Nofruit

Optimalisatie bestelproces dankzij user testing: conversieratio +15%

Nofruit is een onderscheidend online interieurconcept waarbij klanten hun eigen ‘wereld’ kunnen vormgeven. Bij nofruit kun je zelf kussens op maat ontwerpen voor stoelen en loungesets tot zitkussens voor in de boot of caravan. Alles voor het creëren van een unieke zitplek en een persoonlijke touch in het interieur.

Nofruit is met XSARUS een Data Driven Marketing samenwerking aangegaan, waarin inzicht in kwantitatieve en kwalitatieve data én hierop optimaliseren, centraal staat. Dit werpt bij nofruit duidelijk zijn vruchten af.

Het beste halen uit het online bestelproces

Omdat bijna ieder product maatwerk is, moeten er behoorlijk wat gegevens verzameld worden voor de productie van start gaat. Nofruit beschikte op de webshop al over een stappenplan gevolgd door een productconfigurator die bezoekers doorlopen om een product samen te stellen. Het stappenplan helpt de gebruiker op weg ter voorbereiding op het daadwerkelijk configureren van het product. Een gebruiker vult zijn of haar voorkeuren in en beantwoordt een aantal korte vragen, zodat nofruit een goed advies kan geven. Daarna start de gebruiker de configurator om het kussen verder samen te stellen, dit gaat om keuzes als maatvoering, soort kwaliteit, kleur, stof en afwerking.

Eerst heeft XSARUS kritisch gekeken naar de huidige prestaties van deze tool, met name het uitstappercentage in meerdere stappen van de configurator, liet veel potentie zien. Om dit te verbeteren, kan het heel waardevol zijn om de eindgebruiker te betrekken. Hierdoor kun je het ‘waarom’ achterhalen van de gebruikerservaring. Dit is precies wat XSARUS heeft gedaan. Want hoe beleeft een bezoeker het bestelproces? En tegen welke obstakels wordt aangelopen tijdens het configureren?

Wij ervaren een prettige samenwerking met XSARUS. Regelmatig hebben we overleg met verschillende specialisten die snel kunnen schakelen en zich verdiepen in onze markt. Iedere keuze wordt goed onderbouwd en dat schept vertrouwen.

Inzetten van user testing

XSARUS heeft tijdens de user testing aan gebruikers gevraagd om via een mobiel device een scenario van begin tot eind te doorlopen. Bijvoorbeeld: “Bestel een maatkussen voor in de caravan.” Daarbij werd ook de vraag gesteld: ‘’Hoe ervaar jij de mobiele bruikbaarheid van de configuratietool om kussens op maat te ontwerpen en te bestellen?’’. Alle plussen en minnen zijn nauwkeurig geregistreerd. Vaak lopen bezoekers op een webshop tegen dezelfde issues aan. Door alle issues te bundelen ontstaan bruikbare inzichten. Inzichten die meestal niet naar voren komen in bijvoorbeeld een functionele A/B test. Dat komt doordat er bij user testing vaak een stukje emotie komt kijken. Door daadwerkelijk feedback van een eindgebruiker te ontvangen, worden kwalitatieve inzichten verkregen. In grote lijnen kwamen de volgende aandachtspunten naar voren tijdens de analyse van deze kwalitatieve feedback:

1.      Laadsnelheid
De laadsnelheid van de verschillende stappen in het bestelproces was onvoldoende, gebruikers haakten daardoor regelmatig af.

2.     Hoeveelheid keuzes
Het hebben van veel keuzes wordt vaak als prettig ervaren, maar het kan ook overweldigend zijn. Volgens de gebruikers moest er gevoelsmatig te veel en soms dubbele stappen doorlopen worden.

3.     Toelichting en advies in het bestelproces
Gebruikers misten in sommige gevallen een juiste toelichting of advies om een goede keuze te kunnen maken.

De hoogste tijd voor XSARUS om deze aandachtspunten om te zetten in adviezen en te starten met optimaliseren.

Nofruit configurator

Optimalisaties met zichtbaar resultaat

XSARUS heeft een nieuwe, gebruiksvriendelijke basis neergezet voor het stappenplan en de productconfigurator. Het stappenplan richt zich op de bezoeker die nog zoekende is en met de configurator duik je meteen in het ontwerpen van het product. Aan de hand van input uit de user testing is een vernieuwd design ontwikkeld met een geoptimaliseerde user experience. De werking en look-and-feel van het stappenplan en de configurator zorgen nu voor consistentie en duidelijkheid in het bestelproces.

Nofruit configurator

Conversieratio +15% en uitstappercentage -15%

Dat het gebruiksgemak sterk is verbeterd, blijkt duidelijk uit de cijfers. De conversieratio op de webshop is toegenomen met zelfs 15%. Ook haken aanzienlijk minder bezoekers af in de configurator; het uitstappercentage is afgenomen met 15%. Deze cijfers tonen aan hoe waardevol het is om gebruikers te betrekken bij het optimaliseren van een webshop en te luisteren naar de behoeften.

Nofruit percentages

Verder groeien

Nofruit heeft al een veelbelovende groei doorgemaakt. Om dit te versterken gaan nofruit en XSARUS een volgende stap zetten in de Data Driven Marketing samenwerking: de implementatie van Customer Data Platform Squeezely. Hiermee heeft nofruit straks controle over alle klantdata en zal de webshop door middel van on-site personalisatie nog relevanter worden voor de bezoeker.

Voor ons is naast de sterke conversieverhoging, het maken van onderbouwde keuzes een grote win. We gaan minder op onderbuikgevoel af en laten de data 'bepalen', met behoud van ons DNA in content en stijl.

Meer Data Driven Marketing cases

Overzicht alle cases

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.