Terug
4 maart 2024

First party data

Neem de regie over je klantdata

William Tanis
Lead Data / Data Architect

Hoe beheer jij je first-party data? In een wereld waar online privacygegevens en regelgeving centraal staan, is dit een essentieel onderwerp voor de groei van jouw organisatie. Welke hedendaagse uitdaging komt om de hoek kijken bij het verzamelen en gebruiken van klantdata? En welke oplossingen zijn hiervoor?  

Hoe verzamel je first-party data? 

Het volgen van on-site gebeurtenissen is de sleutel tot succes om je customer journey invulling te geven, te evalueren en te verbeteren. Om deze gebeurtenissen vast te leggen en door te sturen naar de Google Tag Manager (GTM), kun je gebruik maken van een datalayer op de achtergrond van je webshop. Binnen GTM worden met behulp van tags de gegevens geclassificeerd en eventueel doorgestuurd naar externe partijen en kanalen. Met de inzet van GTM behoud je dus de controle over je first-party data. Jij managet welke gegevens bij externen, zoals Facebook of Google, terechtkomen.  

Uitdaging: hoe ga je om met de nieuwe norm? 

De regelgeving omtrent het volgen van bezoekers via third-party cookies wordt steeds strikter. Dit merk je waarschijnlijk al door browsers als Safari, Firefox en binnenkort ook Chrome die de ondersteuning voor deze cookies beperken of schrappen. Apple's iOS 17-update blokkeert bovendien tracking links, wat adverteerprestaties beïnvloedt. Een wake-up call voor jou en je organisatie. Het beheer van je first-party data is urgent. Heb je dit niet goed onder controle? Dan loop je het risico dat je weinig tot geen nauwkeurige klantgegevens hebt om jouw rapportages en strategische beslissingen op te baseren.  

Hulp nodig bij jouw first-party data?

Neem contact op met William, Lead Data / Data Architect
Contact met WilliamJa, ik wil contact

Toekomstgerichte oplossingen 

Bij FACTCIX houden we de ontwikkelingen nauw in de gaten en werken we aan slimme oplossingen die jou helpen om grip te houden op je first-party data. De volgende oplossingen hebben we met succes in werking gezet bij veel van onze klanten: 

  1. Server-Side Tag Management: 

Server-Side Tag Management houdt in dat de trackingtags die bijhouden wat bezoekers doen, niet meer werken in de browser van de bezoeker, maar op de server van je organisatie. Dit is veiliger en beter voor de privacy, omdat het niet meer afhankelijk is van third-party cookies. We helpen jou stap voor stap met een vlotte implementatie van jouw server-side tag manager. Meer weten? Lees het hier.  

  1. Customer Data Platform (CDP): 

Om je first-party klantdata te verzamelen, op te slaan en te analyseren komt een CDP goed van pas. Het helpt je om alles over je klanten te weten te komen en die informatie te gebruiken om een gepersonaliseerde boodschap over te brengen die aanzet tot actie. Met een CDP hoef je minder te leunen op third-party cookies en kun je betere relaties met je klanten opbouwen. Meer weten? Lees het hier. 

Door te kiezen voor Server-Side Tag Management en/of Customer Data Platforms, kun je niet alleen aan de privacyregels voldoen, maar ook belangrijke inzichten verzamelen en sterke marketingstrategieën maken in een tijdperk zonder third-party cookies. We helpen je graag. Begin vandaag nog.