Personalisatie en segmentatie in Magento Commerce

Magento is als e-commerce platform sterk in transactionele handelingen, maar kent daarnaast ook veel marketing functionaliteiten. Eén van die functionaliteiten is de segmentatiemodule. Deze maakt het mogelijk om binnen de webshop segmenten aan te maken waarmee vervolgens de content op de webshop gepersonaliseerd kan worden.

Wanneer het om segmentatie en personalisatie vraagstukken gaat, wordt al snel de keuze gemaakt om een extra tool bovenop het e-commerceplatform in te zetten. Maar voordat overgegaan wordt op een extra (betaalde) tool, is het goed om eens te kijken naar de mogelijkheden die Magento Commerce standaard biedt.

Personaliseren met behulp van segmenten

Binnen Magento bestaat de mogelijkheid om segmenten aan te maken. Je doet dit door onder ‘Customers’ te navigeren naar ‘Segments’. Deze module kan segmenten aanmaken op basis van klant- en orderdata, maar ook bekeken producten of een bepaalde waarde of product in een winkelwagen.

Vervolgens kunnen aan deze segmenten banners, kortingsregels en persuasion technieken gekoppeld worden. Hieronder een voorbeeld van een banner die enkel getoond wordt aan bezoekers van de webshop die vallen in het segment ‘klanten woonachtig in omgeving Amsterdam’.

De segmentatie module van Magento geeft dus de mogelijkheden om inzicht te krijgen in klant- en besteldata. Door middel van de export functionaliteit kan een XML of CSV bestand opgevraagd worden van een specifiek gedefinieerd segment. Hieronder een voorbeeld van de conditieregel van Magento om een specifiek segment te definiëren en hiervan de data inzichtelijk te krijgen. De onderstaande regel geeft aan dat een segment aangemaakt moet worden van klanten die in het jaar 2018 een product van het merk ‘EA7 Emporio Armani’ is aangeschaft in de maat ‘XS’.

Zo zijn er natuurlijk tal van segmenten te maken. De informatie uit de exports kan gebruikt worden voor specifieke marketingcampagnes.

Niet ingelogde klanten

Ook als klanten niet ingelogd zijn, is het mogelijk om een segment op te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan segmentatiecriteria als waarde van de winkelwagen of bekeken producten in een bepaalde categorie. Ook hieraan kunnen vervolgens acties gekoppeld worden.

Of toch een extra tool?

Hierboven is een tipje van de Magento segmentatie-sluier opgelicht. Wil je geavanceerdere mogelijkheden voor segmentatie en personalisatie, dan kan het raadzaam zijn een extra tool te gebruiken. Te denken valt aan een tool als Datatrics; een datamanagement platform met zelflerend algoritme die relevante datagedreven customer journeys bouwt.

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.