Van Gils

The road to omnichannel success

Het geliefde modemerk Van Gils, dat zich kenmerkt door kwaliteit, unieke details en een uitgesproken stijl, geeft mannen vertrouwen op hun 'road to success'. Zoals Van Gils mannen helpt met het kiezen van de juiste stijl op hun road to success, zo helpt XSARUS Van Gils met hun road to omnichannel success. Met als belangrijkste doel: fans van het merk Van Gils creëren.

Ingezette expertises

  • Omnichannel strategie
  • Magento 2 Commerce
  • UX & Design
  • Storelocator
  • Integratie Flowmailer en Copernica
  • Shop the Look functionaliteit
  • Headless checkout

Van multichannel naar omnichannel

De verkoop van de Van Gils collectie gebeurt via het traditionele retail kanaal, wholesalers, shop-in-shop in grote warenhuizen als de Bijenkorf en Galeria Inno en direct via de eigen Brandstores en webshop. De webshop van Van Gils is inmiddels uitgegroeid tot de grootste brandstore. Door het groeiend aandeel online verkopen, neemt de behoefte om de klantervaring van het merk Van Gils in alle kanalen naadloos op elkaar aan te laten sluiten toe. Om dit te kunnen realiseren is een goede fundering nodig; een stevig commerceplatform dat Van Gils helpt om de verschuiving van multichannel naar omnichannel te kunnen realiseren.

Nieuw platform

Het nieuwe omnichannel platform voor Van Gils moet flexibel en schaalbaar zijn en veel ruimte bieden voor branding. Ook het ontzorgen van klanten, gebruiksgemak en het oogsten van klantdata zijn voor van Gils van groot belang. De keuze viel op het Magento 2 Commerce platform. Magento voorziet in de behoeften die Van Gils heeft, biedt uitstekende marketingfunctionaliteiten en de optie om B2B en B2C binnen één platform te kunnen combineren.

De mogelijkheden binnen Magento zijn eindeloos; een belangrijke reden om te kiezen voor dit toekomstbestendige omnichannel platform.

Harde deadline

De deadline voor livegang van het nieuwe platform was keihard, onder andere vanwege de collectiewissel voor het nieuwe seizoen en de livegang van het nieuwe ERP systeem van IT’s Perfect. Door toe te werken naar een minimum viable product, kon XSARUS de fundering voor het nieuwe commerce platform snel ontwikkelen. De nieuwste en grootste online brandstore van Van Gils is in slechts 12 weken ontwikkeld -en zonder het verschuiven van de ambitieuze deadline- live gegaan.

Arjan Hoeks: "Om in drie maanden tijd een complete webshop en een vernieuwd ERP systeem live te krijgen, is uitdagend. Het is hard werken, gas geven, snelle keuzes maken en heel erg goed met elkaar afstemmen. Het snel kunnen schakelen met XSARUS heeft ervoor gezorgd dat het gelukt is. Een erg fijne samenwerkingspartner."

Functionaliteit

Geheel naar de laatste online standaarden is de responsive online brandstore ontwikkeld vanuit een mobile first gedachte. Omdat het grootste deel van de Van Gils klanten op mobiel shopt, is het belangrijk dat de mobiele ervaring klopt. Dankzij Magento heeft Van Gils nu de mogelijkheid om ook op mobiel een uitstekende user experience neer te zetten. Uiteraard beschikt het platform over belangrijke functionaliteiten zoals de integratie met ERP, een integratie met het door Van Gils gebruikte Flowmailer en Copernica, een storelocator en een shop-the-look functionaliteit.

Het platform maakt gebruik van het intuïtieve Magento CMS. Arjan Hoeks: “Wat ik erg prettig vind aan het Magento CMS zijn de Content Staging functionaliteiten; Dat we nu bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben om banners of andere content klaar te zetten om later automatisch te publiceren. Die mogelijkheid hadden we voorheen niet.” Het CMS dat standaard in Magento is opgenomen, is zo ontwikkeld dat webpagina’s middels drag & drop opgebouwd kunnen worden, zonder dat technische kennis noodzakelijk is.

Headless checkout

Uniek in het nieuwe Van Gils commerce platform is de headless check-out. Deze is door XSARUS op maat ontwikkeld op basis van best practices en is daarmee volledig afgestemd op de verwachtingen van de Nederlandse consument. Deze multi step check-out zorgt voor een aantoonbaar betere conversie dan de standaard Magento checkout die voornamelijk is gericht op de Amerikaanse markt. De doorstroming van de check-out is tot op detail meetbaar waardoor eenvoudig conversie optimalisaties kunnen worden doorgevoerd.

De roadtrip gaat door

De basis voor de road to omnichannel success is gelegd. Dankzij de implementatie van het nieuwe Magento platform is de verschuiving van multichannel naar volledig omnichannel een stuk dichterbij. Ondertussen gaat de roadtrip die XSARUS en Van Gils samen maken, gewoon door. Wordt vervolgd!

Meer Magento cases

Overzicht alle cases

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.