Magento en duplicate content

Hoe te voorkomen?

Een zwakke plek van Magento webshops is dat het platform dubbele pagina's maakt door meerdere URL's te maken die dezelfde inhoud weergeven. Nu word je niet actief gestraft door Google voor duplicate content, maar het heeft wel invloed op de manier waarop zoekmachines websites crawlen en indexeren. Door niet juist te handelen kan duplicate content de prestaties van een webshop in het organisch zoekresultaat belemmeren. Een crawler van een zoekmachine weet namelijk niet welke versie in de zoekresultaten terecht moet komen, waardoor één of soms beide pagina's uit de index van Google worden gefilterd. Dit wil je voorkomen.

Duplicate content door query-strings

Zoals veel andere e-commerceplatforms maakt Magento gebruik van een navigatiestructuur waarbij de gebruiker in staat is om door specifieke productgroepen te bladeren. Als gevolg hiervan worden er query-strings toegevoegd aan het einde van de URL’s, wat kan leiden tot dubbele content als deze niet correct worden geïmplementeerd.

De volgende URL's zouden in theorie allemaal naar dezelfde inhoud verwijzen. Het enige verschil hier is dat de producten op deze pagina's enigszins anders zijn gefilterd:

  • https://www.voorbeeld.nl/categorie/
  • https://www.voorbeeld.nl/categorie/?kleur=groen
  • https://www.voorbeeld.nl/categorie/?sorteer=reviews
  • https://www.voorbeeld.nl/categorie/?gclid=ABCD

Als Google bovenstaande URL's mag crawlen, zullen de prestaties van de originele (niet-gefilterde) categoriepagina's worden belemmerd omdat er meerdere versies van de pagina zijn. Om dit op te lossen, zal er op iedere pagina een rel=canonical-tag opgegeven moeten worden naar de schone URL toe.

Oplossing voor duplicate content door query-strings

Binnen XSARUS werken we met de SEO Toolkit en Layered Navigation van Amasty. Door het juist instellen van de plug-ins worden de URL’s zoals hierboven opgelost. Toch blijkt uit analyse dat het gebruik van filtering en sortering in combinatie met paginering niet correct werkt. Hiervoor bieden we een maatwerk oplossing.

Naast deze implementatie geven we de voorkeur om een canonical-tag op te nemen op iedere pagina. De reden hiervan is dat de meeste systemen URL-parameters toestaan zonder dat de content verandert op de pagina. Mocht er dan geen canonical-tag zijn die naar zichzelf verwijst, lopen de webpagina’s het risico dat deze als duplicate worden aangemerkt.

Een wat vergezocht risico is dat zelfs externe partijen ervoor kunnen zorgen dat de webpagina als duplicate content wordt gezien door het toevoegen van parameters als er geen canonical-tag is geïmplementeerd. Het implementeren van een canonical-tag naar zichzelf is een goede ‘defensieve SEO-strategie’.

Duplicate content op detailpagina’s

Magento configureert standaard productpagina-URL's afhankelijk van aan welke categorieën het product is toegevoegd. Als een product aan meerdere categorieën is toegevoegd, betekent dit dat hetzelfde product ook toegankelijk is via meerdere URL's, afhankelijk van aan welke categorie het is toegevoegd.

Een enkel product kan bijvoorbeeld worden geopend via de volgende URL's:

  • https://www.voorbeeld.nl/categorie/product.html
  • https://www.voorbeeld.nl/categorie2/product.html
  • https://www.voorbeeld.nl/product.html > Hoogste niveau

Het probleem hierbij is dat Google toegang heeft tot drie URL's die exact dezelfde inhoud bevatten. Omdat elk van deze URL's dezelfde inhoud weergeeft, kan het voor zoekmachines lastig zijn om deze correct te verwerken en te indexeren. Als zoekmachines in staat zijn om drie URL's te crawlen die exact dezelfde inhoud bevatten, worden ze gemarkeerd als duplicaten, wat leidt tot verwarring over welke versie in de zoekresultaten moet worden weergegeven.

Oplossing voor duplicate content op detailpagina’s

Binnen Magento kan je ervoor zorgen dat de site alleen product-URL’s heeft van het hoogste niveau. Als de gebruiker van een categoriepagina navigeert naar een detailpagina zal deze een schone URL krijgen. Toch blijkt door handmatig toevoegen van de categorie in de URL, de URL te bestaan. Een oplossing hiervoor is dat er één indexeerbare product-URL wordt geïndexeerd en alle overige product-URL’s worden geredirect.

Kortom, voorkom duplicate content en werk aan een goede technische basis.

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.