Drogisterij.net

Grote conversie optimalisatieslag: conversieratio +42%

Al ruim 20 jaar behoort Drogisterij.net tot één van de grootste online drogisten van Nederland en is een vaste waarde in de Twinkle100. Het uitgebreide assortiment bestaat uit meer dan 70.000 producten van zelfzorgmiddelen tot huishoudelijke artikelen.

XSARUS heeft bij Drogisterij.net een toekomstbestendig e-commerce platform neergezet en er wordt actief samengewerkt op het gebied van Data Driven Marketing. Eén van de doelen was het maken van een conversie optimalisatieslag en weer te voldoen aan de huidige standaarden. Het XSARUS Data Driven Marketing team was verantwoordelijk voor dit deel. ‘Hoe zorgen we dat de conversiekracht van de webshop verbetert en de waarde per sessie stijgt?’ Met deze achterliggende vragen ging het team aan de slag. De verkeersaandelen zijn vooraf inzichtelijk gemaakt en bij de optimalisaties is extra ingezet op mobiele bezoekers.

Squeezely implementatie

XSARUS heeft bij Drogisterij.net Customer Data Platform Squeezely geïmplementeerd. Hierdoor worden onder andere op verschillende pagina’s productaanbevelingen en bestsellers getoond op basis van bezoekersprofielen en klikgedrag. Door het tonen van relevante content en plaatsen van conversie triggers wordt de kans op cross- en upsell én conversie vergroot. De producten gaan aansluiten op bezoekersprofielen, waardoor zij een meer gepersonaliseerde customer experience ervaren.

De biggest win voor Drogisterij.net is de duidelijke conversieverbetering. Hieraan hebben de vernieuwde UI/UX, snelheid van de webshop, gepersonaliseerde producten voor bezoekers en goede data insights sterk bijgedragen. Doordat alles meetbaar is, kunnen we blijvend optimaliseren.

Drogisterij.net

Conversieratio +42%

Er is nog meer aangepakt op Data Driven Marketing vlak:

  • Door de toevoeging van de XSARUS check-out in het bestelproces is het doorstromingspercentage op de webshop toegenomen. In de check-out zijn alle opties meegenomen als ‘snel inloggen’, ‘pakket afhalen bij DHL’ of ‘niet afleveren bij de buren’. Mede door deze check-out optimalisatie is de conversieratio gestegen met 42%. En op mobiele devices was de conversieratio zelfs verdubbeld.
  • Vanuit UX perspectief is een meer toegankelijke en eenvoudige filtering ontwikkeld.
  • Alle technische (SEO) zaken zijn ingesteld naar de actuele Google richtlijnen. Zo is bijvoorbeeld de URL-structuur opgebouwd voor optimale prestaties.

Drogisterij.net

Interessante kanttekening: het komt voor dat na een livegang een korte conversie drop te zien is. Bezoekers moeten soms wennen aan een nieuwe omgeving waarin ze online shoppen. Bij Drogisterij.net was deze daling niet zichtbaar; de conversieratio nam direct significant toe.

Succesvolle Data Driven Marketing optimalisaties

Door de combinatie van het nieuwe e-commerce platform en ingrijpende Data Driven Marketing optimalisaties maakt Drogisterij.net een enorme sprong in professionalisering, stabiliteit en efficiëntie. De bezoekers ervaren een snelle, gebruiksvriendelijke webshop met optimale zoek- en filteringsmogelijkheden en een gepersonaliseerde customer experience.  

Meer cases

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.