First Party Data: neem de regie over je klantdata

William Tanis
William Tanis
Data Architect
2 oktober 2023

In een wereld waar online gegevensprivacy en regelgeving steeds belangrijker worden, staat het beheer van first-party data centraal bij groei en klanttevredenheid. In dit artikel gaan we in op de uitdagingen bij het verzamelen en gebruiken van klantgegevens én de mogelijke oplossingen.

Een slimme aanpak voor klantgegevens

Het succes van een organisatie staat of valt met haar vermogen om klantgegevens effectief te verzamelen en benutten. Het volgen van de juiste on-site gebeurtenissen is de sleutel tot het vormgeven van de volledige klantreis zoals gepland.

Vaak maken organisaties gebruik van een 'datalayer' op de achtergrond van hun website om verschillende gebeurtenissen vast te leggen en naar de Google Tag Manager (GTM) te sturen. Binnen GTM worden tags ingezet om deze gegevens te classificeren en, indien relevant, door te sturen naar externe partijen en tools van derden. Deze derden gebruiken deze informatie voor doeleinden zoals gerichte advertenties en op maat gemaakte e-mailmarketing om klanten verder in hun reis te bereiken.

De uitdaging van een veranderend landschap

De regelgeving rondom het volgen van bezoekersgegevens, met name via third-party cookies, is een groeiend probleem. Oude methoden voor het volgen van bezoekers worden geleidelijk aan ingeperkt door privacyregels, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Het is opvallend dat browsers zoals Safari en Firefox, respectievelijk de tweede en vijfde meest gebruikte browsers wereldwijd, al grotendeels zijn gestopt met het ondersteunen van third-party cookies. Google Chrome, veruit de grootste speler met een marktaandeel van ongeveer 64%, heeft aangekondigd dat het vanaf halverwege 2024 de geleidelijke afschaffing van deze cookies zal starten.

Afgelopen september is er door Apple een update doorgevoerd die impact heeft op het doorzetten van data naar third-party: De iOS 17-update van Apple. Deze update blokkeert tracking links in de privacy modus, wat gevolgen heeft voor advertentieprestaties. Lees meer over de update in het artikel op Frankwatching.

Dit schept een urgente behoefte aan oplossingen voor elke online retailer. Als first-party data niet goed wordt beheerd, ontstaat het risico dat er straks weinig tot geen nauwkeurige online gegevens beschikbaar zijn voor rapportage en strategische beslissingen.

Dit tekort aan gegevens zal het lastiger maken om de cruciale contactpunten in de klantreis te meten en deze informatie te benutten voor gerichte marketingcampagnes.

Toekomstgerichte oplossingen

Om in te spelen op deze veranderende omstandigheden en grip te houden op first-party data, hanteren we bij XSARUS twee oplossingsrichtingen:

1. Server-Side Tag Management:

Server-Side Tag Management betekent dat trackingtags niet langer in de browser van de gebruiker worden uitgevoerd, maar op de server van de organisatie. Dit zorgt voor een veiligere en privacy vriendelijkere verwerking van gegevens, omdat het niet afhankelijk is van third-party cookies. Deze aanpak minimaliseert de impact van wijzigingen in browsers op de dataverzameling en geeft bedrijven meer controle over hun gegevensverwerking. Bij XSARUS realiseren we dit in een aantal afgebakende stappen. Lees er meer over in het artikel dat we schreven over Server-Side Tag Management.

2. Gebruik van een Customer Data Platform (CDP):

Een Customer Data Platform is een geïntegreerd systeem dat first-party klantgegevens verzamelt, opslaat en analyseert. Het stelt je in staat om een compleet beeld van jouw klanten te creëren en deze informatie te gebruiken voor gepersonaliseerde marketing en klantinteracties. Door een CDP te implementeren, kun je de afhankelijkheid van third-party cookies verminderen en focussen op het opbouwen van sterke klantrelaties. Lees er meer over op onze pagina Personalisatie.

Tot slot

In een snel veranderende digitale omgeving is het beheer van first-party data van cruciaal belang. Door te investeren in Server-Side Tag Management en/of Customer Data Platforms kun je niet alleen voldoen aan privacyvoorschriften, maar ook waardevolle inzichten genereren en effectieve marketingstrategieën ontwikkelen in een wereld zonder third-party cookies. Begin vandaag nog.