Diamond Point

Nieuw e-commerceplatform op basis van Magento

Diamond Point is een Nederlands sieradenmerk en diamantexpert sinds 1904. De afgelopen twee decennia hebben ze zichzelf ontwikkeld tot één van Nederlands meest vooraanstaande sieradenmerken. Diamond Point heeft een uitgebreide collectie van exclusieve sieraden, van tijdloze klassiekers tot fashionable eyecatchers. Naast online verkoop via de eigen webshop, zijn de shop-in-shops in de Bijenkorf een belangrijk verkoopkanaal van Diamond Point.

Behoefte aan een nieuw e-commerceplatform

Het bestaande e-commerceplatform dat in gebruik was bij Diamond Point voordat ze in contact kwamen met XSARUS, heeft vele jaren voorzien in de behoefte die Diamond Point op dat moment had. Omdat het platform steeds verder verouderde en er weinig ruimte was voor doorontwikkeling en nieuwe features, besloot Diamond Point zich te oriënteren op een nieuw platform.

De wensen die uitgesproken werden:

  • Het nieuwe e-commerceplatform moet toekomstproof zijn en dus ruimte bieden voor doorontwikkeling;
  • Het moet een stabiele omgeving zijn;
  • De snelheid en usability van de website en webshop moet sterk verbeteren ten opzichte van de huidige situatie.

Implementatie van het nieuwste Magento platform

Op basis van de wensen, adviseerde XSARUS om de nieuwste versie van het Magento commerceplatform te implementeren. Voor Diamond Point voorziet Magento in de basis al voor een groot deel in de behoeften. Waar nog functionaliteit ontbreekt, is deze uitgebreid door de aanschaf van diverse extensies. Een groot voordeel van Magento; De uitbreidingsmogelijkheid door middel van extensies, voorkomt dat er maatwerk nodig is. De opties zijn hierdoor oneindig, zonder dat de kosten onnodig hoog oplopen.

Concept & Design

Tijdens de conceptfase focuste het designteam van XSARUS zich onder andere op de juiste online vertaling van het bestaande brandbook. Belangrijk voor Diamond Point is om de zachte, vriendelijke en open uitstraling online door te trekken. Door het gebruik van zachte kleurtonen en veel witruimte oogt het geheel rustig en vriendelijk. Om meer beleving te kunnen creëren zijn extra elementen als bannering en one-line iconen toegevoegd. De iconen zijn zorgvuldig uitgetekend naar de look & feel van Diamond Point en worden nu gebruikt om verschillende functionaliteiten in de webshop aan te duiden.

Ook werd een customer journey sessie georganiseerd om vanuit bestaande persona's de knelpunten van het huidige platform in kaart te brengen. Vervolgens zijn nieuwe wireframes opgezet van de belangrijkste pagina’s in de shopflow. Uiteraard zijn learnings vanuit de customer journey sessie verwerkt in nieuwe functionaliteiten en bestaande elementen verder verduidelijkt. Hiermee sluit de nieuwe shop van Diamond Point beter aan bij de behoefte van haar eindgebruikers.

De resultaten

Wanneer we in gesprek gaan met Tamara van der Valk, Manager Marketing bij Diamond Point, en haar vragen welke voordelen Magento nu voor Diamond Point biedt volgen er een aantal: “De checkout is enorm verbeterd, dat is wel één van de biggest wins voor ons. We zien dan ook een algehele conversiestijging van 11% op de gehele webshop. Daarnaast is het beheer van productcategorieën veel makkelijker geworden en hebben we nu dankzij de Page Builder meer mogelijkheden om contentpagina’s er goed uit te laten zien. Ook is er meer ruimte gekomen om promoties aan te jagen door middel van bannering.”

Belangrijk voor Diamond Point zijn ook de shop-in-shops. Deze zijn nu dan ook makkelijker vindbaar op de website. Een andere belangrijke pijler is service. Ook dit is, mede dankzij de ruimte voor goede communicatie, duidelijker naar voren gebracht.

We zien een algehele conversiestijging van 11% op de gehele webshop.

Kun je aangeven wat je favoriete eigenschap binnen Magento is?
“We kunnen alle content op de website inplannen met behulp van de Content Staging module. Dat is voor ons een heel fijne functionaliteit omdat acties en promoties vaak eindigen in het weekend. Wij waren gewend dat we alleen kortingsacties en banners konden inplannen, maar nu kunnen we zelfs hele contentpagina’s en categorieën inplannen. Erg handig!”

Wat vond je van de samenwerking met XSARUS?
“XSARUS sprong er tijdens het offertetraject al uit door het persoonlijke contact en doordat er heel erg werd meegedacht met onze wensen. Bij de meeste bedrijven stopt het onbetaalde traject bij een basis offerte. XSARUS was bereid dieper op onze vraag in te gaan. Ook daarna verliep de samenwerking erg prettig. Mede doordat we samen op kantoor aan het project werkten, hebben we ook de sfeer een beetje kunnen proeven en merkten we dat iedereen dedicated en met een positieve en enthousiaste instelling aan het project werkte. Dit gaf ons veel vertrouwen in een succesvolle afloop van het project.”

Meer Magento cases

Overzicht alle cases

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.