Server-side tag management

William Tanis
William Tanis
Data Architect
29 december 2022

In de datalayer van een e-commerce platform gebruik je tags om gebeurtenissen te meten. Deze tags beïnvloeden allerlei processen die de websitebezoeker de optimale gebruikerservaring bieden. Daarnaast kunnen gegevens vanuit deze gebeurtenissen worden doorgezet richting bijv. advertising en marketing automation om de websitebezoeker verder in zijn of haar klantreis passend te (re)targeten.

Maximaliseer de grip op het verzamelen en inzetten van klantdata

Server-side tag management: zorg dat je klantdata maximaal benut

Vanuit privacy- en AVG regulatie komen er steeds strengere controles op de inrichting van cookies en consent. Het is steeds lastiger om de juiste tracking data te gebruiken in andere platforms zoals Facebook, Google Ads, Criteo, etc.

Daarom is het een must om controle te houden over de eigen (first-party) data en zelf te managen hoe deze wordt gebruikt en gedistribueerd naar externe partijen. Server-side tagging is een toekomstbestendige manier om afscheid te nemen van third-party cookies.

Server-side tag management

In de huidige opzet bij browser (client-side) tagging worden trackingscripts direct geladen in de browser van de bezoeker en de data direct doorgestuurd naar bijvoorbeeld Google of Facebook. Via de browser wordt data direct verzameld door externe partijen zonder tussenkomst van je eigen omgeving. In de Server-side tagging oplossing wordt data van de bezoeker verzameld en gaat deze data eerst langs de server-side tagging oplossing voordat dit wordt doorgezet naar externe partijen. Tracking data wordt via API-koppelingen doorgezet. Dit geeft een meer robuuste datadoormeting en geeft je als e-commercepartij volledige controle over de eigen first-party data van je bezoekers. Je zit dus met je eigen server tussen de bezoeker en de externe dataverzamelaar in, als een soort filter- en privacy waakhond.

XSARUS werkt met het tag management systeem van Google: Server-side Google Tag Manager (SSGTM).

Inrichting Server-side Google Tag Manager

Stap 1
Bij het inrichten van SSGTM wordt gestart met opzetten van Server-side Google Tag Manager container inclusief eigen Cloud Server infrastructuur. Dit kan in eigen beheer of binnen het Google Cloud Platform worden opgezet.

Stap 2
Vervolgens wordt de Google Tag Manager server- en webcontainer ingericht met de benodigde clients, tags en variabelen voor GA4

Stap 3
Op basis van de GA4 datastroom die ingericht is richten we ook server-side tracking in voor externe marketingkanalen (Facebook, Google Ads, Pinterest, Criteo, Tradetracker etc.)

Stap 4
Naast de opzet van de kanalen richten we ook volledig de juiste Google & cookie consent in (AVG conform). Server-side stellen we een bot detector in om een extra beveiligingslaag tegen SPAM te activeren. En als laatste stellen we een proxy in voor de GTM webcontainer, hierdoor laden we het GTM script niet in, wat ten goede komt aan de sitesnelheid.

Stap 5
Als laatste stap richten we verbeterde transactiedoormeting in om het conversiegat tussen e-commerceplatform en GA4 te verminderen. De hele setup wordt doorgetest voor go-live.

Server-side Google Tag Manager, waarom?

Server-side tracking is de volgende logische stap in de evaluatie van tracking. Er zijn verschillende redenen waarom deze vorm van tracking gebruikt moet gaan worden:

  • Verbeterde beveiliging
    Dit zorgt voor meer controle over de ‘eigen’ first-party data en hoe deze wordt gebruikt en gedistribueerd naar externe partijen.
  • Verbetering van first-party analytics
    De impact van ‘tracking preventie’ wordt verminderd door de first-party context. Zo wordt meer data gemeten door gebruik van first-party cookies. Dit biedt mogelijkheden om ook server-side transacties te gaan meten als verschillen tussen het Ecommerce platform en GA te groot zijn.
  • Verbeterde gegevensstromen
    Update en verbeter de gegevensstromen met meer gegevens die kunnen worden doorgestuurd naar eigen analyse tools en derde partijen. Dit geeft ook een extra faalbeveiliging om beveiligingssleutels veilig te houden voor misbruik. Ook kan dit worden gebruikt om meer controle te geven over het uitsluiten van bot- en spamverkeer.
  • Sitespeed
    Je hebt minder last van client-side Javascript netwerkverkeer wat een positief effect heeft op de sitesnelheid en de algehele gebruikerservaring. Op de lange termijn opent dit de mogelijkheid om alle pixels van derden en JavaScript-belasting te verminderen tot één enkele gebeurtenisstroom.