Gamechanger 1: Next-level personalisatie met concept shopping

Bram Hoekman
Bram Hoekman
CTO
9 oktober 2025

Wil je in 2030 nog relevant zijn? Dan vraagt dat nu om keuzes. In deze reeks ontdek je 7 gamechangers die het succes van jouw webshop bepalen. Gamechanger 1 draait om next-level personalisatie: concept shopping. Vergeet personalisatie op basis van klantgroepen. De webshop van morgen past zich direct aan op gedrag, voorkeuren en zelfs stemming per bezoeker.

Waar we nu staan

Vandaag de dag is personalisatie onmisbaar. Denk aan het tonen van gerelateerde producten, productoverzichtpagina’s die anders worden gesorteerd of gepersonaliseerde contentblokken en microcopy. Maar, deze personalisaties zitten in vaste kaders. Zowel op de frontend als in de segmentatie van klantgroepen. Bottom-line: klanten zien nog altijd dezelfde set pagina’s.

De webshop van morgen bestaat uit een dynamische mix van contentblokken, geen verzameling pagina’s meer

Waar we naartoe gaan

Aankomende jaren evolueert deze vorm van personalisatie in rap tempo naar concept shopping. De webshop van morgen bestaat uit een dynamische mix van contentblokken, geenverzameling pagina’s meer. Volledig afgestemd op de context van je klant. Een digitale etalage die zich razendsnel aanpast, op basis van gedrag, stijlvoorkeuren, het weer en zelfs stemming. Relevante producten worden getoond op dezelfde productoverzichtpagina, maar nu 100% gepersonaliseerd. Niet voor een volledige doelgroep, maar voor één specifiek persoon.

Wat je nu te doen staat

Concept shopping vraagt om een nieuwe frontend-benadering. Machine-giswerk, segmentatie en kansberekeningen worden verleden tijd. Ga serieus aan de slag met het verzamelen van klantdata, verkoophistorie, productcontext en klantvoorkeuren. Dit vormt jouw basis voor on-point personal concept shopping.