6 februari 2024

Wat is het punt?

Onder aan de streep geld verdienen aan e-commerce is niet vanzelfsprekend. Concurrentie, smalle marges, hoge retourratio, veel verborgen kosten, complexe techniek – aan het eind van de dag is menig CFO nog niet tevreden. Natuurlijk, zonder e-commerce geen bestaansrecht, echter de business case moet een keer op eigen benen kunnen staan. Het gesprek over het economisch resultaat van online omzet moet – zeker in het huidige klimaat – goed gevoerd worden. Niet gericht op 2030, maar op volgende maand en volgend jaar.

Heb jij focus op economisch rendement?

Ben jij als e-commerce manager, als online team of als commercieel directeur goed op de hoogte? Weet jij wat de meest waardevolle online omzet is, zowel strategisch als financieel? Aan welke third parties je welke marge afstaat? Welke investeringen voor de deur staan? Welke verborgen kosten je hoort toe te rekenen? Wat de echte TCO van je platform is? En wat er onder aan de streep overblijft? Kan het efficiënter?

Paul Kieviet
Een efficiëntieslag maken?
In een aantal workshops helpen we je verder, ik vertel je er graag meer over

Waarom is dit inzicht moeilijk?

Er zijn begrijpelijke redenen waarom dit niet de volle focus heeft, bijvoorbeeld:

  1. Groeifocus: eenzijdige gerichtheid op sales KPI’s
  2. Complexe techniek: onoverzichtelijk landschap vol tools, processen, partijen
  3. Organisatiekluwen: bijna alle interne disciplines moeten meedoen
  4. Waan van de dag: micro management, geen tijd om uit te zoomen

Welke redenen heb je om je erin te verdiepen?

De plannen en budgetten voor 2024 zijn bepaald. Welke omzet in welke kanalen streven we na? Welke rendementseisen stellen we? Gun jezelf tijd voor het economisch perspectief. Welke kostenbesparingen zijn op korte termijn mogelijk? Welke omzetcategorieën zijn zo onrendabel dat we ze afremmen? Natuurlijk, de harde financiën zijn niet het één en al – maar wel vaak onderbelicht.

Workshop thema’s
  1. Propositie & rationalisatie
  2. E-commerce economics
  3. Tooling & systems check
  4. Team & organisatie

We gaan in de workshop na welke thema’s relevant zijn en brengen aan de hand van enkele vragen in kaart welke optimalisaties voor jou het onderzoeken waard zijn. Hierna volgt een impressie.

Paul

1. Propositie & rationalisatie

  1. Staat het juiste aanbod op tijd en compleet in de juiste kanalen? Hoe organiseer je tijdswinst?
  2. Verdeel je orders en je klanten in segmenten. Welke zijn niet rendabel genoeg en waarom?
  3. Welke quick wins in het orderproces volgen er uit data-analyse?
  4. Zijn er ‘broken journeys’ aan te wijzen?
  5. Welke upsell-kansen kunnen eenvoudig worden benut in order en aftersale fase?

2. E-commerce economics

  1. Wat zijn de (in)directe handlingskosten per ordertype in je keten?
  2. Welke optimalisaties zijn mogelijk in termen van multi-collo orders?
  3. Welke orders en klanten blijken bovenmatig retourgevoelig? Wat is je visie hierop?
  4. Heb je grip op verpakkingskosten, welke optimalisaties zien we in tarieven?
  5. Wat is je CPS en ROAS strategie?
  6. Zijn je distributieopties geoptimaliseerd, met het oog op kostenbesparing?
  7. Hoe brengen we je betalingsopties in lijn met de klanteisen en je strategie?
  8. Welke ruimte is er in de payment tarieven bij je providers?
  9. Welke kostenplaatsen hanteer je in je budgettering en verslaglegging?

3. Tooling & systems check

  1. Welke tools en systemen gebruik je en wat kosten ze? Hoe maak je een live overzicht?
  2. Wat mag je e-commerce platform kosten? Hoe druk je dat uit? Wat is de benchmark?
  3. Veel tools overlappen qua functionaliteit, zijn ze allemaal nuttig en nodig?
  4. Hoe maak je je infrastructuur schalend met volume- en periodevariatie?

4. Team & organisatie

  1. Hoe ziet je ideale e-commerce team eruit? Welke rollen mis je?
  2. Welke kostenbesparingen zijn mogelijk door multidisciplinair te organiseren?
  3. Hoe ligt de ideale verdeling tussen interne en externe resources?
  4. Ligt je recruitment in lijn met de algemene doelstellingen en KPI’s?
Dit bieden we jou

In workshop 1 identificeren we samen met jou welke thema’s relevant zijn in het licht van efficiëntie en kostenbesparing. Vervolgens vragen we je op deze thema’s gegevens aan te leveren die geanalyseerd zullen worden. In workshop 2 gaan we samen aan de slag met deze analyse en komen we tot concrete interventiemogelijkheden. We zijn daarbij gericht op winst op de korte en middellange termijn.

Kasper

Expertise

Jij weet het beste wat er speelt, wij weten vaak waar het aan ligt. We komen niet om je de les te lezen of om eenzijdig uit te leggen hoe het werkt. Maar om met onze ervaring te zoeken naar valkuilen waar wij eerder ingetrapt zijn, zodat jij dat niet meer hoeft te doen. Dat samen maakt dat je direct verbeterslagen kunt doorvoeren die bijdragen aan een rendabelere e-commerce operatie.

XSARUS en OneRetail kunnen bouwen op bijna 25 jaar e-commerce ervaring. Meer dan 150 opdrachtgevers in de Benelux werden bediend met advies, optimalisatie en techniek.