Hogere conversie met eigen ontwikkelde Magento checkout

Ton de Munck
Ton de Munck
Senior UX Designer
17 september 2019

Ik hoor je denken: “Waarom een eigen checkout ontwikkelen terwijl het Magento e-commerce-platform waarvoor we betalen een werkende oplossing levert?” Na jarenlange doorontwikkeling, testen en meebewegen met de vraag uit de markt hebben we kunnen constateren dat de XSARUS checkout een significant hoger doorstromingspercentage kent.

Totstandkoming van de eigen checkout

Lang voordat Magento in beeld was als e-commerce-platform, ontwikkelden wij op ons eigen nog steeds operationele TableTop platform; een alles omvattend eigen product met een checkout die de afgelopen jaren continu is meeveranderd met de markt en de daarbij horende wensen. Van multi-step naar een one-page checkout en weer terug naar verschillende multi-step varianten.

Toen we een paar jaar geleden begonnen met het ontwikkelen op Magento 2, zagen we flink afwijkende cijfers in doorstromingspercentages, 50% tegenover 65% of meer, in het voordeel van onze eigen ontwikkelde multi-step checkout op TableTop. Samen met de tegenvallende performance in de vorm van laadtijd, het gemak van optimalisaties kunnen doorvoeren waar de consument om vraagt en de technische flexibiliteit reden genoeg om een eigen headless checkout te ontwikkelen die via een API communiceert met o.a. Magento.

Technische voordelen

Daar komt bij dat we bij XSARUS naast Magento bouwen op meerdere platforms die op verschillende wijze communiceren. De manier waarop de consument uiteindelijk zijn of haar bestelling definitief maakt en betaalt kent echter dezelfde behoefte en wensen. Eén van de voordelen is dat de XSARUS Magento checkout volledig headless is en daardoor universeel inzetbaar.

Ook kan de checkout volledig los van de shop gedeployed worden, wat als voordeel heeft dat er geen lange downtime is voor de shop en dat er eventueel geëxperimenteerd kan worden met verschillende versies van de checkout.

Kijk naar jezelf, jouw doelgroep en de markt

We horen nog weleens: “Kijk eens naar Bol of andere grote platforms, die hebben hier toch ook over nagedacht.” Natuurlijk, in zekere zin gaat dit op. Deze grote spelers werken op continue basis met een groot team aan de best mogelijke flows en testen veel verschillende aspecten in een hoog tempo.

Wij kruipen echter veel liever in de huid van jouw klant. Wat zijn de behoeften en wat is de verwachting van eindgebruikers bij het product en of dienst? Er wordt door heel weinig bedrijven gedacht vanuit hun eigen gebruikers en dáár ligt precies de winst.

While 75% of organizations believe themselves to be customer-centric, only 30% of consumers believe this is the case.

Iedere doelgroep, ieder individu (lees: jouw doelgroep) heeft zijn eigen behoefte en als je die goed in kaart weet te brengen en ze laat aansluiten op de mogelijkheden die jij als webshop kan bieden, beweeg je in de goede richting.

Richting de optimale UX

Keer, op keer, op keer. De markt en het referentiekader van jouw gebruikers verandert continu. Diverse media, apps en nieuwe technologische mogelijkheden die worden omarmd door jouw doelgroep, vormen een verwachtingspatroon in een bepaalde mate van gebruiksgemak. Door ontwikkelingen in de gaten te houden, te blijven testen en gebruikersonderzoek te doen beweeg je mee. Stilstand is, zeker in deze, achteruitgang.

Opbouw van de XSARUS checkout

In basis gebruiken we 3 stappen, waarin we focussen op de verschillende hoofdonderdelen die je doorloopt als je een online aankoop doet; Persoonlijke gegevens, manier en moment van verzending en de betaling. Onze standaard implementatie is een mix van 10 jaar e-commerce ervaring, gebruikerstesten en wensen en behoeften van de westerse consument gecombineerd met klantspecifieke vraagstukken rondom afhalen en bezorgen.

Nadelen t.o.v. de standaard implementatie

Ja natuurlijk, iets wat je vervangt wat standaard wordt aangeboden biedt niet alleen maar voordelen. Zo werken extensies van derde partijen niet out-of-the-box en is er uiteraard eenmalig wat extra setup en configuratie nodig. Dit weegt absoluut niet op tegen alle voordelen én een beter doorstromingspercentage.

Doorst(r)omen maar

Waar begin je? Zorg dat de data op orde is, dat je alles kunt meten. Niet zozeer in welke stap, maar bij welke vraag of veld haakt iemand af? Wat vraag ik nou eigenlijk allemaal aan mijn klant? En is dat ook allemaal relevant om een bestelling te kunnen plaatsen?

Doorloop je eigen checkout eens door de bril van één van je klanten. Of nog véél beter, vraag het eens aan je klant.