Relevante content aanbieden op het juiste moment: dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Jouw potentiële klant kan zich overal bevinden en kan in verschillende fasen van het oriëntatie- en aankoopproces zitten.

Een social mediakanaal of zoekmachine kan het eerste touchpoint zijn waaruit een webshop bezoek volgt. De belangrijkste doelgroep heeft jouw webshop al meerdere keren bezocht of is zelfs al klant. In alle fases van de customer journey wil je de bezoeker, bekend of onbekend, een optimale ervaring bieden. Met een inhoudelijke boodschap die raakt en aanzet tot actie.

Arjo
Zorg jij voor een persoonlijke benadering?
Maak het verschil door de inzet van een CDP

Persoonlijk en conversie verhogend

Klantgerichte personalisatie binnen de customer journey kan zorgen voor conversie verhoging, maar ook voor een toename van de gemiddelde orderwaarde en retentie van jouw bezoekers. Gepersonaliseerde content en aanbevelingen op de webshop, in e-mail of binnen advertising bevorderen de return on investment van jouw marketinginspanningen. 

Voordelen van personalisatie

Personalisatie biedt voordelen voor jouw bezoekers én kansen voor jou als organisatie:

  • Bezoekers blijven langer op de webshop
    Door bezoekers de juiste, gepersonaliseerde content te laten zien, krijgen ze eerder de bevestiging dat ze op het juiste adres te zijn. En klikken ze sneller door naar de producten die je aanbiedt.
  • Meer vertrouwen en loyaliteit
    Door informatie op een persoonlijke manier te presenteren richting klanten en ze een optimale shopervaring te bieden, neemt de kans op herhaalaankopen toe.
  • Hogere conversie
    Relevante aanbevelingen en voordelen hebben een positief effect op de conversie en gemiddelde orderwaarde.
CDP als basis van personalisatie

Een Customer Data Platform (CDP) is essentieel om profieldata van bezoekers te kunnen vastleggen, valideren, combineren en op de juiste manier in te zetten. Hier is wel een goede data-integratie voor nodig. We zetten onder andere de CDP's Squeezely en Datatrics succesvol in bij retailers en brands. Binnen het CDP wordt klantgedrag verzameld vanuit verschillende bronnen. Op basis van deze data kunnen on-site personalisaties worden ingericht, zoals productaanbevelingen, embedded content, notificaties en pop-ups.

Een Customer Data Platform is ook een systeem dat first-party klantgegevens verzamelt, opslaat en analyseert. Door een CDP te implementeren, kun je de afhankelijkheid van third-party cookies verminderen en focussen op het opbouwen van sterke klantrelaties.

Door het CDP te koppelen aan een e-mailmarketing platform, kun je ook daar de persoonlijke benadering doorvoeren. Het blijft van belang om de beschikbare data doorlopend te analyseren; zo ontstaan er relevante inzichten als vertrekpunt voor nieuwe optimalisaties. Hier helpen we je graag bij. Van strategiebepaling en implementatie, tot uitvoerige data-analyse.