Gamechanger 4: Zeg vaarwel tegen one-size-fits-all shopping flows

Bram Hoekman
Bram Hoekman
CTO
27 oktober 2025

Wil je in 2030 nog relevant zijn? Dan vraagt dat nu om keuzes. In deze reeks ontdek je 7 gamechangers die het succes van jouw webshop bepalen. Gamechanger 4 draait om het afscheid nemen van one-size-fits-all shopping flows. De toekomst is intent-based: een webshop die zich aanpast aan de koopintentie en klantfase. Zo bied je snelheid waar nodig en inspiratie waar gewenst.

Waar we nu staan

Gebruikers komen via verschillende kanalen op je webshop terecht, met verschillende intenties. Desondanks bieden veel e-commerce platforms iedere gebruiker dezelfde experience. Maar waarom zou je iemand met een duidelijke koopintentie afleiden met inspirationele content?

Waar we naartoe gaan

De focus verschuift naar intent-based shopping flows: op basis van intentie een passende shopervaring bieden. Heeft iemand een duidelijke koopintentie, dan is elke klik in het bestelproces er één te veel. Bevindt iemand zich nog in de oriëntatiefase? Dan bied je inspirerende content die vertrouwen schept. Om dit te realiseren moeten zowel de frontend als het design modulair zijn. Conversie begint met weten welke intentie je klant heeft. En in welke fase van de customer journey deze intentie past: See, Think, Do of Care.

Ook GenZ en Gen Alpha spelen hierin een belangrijke rol. Zij scrollen niet doelloos door productoverzichtpagina’s, maar starten hun customer journey op social media. Eenmaal op de webshop aangekomen, is de oriëntatiefase afgerond en is het belangrijk dat ze direct kunnen afrekenen.

Conversie begint met weten welke intentie je klant heeft

Wat je nu te doen staat

Bouw aan een volwassen datalandschap, een CDP met intentieherkenning en een frontend die zodanig modulair is dat deze zich aanpast naar verschillende koopintenties in verschillende klantfases. De eerste concrete stap: bied bezoekers vanuit socialmediakanalen en campagnes een eigen landingspagina met directe bestelopties.