Gamechanger 2: Post-checkout experience als nieuwe conversiefase

Bram Hoekman
Bram Hoekman
CTO
15 oktober 2025

Wil je in 2030 nog relevant zijn? Dan vraagt dat nu om keuzes. In deze reeks ontdek je 7 gamechangers die het succes van jouw webshop bepalen. Gamechanger 2 draait om een nieuwe fase van conversie, na de checkout. De checkout is niet langer het eindpunt, maar het begin van een nieuwe, dynamische conversiefase waarin je gemak én orderwaarde vergroot.

Waar we nu staan

De checkout is afgelopen jaren flink veranderd. Instant payment-methods zoals Apple Pay, iDEAL 2.0, Klarna of PayPal kennen alle NAW-gegevens van de klant. Daardoor is een traag, handmatig betaalproces al veranderd in een soepel en sneller proces.

Waar we naartoe gaan

Maar het kan beter. Steeds meer klanten willen vanaf de winkelmand of zelfs vanaf de PDP snel en eenvoudig afrekenen. Digitale kluizen spelen hierin een sleutelrol: klantgegevens worden automatisch ingevuld, terwijl de klant zelf de regie houdt. Eén klik volstaat om te bestellen. Maar er is ook een keerzijde: een ultrasnelle checkout laat weinig ruimte over voor cross- en upsell momenten.

De checkout is niet langer het eindpunt, maar het begin van een nieuwe conversiefase

Daarom is de checkout in 2030 niet langer het eindpunt van de shopervaring, maar het begin van een nieuwe fase: de post-checkout experience. Een dynamische omgeving waarin klanten hun bestelling tot het verzendmoment kunnen aanpassen. Een extra product toevoegen? Liever een ander bezorgmoment? Of alsnog gebruikmaken van een voucher? Zolang de bestelling nog niet is gepickt, blijft veel mogelijk. Net als bij boodschappenapps als Picnic en Albert Heijn. Hiermee geef je klanten controle en gemak en creëer je alsnog ruimte om de orderwaarde te verhogen. Win-win!

Wat je nu te doen staat

Ga verder met het optimaliseren van je huidige checkout. Voeg bijvoorbeeld de optie toe om direct vanaf de PDP af te rekenen. En denk vooruit: ga alvast aan de slag met het ontwikkelen van een post-checkout omgeving die net zo snel en gebruiksvriendelijk is als de checkout zelf.