Betrouwbare e-mailaflevering voor webshops

Het belang van betrouwbare e-mailaflevering

Als webshop wil je dat belangrijke e-mails altijd aankomen bij klanten. Orderbevestigingen, retourmails, facturen en andere (transactionele) e-mails moeten in de inbox van klanten belanden. Maar tegenwoordig worden er zoveel spam en phishing e-mails verzonden, dat betrouwbare e-mails hier de dupe van worden. Zo belanden ze in de spam of komen ze helemaal niet meer aan.

In dit artikel leggen we uit waarom e-mailaflevering belangrijk is en geven we drie tips over hoe afleverproblemen voorkomen kunnen worden.

Wat is e-mail aflevering?

Het afleveren van e-mails houdt in dat e-mails daadwerkelijk aankomen in de inbox van de klant. Niet in de spamfolder, maar op de plek waar de klant de e-mail verwacht. Om dat goed te doen, moet er rekening gehouden worden met een aantal zaken, waaronder domeinreputatie, schone ontvangerslijsten en verschillende authenticatiemethoden als afzender.

Dat klinkt ingewikkeld, maar het brengt heel wat voordelen met zich mee wanneer e-mails snel in de inbox belanden. Want voor e-mailaflevering geldt: hoe sneller, hoe beter. Belandt e-mail razendsnel in de inbox? Dan betekent dat, in veel gevallen, een verhoging van de klanttevredenheid, effectieve cross- en upsell-mogelijkheden en bovendien een kans om je als webshop te onderscheiden van de concurrentie.

Bedenk maar eens wat het effect kan zijn van een bestelbevestiging die niet in de inbox belandt, of een wachtwoord reset e-mail die met vijf minuten vertraagd is. Klanten gaan zich afvragen of het proces wel goed gegaan is en hangen binnen no-time aan de lijn met klantenservice.

Ook wanneer het juist wel goed gaat, zijn er enorme voordelen te behalen met goede e-mailaflevering. Aansprekende e-mails die gelijk na de bevestiging van een bestelling in de inbox belanden, bieden de kans om te laten zien wat je nog meer in huis hebt. Snel afgeleverde e-mails in de juiste huisstijl leveren, veelal, hogere upsell cijfers op dan de standaard e-mails.

Het is dus ontzettend nuttig om e-mailaflevering goed op orde te krijgen. Met een ‘standaard’ e-mailproces vanuit het e-commerceplatform, zoals Magento, wordt de kans verhoogd dat e-mails niet aankomen, dus delen we drie tips die helpen om goed in de inbox te belanden:

  1. Gebruik een gespecialiseerd e-mailplatform
  2. Verlaag het risico op bounces
  3. Domeinautorisatie

1. Gebruik een gespecialiseerd e-mailplatform

Het gebruiken van een gespecialiseerd e-mailplatform is aan te raden. Hoewel dit vaak wat geavanceerder is dan het gemiddelde e-mailmarketingplatform, biedt het controle over alles wat met (transactionele) e-mails en de aflevering daarvan te maken heeft. Om te voorkomen dat de transactionele e-mails niet gaan conflicteren met invloeden van e-mailmarketingcampagnes, is het goed om hier verschillende oplossingen voor in te zetten.

Om ervoor te zorgen dat alle e-mails van onze klanten ook daadwerkelijk aankomen, werkt XSARUS samen met Flowmailer voor de betrouwbare aflevering van transactionele e-mails. Met een handige bouncemanagement module, DMARC rapportage tooling en snelle e-mailaflevering, zorgen we er samen met Flowmailer voor dat e-mails weer aankomen waar ze horen: in de inbox. Met responsive e-mailtemplates zijn die e-mails ook in de juiste look & feel.

De reden waarom XSARUS dit liever niet oplost binnen Magento, is omdat de standaard e-mails niet aan de wensen voldoen. De transactionele functionaliteiten binnen Magento zijn prima. Alleen de e-mail templates binnen Magento zijn standaard niet responsive en dit gaat ten koste van de weergave (en prestaties) op mobiele apparaten en in verschillende mailclients.

Een ander belangrijk argument waarom XSARUS met Flowmailer werkt, is dat de data in Nederland blijft. Het platform heeft twee redundante, Nederlandse datacenters op volledig eigen infrastructuur staan, waardoor data van onze klanten zo veilig mogelijk blijft. Daardoor werkt Flowmailer AVG compliant en zijn ze ISO 27001 gecertificeerd.

2. Verlaag het risico op bounces

De tweede tip is om het risico op bounces te verlagen. Bounces zijn e-mails die niet afgeleverd konden worden vanwege een probleem met de server (softbounce) of een probleem met de ontvanger (hardbounce). Dat klinkt misschien als een open deur, maar er zijn wel degelijk methoden om het bouncepercentage te verminderen. Bouncepercentages hebben namelijk invloed op de reputatie als verzender.

Scoor je vaak hoge bouncepercentages? Dan gaan grote ontvangers (zoals Outlook of Gmail) hun vraagtekens zetten bij de verzender en komen op den duur steeds minder e-mails aan.

Manieren om het bouncepercentage te verlagen zijn:

  • Het adressenbestand regelmatig updaten. Zo verzend je niet steeds je marketing e-mails naar (zakelijke) klanten van wie het e-mailadres niet meer bestaat;
  • Webformulieren beveiligen tegen spam, waardoor er minder tot geen e-mails meer gestuurd worden naar nepadressen;
  • Een goede bounce follow-up inrichten, bijvoorbeeld door klanten een SMS te sturen wanneer hun e-mailadres bounced.

Koop nooit een adressenlijst voor e-mailmarketing. Naast dat dit o.a. leidt tot een hoog bouncepercentage, is het ook in strijd met de AVG-regels.

Flowmailer dashboard

3. Domeinautorisatie

Legitiem e-mails verzenden begint met het autoriseren van het e-maildomein. Dat is mogelijk met verschillende autorisatiemethoden, waardoor de ontvangende server kan bepalen of de e-mails in de inbox geplaatst mogen worden.

SPF en DKIM

Bij het afleveren van e-mail is het doel dus om 100% duidelijk te maken dat de afzender ook echt degene achter dat bericht is. Dat kan met de technieken SPF en DKIM. Dit zijn beide DNS records, oftewel domeininstellingen. SPF geeft bij de ontvangende mailserver aan dat het bericht van jou komt en DKIM bewijst met een cryptografische handtekening welk domein verantwoordelijk is voor het bericht.

Het is belangrijk om domeinautorisatie te regelen voor alle bronsystemen, anders zijn we weer terug bij af.

DMARC

Helaas is e-mailaflevering in de loop der jaren nog complexer geworden dan het al was en is het instellen van SPF en DKIM niet meer voldoende. Het aanmaken van een DMARC-record, ook weer DNS, maakt de cirkel rond. Deze techniek helpt om enerzijds betrouwbaar legitieme e-mail af te leveren en anderzijds om de ontvanger te beschermen tegen phishing. Een DMARC-record bestaat eigenlijk uit twee belangrijke onderdelen: beleid en rapportage.

Samengevat

In het kort: het is belangrijk dat e-mails daadwerkelijk aankomen bij klanten, want voor e-mailaflevering geldt: hoe sneller, hoe beter. Niet in de spamfolder, maar op de plek waar de klant de e-mail verwacht. De inbox! En om hiervoor te zorgen is ons advies om een gespecialiseerd e-mailplatform te gebruiken (bijvoorbeeld Flowmailer), het risico op bounces te verlagen en het e-maildomein te autoriseren .

Wanneer dit is geregeld, zal de kans groter zijn dat e-mails in de inbox belanden. Met als positief gevolg, in veel gevallen, een hogere klanttevredenheid, meer upsell-mogelijkheden en een onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie.

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.