Het geheim achter het omnichannel succes van Eijerkamp

Ton de Munck
Ton de Munck
Lead Design
2 april 2025

In de woonwinkels van Eijerkamp draait alles om inspiratie en persoonlijk advies. Om deze ervaring ook online te bieden, zet Eijerkamp een slimme omnichannel strategie in waarbij personalisatie een sleutelrol speelt. Met hun strategie groeit niet alleen hun online verkoop, maar trekken ze ook meer bezoekers naar de fysieke winkels. Tijdens de sessie op de Webwinkel Vakdagen gaven Eijerkamp en XSARUS een kijkje achter de schermen. Lees hier de recap.

Onderzoek op basis van data én gevoel

Om de klantreis verder te optimaliseren, onderzochten Eijerkamp en XSARUS hoe online en offline beter op elkaar kunnen aansluiten. Daarbij stonden twee speerpunten centraal:

  • Verplaats je in de klant
    Zelf ervaren hoe klanten de winkel beleven is essentieel. Daarom bezochten de UX/UI-designers van XSARUS de fysieke winkels en gingen in gesprek met klanten van Eijerkamp. Zo werd de offline ervaring het uitgangspunt voor de digitale verbeteringen.
  • Optimaliseer op basis van data
    Het e-commerce platform moest net als de winkels, inspiratie, sfeer en beleving uitstralen. Maar welke aanpassingen dragen hier écht aan bij? Met data-onderzoek, waaronder surveys, heatmaps en scrollmaps, werd inzichtelijk wat de klantbehoefte en huidige knelpunten binnen de webshop waren.

Met deze inzichten werd de basis gelegd voor een sterke omnichannel strategie. Tijd om deze te vertalen naar concrete verbeteringen in de webshop.

Segmentatie & personalisatie met het DISC-model

Elke klant heeft specifieke behoeftes en reageert anders op content. Daarom past Eijerkamp dynamische personalisatie toe met het DISC-model dat klanten met verschillende karaktereigenschappen onderscheidt. Samen met XSARUS implementeerden ze een slimme segmentatie: op basis van klikgedrag worden bezoekers ingedeeld in een DISC-segment, waarna de content hierop inspeelt met gerichte teksten, call-to-actions en visuals.

Deze aanpak maakt de webshop relevanter en persoonlijker. Zo voelt een bezoeker zich eerder aangesproken en beweegt deze persoon sneller door de customer journey.

Van winkelbeleving naar online ervaring

Naast deze personalisaties zijn er nog andere optimalisaties doorgevoerd om de offline winkelbeleving online door te trekken. Belangrijke optimalisaties:

  • Homepage: Inspiratie staat centraal. Grote sfeerbeelden en opvallende campagnebanners trekken de aandacht en de directe ingangen naar productcategorieën zorgen voor een snelle en gerichte oriëntatie.
  • Productoverzichtspagina’s (PLP): Minder het gevoel van een standaard catalogus, meer beleving. Sfeervolle fotografie ondersteunt de categorieën en dankzij interactieve hotspots in de beelden ontstaat direct contact met het product.
  • Productdetailpagina’s (PDP): Meer focus op het visuele aspect: bezoekers worden uitgenodigd om productfoto’s te bekijken. Daarnaast wordt extra ingespeeld op de belangrijke vraag van de bezoeker: de afmetingen en productspecificaties.

Impact van de succesvolle omnichannel strategie

De optimalisaties hebben duidelijk effect. Bezoekers brengen meer tijd door op de webshop en laten zich inspireren door de gepersonaliseerde content. Dit leidt niet alleen tot een hogere betrokkenheid, maar ook tot meer winkelbezoeken en offerte-aanvragen. Dankzij een gestroomlijnde klantreis is oriënteren én kopen op de webshop eenvoudiger en gebruiksvriendelijker, wat direct heeft geleid tot een hogere conversie. Online en offline sluiten nu naadloos op elkaar aan, wat zorgt voor een consistente merkbeleving.

Ook omnichannel retailer? Dit zijn de tips van Eijerkamp

Een succesvolle omnichannel strategie vraagt om een geïntegreerde aanpak waarbij de volledige customer journey centraal staat. Een aantal belangrijke tips die Eijerkamp en XSARUS met je willen delen:

Do’s

  • Denk in customer journeys – Zoom uit en houd rekening met verschillende klantreizen van verschillende soorten klanten.
  • Maak impact met een klein team – Grote veranderingen hoeven niet te beginnen met een groot, log team. Start klein en schaal op waar nodig.
  • Stel duidelijke doelen – Zorg dat je weet welke KPI’s je wilt verbeteren, maak het meetbaar en blijf deze monitoren.
  • Betrek de juiste mensen – Zorg dat binnen de organisatie duidelijk is wie input levert en waar de beslissingen worden genomen.

Dont’s

  • Laat interne systemen niet leidend zijn – De klantreis staat centraal, niet de beperkingen van bestaande systemen. Laat je niet leiden door wat wel en niet mogelijk is in de interne systemen.

Met deze aanpak blijven Eijerkamp en XSARUS innoveren en bouwen aan het omnichannel succes.