Verstandige PIM-keuze: kwaliteit van productdata
Wat is het belangrijkste aspect van jouw productdata? Goede kwaliteit natuurlijk! Pas als jouw productinformatie voldoet aan de eisen van de klant, dan heb je een goede aanbieding gedaan. Dit lukt alleen als je alles op orde hebt. Maar hoe krijg je dit voor elkaar?
Start bij goede datakwaliteit
Wat “goed” is verschilt per product. Bij een schroef moet je bijvoorbeeld andere specificaties melden dan bij een kledingstuk of een kast. Voldoe daarom bij elk product specifiek aan de informatie die de klant nodig heeft. Kortom, wees compleet.
- Staan er bij jouw lampen de lichtsterkte vermeld?
- En bij jouw kleding de maat en pasvorm? Misschien is zelfs een maattabel van toepassing, of een instructievideo. Er zijn vele manieren waarop jij je productinformatie kan verbeteren.
Denk hier allemaal over na en verzorg de meest complete ervaring voor de klant voor optimaal resultaat.
Andere punten die meespelen zijn:
- Correctheid en consistentie van productkenmerken
Zijn alle productkenmerken zo ingevuld dat een klant via de website makkelijk kan kiezen tussen alternatieven? En worden er goede producten aangeraden? - Actualiteit van productstatus en voorraad
Sommige klanten zijn zekerheid nodig van leverdatum. Zorg ervoor dat dit accuraat is. - Unieke productkenmerken
Zorg ervoor dat elk product maar eenmalig op jouw site te vinden is. Is er een fout waardoor een artikelnummer naar meerdere producten verwijst? Verwacht dan veel retouren. - Relevantie productinformatie
Is de op de webshop getoonde productdata relevant voor wat een klant wil? Bij een mengkraan is de materiaalsoort relevant, maar misschien niet de geluidsterkte.
De hulp van een PIM-systeem
Een PIM-systeem kun je zien als de bewaker van jouw productdatakwaliteit. Hierom is de keuze van een PIM erg belangrijk. Het laatste wat je wil is dat fouten worden toegelaten of dat je niet alles kan doen wat je bedrijf nodig heeft.
Onze tip is om bij PIM-systemen te letten op de optie voor het verplicht stellen van attributen en het genereren van datakwaliteitsrapporten. Kijk ook naar de verschillende methoden en technieken van het PIM-systeem voor het voor het managen van de kwaliteit van de productdata. Let dan vooral op de volgende aspecten:
- Attribuutmanagement
- Data profiling
- Data cleansing
Data cleansing en data profiling zijn bij veel PIM-oplossingen niet van toepassing. Wil je grote hoeveelheden productdata (100.000 of meer producten) analyseren en opschonen? Kijk dan goed of dit bij de PIM solution inzit. Zo niet dan kan je dit eventueel los van het PIM-systeem regelen. Vaak wordt er gemakkelijk data gewisseld met de losse oplossingen en de PIM (maar controleer dit wel vooraf).
Attribuutmanagement
PIM systemen onderscheiden zich vaak bij attribuut management. Denk daarom goed aan jouw eisen en wensen bij dit onderdeel. Stel jezelf de volgende vragen:
- Is er een view of een dashboard om te zien of de verplichte attributen voldoende gevuld zijn voor het bedoelde kanaal?
- Is er een mogelijkheid om via een gebruiksvriendelijke user interface attributen aan te maken, te zoeken en te filteren?
- Zijn er mogelijkheden attribuuteigenschappen te kunnen aanpassen?
- Zijn er mogelijkheden regels op attributen te managen?
- Zijn er mogelijkheden attributen in groepen of categorieën te hangen?
- Zijn er mogelijkheden over attributen te kunnen rapporteren?
Conclusie
Productdata heeft een goede kwaliteit wanneer het compleet, correct, actueel, uniek en relevant is. Houd hier rekening mee bij jouw PIM solution en bekijk of je attributen verplicht kan stellen. Daarnaast wil je datakwaliteitsrapporten kunnen genereren en verschillende mogelijkheden voor het managen van de productdatakwaliteit.