Content Syndication

Uw e-commerce content staat niet langer op zichzelf. Naast uw eigen e-commerce kanalen neemt de impact van marketplaces, vergelijkers, affiliatepartners, social-media, zoekmachines etc. nog iedere dag toe. Bekende grote namen zijn uiteraard Amazon, Bol.com, Beslist, Facebook, Google Shopping. Voor brands, fabrikanten of distributeurs is het daarnaast het retailkanaal dat behoefte heeft aan gestructureerde, verrijkte, up-to-date, productcontent. Het liefst actionable, zodat de content daadwerkelijk kan leiden tot een transactie: traffic naar eigen storefronts of directe sales in het betreffende channel.

Uitdagingen

Content moet compleet, competitief en tijdig beschikbaar zijn in de verschillende kanalen. Hoe organiseer je content distributie naar tal van platforms en systemen met allerlei verschillende datastandaarden, formaten en kwaliteitseisen? Komt de data uit een geïntegreerd platform of is het een puzzel van gegevens uit verschillende bronnen in de organisatie? Hoeveel tijd is uw organisatie kwijt bij het opzetten van selecties, datafeeds en de feitelijke distributie? Heeft u de mogelijkheid om selectief om te gaan met uw output;het ene platform ontvangt meer, minder of juist andere content.

Samenspel tussen PIM en E-commerce platform

Waar een product information management systeem de content gestructureerd, selectief en geautomatiseerd kan aanbieden, beschikt het e-commerce platform over unieke functionaliteit om transacties aan te gaan en het product in de eigen context te kunnen tonen. Daarnaast beschikt het e-commerce platform over actuele prijs- en voorraadinformatie. Een gecombineerde ontsluiting vanuit beide systemen lijkt dus wel de aangewezen methode om tegemoet te komen aan alle wensen.

Mapping

Waar de meeste PIM-systemen beschikken over een (basis)mapping en transformatie functionaliteit geldt dit niet voor het e-commerce platform. Toch dient de data in de juiste vormen frequentie (gecombineerd) te worden ontsloten.In onze praktijk maken we daarom nog extra gebruik van gespecialiseerde content syndication tools, zoals Channable, om bronbestanden te combineren, te mappen en te ontsluiten naar de verschillende kanalen. Bijkomend voordeel van deze tools is dat ze de standaard(taxonomie)welke de ontvangende partij wenst geïntegreerd hebben en onderhouden, zodat met een enkele import vele tientallen afnemers bediend kunnen worden.

XSARUS heeft voor inRiver PIM een Channable plug-in beschikbaar, welke het eenvoudig maakt om een inRiver Channel te publiceren naar een Channable mapping project.

Datapools

Binnen een toenemend aantal branches bestaan datapools; zelfstandige of collectieve initiatieven om productdata op een gestandaardiseerde wijze op te slaan en aan elkaar aan te bieden. Een datapool kent vraag- en aanbodzijde, afhankelijk van uw positie in de keten bent u publisher of subscriber (of beide). Aansluiting op datapools is doorgaans niet eenvoudig, deze trajecten worden gekenmerkt door mappings, afstemmingen, keuzes, maar ook aanpassingen van eigen data. Wanneer echter gerealiseerd kunt u profiteren van de synergie: ofwel heeft u tegen aantrekkelijk kostenniveau veel meer content beschikbaar in uw eigen kanalen, ofwel realiseert u met een enkele technische ontsluiting een groot afnemersbereik. 

Lukt het uw organisatie om goed grip te krijgen op deze uitdagingen dan bent u klaar voor de volgende slag in commerce, ‘rise-of-the-platforms’ ofwel de platform-economie.

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.