Terug
5 februari 2024

Combineer data met gebruikersbehoeften

Verhoog je webshop conversies door de kracht van data en diepgaand gebruikersinzicht te combineren

Ton de Munck
Lead Design & CX

Herken jij de knelpunten in de klantreis van je webshop? Iedere organisatie heeft te maken met tegenvallende conversies of afhakende bezoekers. Het verzamelen van data geeft deels inzicht in deze knelpunten, maar weet je de echte reden achter de tegenvallende cijfers? En hoe ontdek je het antwoord op die ‘waarom’ vraag? 

Jouw data vormt de basis 

De laatste jaren is er een hoop ontwikkeling in de manier waarop webshops en klantreizen worden doorgemeten. Door tooling en Customer Data Platforms (CDP's) heb je veel meer inzicht in de online customer journey. Hoewel je steeds meer datapunten kunt meten, vormt dit niet direct de oplossing maar fungeert het als basis. 

Welke betekenis geef jij aan je data?

Je data uit bijvoorbeeld je CDP doorgrondt lang niet al het gedrag van je klanten. Je weet hoe bezoekers door je website klikken, maar waarom kwamen ze naar je site? Zijn ze uiteindelijk naar een andere webshop gegaan of misschien naar de fysieke winkel om de levertijd te vermijden? Zulke acties zorgen wel voor conversie, maar zie je niet terug in de kwantitatieve data. Let dus op welke conclusies je wel en niet kan trekken uit je ‘harde data’.  

Hoe ontdek je het ‘waarom’ achter knelpunten? 

Door de combinatie met kwalitatieve onderzoeksmethoden betrek je eindgebruikers en ontdek je hun beweegredenen. Met bijvoorbeeld een survey op je webshop krijg je gerichte input over de gebruikersbehoeften en over waarom bepaalde stappen in de customer journey niet lekker lopen. Een andere kwalitatieve onderzoeksmethode is user-testing, waarmee je een groep gebruikers door knelpunten op je shop laat gaan en erachter komt waarom dit knelpunten zijn.  

Een gouden combinatie: harde data & gebruikersinzichten 

Het loont om met de juiste tooling en een goed geïmplementeerd CDP aan de slag te gaan. Met deze 'harde data’ kun je de eerste analyses uitvoeren en je webshop prestaties continu monitoren. Ontdek je in deze ‘harde data’ een nieuw knelpunt of vraagstuk? Schakel dan een onderzoeksmethode in om achter de ‘waarom-vraag’ te komen. Wat de juiste methode is, is afhankelijk van je vraagstuk. Tip: neem daarom meerdere disciplines op in je datagestuurde marketingteam. Zo kun je razendsnel schakelen tussen bijvoorbeeld design, UX of research. Snel inzicht zodat je snel kan inspelen op de behoeften van jouw gebruikers. Dat is pas écht waardevol! 

Dit artikel van onze UX Designer Ton de Munck is onlangs gepubliceerd op de website van Emerce.