Terug
12 februari 2024

Sever-side tag management

Jouw klantdata in controle

William Tanis
Lead Data / Data Architect

Wat is server-side tagmanagement? 

Bij e-commerce platforms gebruik je tags in de datalayer om gebeurtenissen vast te leggen. Deze hebben invloed op processen die zorgen dat je webshopbezoeker een optimale ervaring heeft. De data van deze gebeurtenissen wordt direct doorgestuurd naar o.a. Google en Facebook. Maar met behulp van server-side tagging komt deze data eerst in jouw eigen server terecht. Pas daarna wordt het vai API-koppeling doorgestuurd naar externe kanalen. Je zit dus met je eigen server tussen de bezoeker en de externe dataverzamelaar in, als een soort filter- en privacy waakhond.

Zorg dat je jouw klantdata optimaal benut 

Door de aanscherping van AVG- en privacyregels worden de eisen voor het beheer van cookies en consent steeds strenger. Dit maakt het gebruik van trackingdata op bijvoorbeeld Facebook, Google Ads, en Criteo steeds lastiger. Daarom is het essentieel om zelf de touwtjes in handen te houden over je eigen first-party data. Waarin je zelf bepaalt hoe je deze data gebruikt en deelt met externe kanalen. Server-side tagging is dé manier om jouw klantdata optimaal te benutten en afscheid te nemen van third-party cookies.  

FACTICX helpt jou hierbij door middel van het tag management systeem van Google: Server-side Google Tag Manager (SSGTM). 

Hoe richten we SSGTM in? 

Stap 1: Opzetten van de SSGTM container inclusief eigen Cloud Server infrastructuur.  
Stap 2: Inrichten van de SSGTM container met benodigde clients, tags en variabelen voor Google Analytics 4. 
Stap 3: Server-side tracking instellen voor marketingkanalen zoals Facebook, Pinterest en Google Ad op basis van de datastroom die in de vorige stap is ingericht voor Google Analytics 4. 
Stap 4: Google & cookie consent volgens AVG inrichten. En een bot detector instellen om een extra beveiligingslaag tegen SPAM te creëren en  tot slot een proxy instellen voor de GTM webcontainer zodat de sitesnelheid niet wordt aangetast. 
Stap 5: Verbeterde transactiemetingen instellen om het conversiegat tussen het e-commerceplatform en Google Analytics 4 te dichten. 

Dit klinkt misschien technisch en complex, maar daarom doen we het samen en zorgen we ervoor dat jij ontzorgd wordt.  

Welke voordelen heeft SSGTM? 

Server-side tracking is een logische stap in de evaluatie van tracking. Waarom ook jij deze tracking zou moeten gebruiken? Je krijgt meer controle over je ‘eigen’ first-party data. Het vermindert de impact van trackingpreventie en maakt meer datameting via first-party cookies mogelijk. Dit verbetert de datastromen naar analyse tools, beschermt tegen misbruik, en biedt meer controle over bot- en spamverkeer. Verder heb je minder last van client-side Javascript verkeer, wat een positief effect heeft op de snelheid en gebruikerservaring van jouw shop. Genoeg voordelen te benoemen. Tijd om SSGTM in jouw organisatie te introduceren!