Auto-catalog sync zorgt voor nauwkeurigheid bij het weergeven van de productnaam, prijzen, afbeeldingen etc.

-

Adobe Sensei analyseert voortdurend het gedrag van de klant en verwerkt het met machine learning (ML) algoritmen.

-

ML-algoritmen sturen negen aanbevelingstypen aan die geplaatst kunnen worden in de storefront, zoals ''nu trending'', ''klanten bekeken ook'', ''klanten kochten ook'' etc.

-

Ervaringen beheren met een speciale UI in de Adobe Commerce admin voor het creëren, beheren en implementeren van aanbevelingen.

-

Prestaties en impact volgen door rapportages van belangrijke statistieken als views, clicks en attributed revenue.

-

Toegewijde SaaS-service behandelt alle complexe, computationele verwerking van de website.

-
Product weergaveOpen SourceCommerce

Meerdere afbeeldingen per product tonen.

Inzoomen op productafbeeldingen.

Productvideo's van YouTube of Vimeo weergeven.

Swatches toevoegen om kleuren, stoffen, etc. weer te geven.

Meerdere producten in een gegroepeerde weergave tonen.

Beschikbare voorraad weergeven.

Productbeoordelingen en reviews tonen.

Mogelijkheid om producten aan een verlanglijst toe te voegen.

Geautomatiseerd gerelateerde producten instellen voor up-sell en cross-sell aanbevelingen, om de gemiddelde orderwaarde te verhogen.

-

Facebook, Twitter en e-mail links toevoegen om producten te delen.

-
Check-outOpen SourceCommerce

Besteloverzicht met productafbeeldingen tonen bij het afrekenen.

Gast - en klant check-out gebruiken. Geregistreerde klanten worden automatisch herkend wanneer het emailadres wordt ingevoerd.

Klanten de mogelijkheid geven om met één klik op de knop een klantaccount aan te maken op de bedanktpagina na check-out.

Persistent Shopping Cart functie slaat de winkelwagen op om de aankoop later te voltooien.

Complexe BTW-berekeningen beheren en handtekening klare aangiften instellen met Vertex.

Check-out performance verbeteren met voorraadreserveringen.

Orderverwerkingscapaciteit verbeteren met de optie om voorraad updates in de check-out tijdens piekperiodes uit te schakelen.

BTW- en verzendingsinformatie weergeven in de winkelwagen.

Cadeau verpakkingsopties en berichten aanbieden per bestelling en per artikel.

-

Prijzen en belastingen voor verpakkingsopties configureren.

-

Standaard UPS verzendoplossingen zijn beschikbaar.

Afhalen in de winkel instellen als mogelijke verzendmethode.

BetalenOpen SourceCommerce

Veilig creditcard informatie doorgeven van de browser naar de betalingsgateway.

Kwalificeren voor PCI compliance (SAQ-A of SAQ A-EP), afhankelijk van de gebruikte betaalmethodes.

Braintree Vendor Bundled Extension gebruiken voor PCI compliance en alternatieve betaalmethodes zoals Venmo, Apple Pay en Google Pay.

PayPal Express aanbieden als betaalmethode.

Betalingen via bankoverschrijving en onder rembours aanvaarden.

Aantal conversies verhogen door relevante betaalmethoden via PayPal Smart Payment Buttons.

Creditcard authorisatie en - afschrijving instellen bij verzending of bij het afrekenen.

Aantal verkopen verhogen door klanten de mogelijkheid te bieden om nu, later of in termijnen te betalen via Klarna.

-
Order management en klantenserviceOpen SourceCommerce

Vanuit het admin panel orders en/of facturen bekijken, bewerken, creëren en voldoen.

Meerdere facturen, verzendingen en creditnota's per order aanmaken om deelleveringen toe te staan.

Facturen, pakbonnen en verzendetiketten afdrukken.

Orderstatus labels aanmaken om de voortgang te volgen.

Klantenservice medewerkers in staat stellen om orders en klantaccounts aan te maken.

Bestelstatus, accountupdates, wachtwoord-reset en andere emails richting klanten aanpassen en versturen.

Klantrelaties opbouwen door het samenstellen en versturen van nieuwsbrieven.

In contact komen met klanten via het contactformulier.

Producten bekijken die onlangs door klanten zijn bekeken, gekocht of op het verlanglijstje staan om een betere service te bieden richting klanten.

Return Management Authorization (RMA) gebruiken voor het efficiënt verwerken van retouren.

-

Zet retouren om in winkel tegoed.

-
KlantloyaliteitOpen SourceCommerce

Groei versnellen door het verzamelen en weergeven van reviews en het weergeven van specifieke content door middel van Yotpo.

Beloningspunten aanbieden voor aankopen, registratie, productbeoordelingen of andere acties.

-

Regels configureren voor het inwisselen van beloningspunten, maximale aantallen en vervaldata van punten.

-

Klanten in staat stellen om producten op te slaan op meerdere verlanglijstjes die openbaar kunnen worden gemaakt.

-

Klanten toestaan om meerdere wishlists te maken om aan de hand van deze lijst te winkelen.

-

Exclusieve winkelervaringen bieden door middel van privé of flashverkoop sites.

-
KlantaccountsOpen SourceCommerce

Standaard verzend- en factuurgegevens kiezen.

Onbeperkt aantal adressen opslaan in adresboek.

Bestelstatus en geschiedenis bekijken.

Opnieuw bestellen vanuit klantaccount.

Recent bestelde artikelen bekijken.

Ingezonden productreviews bekijken.

Digitale producten downloaden.

Nieuwsbrief inschrijvingen beheren.

Beschikbare winkeltegoeden, cadeaubonnen en beloningspunten bekijken.

-
InternationaliseringOpen SourceCommerce

Webshops in meerdere landen vanuit dezelfde omgeving beheren.

Ondersteuning van andere valuta's en lokale belastingtarieven.

Lijsten van toegestane landen instellen met betrekking tot registrering, verzending en facturering.

Ondersteuning van vastgestelde productbelastingen, zoals WEEE/DEEE in de EU.

Automatisch belasting berekenen voor transacties in de EU met BTW-ID validatie.

EU-cookiemelding gebruiken om te voldoen aan de EU-privacy wet en Elektronische Communicatie Richtlijn.

Integratie met wereldwijde vervoerders.

Live SearchOpen SourceCommerce

Creëer snelle, intelligente en gepersonaliseerde zoekresultaten.

-

Beheer eenvoudig alles wat nodig is voor dynamisch zoeken en aanbevelingen binnen de gebruiksvriendelijke interface en verminder handmatige taken.

-

Gebruik rapporten om prestaties te bewaken, trends te signaleren en zoekervaringen te optimaliseren.

-
Upgrade compatibiliteitstoolOpen SourceCommerce

Problemen worden proactief geïdentificeerd voordat een Adobe Commerce upgrade plaatsvindt, waardoor het proces voorspelbaarder wordt en de kosten voor het uitvoeren van regelmatige upgrades worden verlaagd.

-
Geïntegreerde B2B functionaliteitOpen SourceCommerce

Dankzij zelfbedieningstools kunnen zakelijke klanten eenvoudig het bedrijfsaccount, aankopen, offertes en kredieten beheren.

-

Rollen en permissies instellen voor zakelijke kopers.

-

Mogelijkheid om nieuwe accounts aan te melden via een goedkeuringsproces.

-

Vertegenwoordigers toewijzen aan klantaccounts.

-

Zakelijke klanten toestaan om op factuur te betalen en de kredietgegevens in te zien.

-

Inkopen stroomlijnen met klantgedefinieerde goedkeuringsprocessen.

-

Customized productcatalogi of prijzen toewijzen aan zakelijke klanten om aan de contractvoorwaarden te voldoen.

-

Aankopen personaliseren met bedrijfsspecifieke verzend- en betalingsmogelijkheden.

-

Offerteaanvragen efficiënt beheren en onderhandelen over prijsvoorwaarden dankzij gestroomlijnde online workflows.

-

Quick Order mogelijkheid door meerdere SKU's in te voeren of het uploaden van een CSV-bestand.

-

Aanvullen van voorraad versnellen op basis van vaak gekochte producten door zakelijke klanten.

-

Grote orders verwerken tot wel 300 orderregels.

-

Hoogwaardige service bieden door vertegenwoordigers in staat te stellen om als klant in te loggen en problemen op te lossen of orders te plaatsen.

-

Orders accepteren op basis van business rules.

-
Krachtige data mogelijkhedenOpen SourceCommerce

Producten, klantdata, adressen, voorraad en prijzen uit het platform exporteren.

Overal toegang tot data en de mogelijkheid om deze te analyseren.

-

Meer dan 75 datarapporten hanteren, verdeeld over 5 dashboards en voorgedefinieerde statistieken.

-

Op de hoogte blijven door geautomatiseerde en bijgewerkte rapportages.

-

Eenvoudig rapporten samenstellen en bewerken met één intuïtieve interface.

-

Geavanceerde analyses uitvoeren met de Report Builder.

-

Samenvattingen van rapporten naar mailen naar teamleden.

-

Account beveiligen door de juiste toestemmingsniveaus.

-
Applicatie architectuur en veiligheidOpen SourceCommerce

Moderne technologie die gebruikt maakt van populaire frameworks en industriestandaarden ondersteunt.

Gemakkelijk functionaliteiten toevoegen of verwijderen door een modulaire code structuur.

Stabiele service interface om eenvoudig duurzame upgrades en releases door te voeren.

Integreren van applicaties van derden dankzij web API's, SOAP en REST ondersteuning.

Soepel beheren van koppelingen tussen extensies.

Time-to-market versnellen en codekwaliteit verbeteren door een volledig geautomatiseerd testframework.

Sterke data-encryptie gebruiken gebaseerd op AES-256 en hashing op basis van SHA-256.

Aangepaste headless front-end ervaringen maken met behulp van GraphQL API.

Duidelijk database schema vergemakkelijkt upgrades en het installatieproces.

Wachtwoorden raden beperken door sterke wachtwoord eisen en een veilig admin login proces.

De veiligheid van het platform bevorderen door scans, externe tests en bug bounty programs uit te voeren.

Op de hoogte blijven van veiligheidsproblemen via de Security Center.

Webshop beveiligen en fake-logins voorkomen met Google ReCAPTCHA en tweestapsverificatie.

IP-adressen van servers verbergen vanuit Fastly om DDoS aanvallen te voorkomen.

-
Lay-out en thema'sOpen SourceCommerce

Responsive thema's van de storefront (Blank, Lumia of Venia PWA) aanpassen om de time-to-market te versnellen.

Een thema eenvoudig aanpassen om sitevariaties te maken op basis van landen, merken en campagnes.

CSS preprocessing gebruiken voor eenvoudig website onderhoud.

Snel een consistent thema's ontwikkelen met de Adobe Commerce UI en pattern library.

-

Reduceer code complexiteit op de frontend door het scheiden van de presentatielaag en de bedrijfslogica.

-
Performance en schaalbaarheidOpen SourceCommerce

Versnel de siteprestaties met geïntegreerde Varnish pagina caching. Alleen beschikbaar in de on-premises versie.

Schaal sites met veel verkeer op met multi-tier, multi-node Varnish configuraties. Alleen beschikbaar in de on-premises versie.

Profiteer van snellere indexering en toenemende indexupdates voor recentere site-inhoud en betere prestaties.

Verklein JavaScript, CSS en HTML en comprimeer afbeeldingen om de bestandsgrootte te verkleinen en pagina's sneller te laden.

Cache alle JavaScript en CSS op de eerst bekeken pagina om inhoud die moet worden gedownload voor volgende pagina's te minimaliseren.

Snellere toegang tot product-, klant- en orderbeheerweergaven met snellere admin rendering.

Archiveer orders na een instelbare periode om de store performance te verhogen.

Asynchrone verwerking van taken voor betere prestaties met behulp van een Rabbit MQ framework voor de taakwachtrij.

Efficiënt beheer van configuratie in verschillende omgevingen en minimaliseer productie-uitvaltijd voor updates met pipeline deployment tooling.

Sla mediabestanden op een aparte databaseserver of Content Delivery Netwerk (CDN) voor snellere paginalaadtijden.

-

Gebruik de meegeleverde Performance Toolkit om de site snelheid te optimaliseren.

-

Stel grote teams van admin-gebruikers in staat om gelijktijdig order- en productupdates uit te voeren.

-
Managed CloudOpen SourceCommerce

Betrouwbaarheid en beschikbaarheid op enterprise niveau: 99,99% uptime met een hoge beschikbaarheidsarchitectuur.

-

Verwerk transacties met een PCI-gecertificeerde cloud-infrastructuur waar u op kunt vertrouwen.

-

Profiteer van op Platform-as-a-service (PaaS) gebaseerde productie, staging en ontwikkelomgevingen, geoptimaliseerd voor Adobe Commerce.

-

Versnel de time-to-market met deskundige applicatie- en infrastructuurondersteuning.

-

Vier verschillende verbeterde integratie omgevingen voor verschillende stadia: Product, Staging en Integratie, en een lokale Cloud Docker omgeving.

-

Continue toegang tot cloud-integratietools met ondersteuning voor een onbeperkt aantal gebruikers.

-

Beheer performance met onbeperkte versies van New Relic APM Pro (performance monitoring) en New Relic Infrastructuur monitoring.

-

Versnel de prestaties van uw website met Fastly's op Varnish gebaseerde Content Delivery Network met afbeeldingen optimalisatie.

-

Specifieke hardware voor een hoog niveau van betrouwbaarheid en beschikbaarheid.

-

Maak automatisch een back-up van uw code en databases voor eenvoudig herstel in geval van een incident.

-

Eenvoudig inschakelen en configureren van diensten zoals Redis, RabbitMQ en Elasticsearch om mogelijkheden en prestaties te verbeteren.

-

24/7 bewaking van uw productieomgeving.

-

De Site-Wide Analysis Tool (SWAT) biedt 24/7 realtime prestatiemonitoring, rapporten en aanbevelingen om de veiligheid en operabiliteit te garanderen voor installaties van Adobe Commerce op cloudinfrastructuur.

-
SupportOpen SourceCommerce

Technical Support is 24/7 bereikbaar per telefoon of online om te helpen bij het diagnosticeren en oplossen van kernproblemen met het product.

-

Toegewijde Technische Account Managers en Customer Success Managers.

-