The Sting
De kracht van inriver PIM en Creative Force
The Sting Companies is met de formules The Sting, Cotton Club en Costes één van de grootste fashion retailers van Nederland. Hun zelfontworpen collecties worden verkocht via de webshops en ruim 100 fysieke winkels in Nederland en België.
XSARUS en The Sting werken al een aantal jaren met elkaar samen. In 2020 is inriver PIM succesvol geïmplementeerd en geïntegreerd in het IT-landschap. Er ontstond bij The Sting de noodzaak om het photo studio management proces te formaliseren en optimaliseren. Door het partnership van XSARUS met Creative Force is dit gerealiseerd.
![]()
Omdat onze fotostudio nog geen ervaring had met systemen die de gehele workflow automatiseren, was XSARUS als partner cruciaal voor de begeleiding van het project. Zij hebben deze ervaring wél. Er moesten veel beslissingen genomen worden over de inrichting van Creative Force, de techniek aan de achterkant en alle koppelingen naar andere systemen. XSARUS was hierbij ook een goede sparringpartner om de impact te bepalen van de uitkomst van deze beslissingen.
Waarom photo studio management?
The Sting beschikt over meer dan 300.000 SKU’s. Dit zegt veel over de omvangrijkheid van het assortiment van alle onderliggende formules en brands. De fotostudio heeft als doel om zo snel mogelijk artikelen op de juiste manier vast te leggen, het e-commerce team wil zo snel mogelijk de kleding online zetten. Zo heeft ieder team wensen vanuit zijn eigen aandachtsgebied. Bij The Sting fungeert de fotostudio als losstaand orgaan met eigen processen en een eigen team.
Wat er moet gebeuren: ieder seizoen alle kledingsamples fotograferen. Op de wijze die brandspecifiek is bepaald; productshots, modelshots, alles volgens een bepaald format. Dit vraagt om slimme tooling en workflows om te zorgen dat het photo studio management proces goed wordt ingericht. Creative Force in combinatie met inriver PIM gaat hieraan bijdragen.
De voordelen die The Sting ervaart
Gezien de volumes en grootte van de organisatie is het inzetten van Creative Force een hele verstandige keuze voor de fashion retailer. Een groot voordeel voor The Sting: de time-to-market van de producten wordt verkort, collecties kunnen sneller online gezet worden. Met de juiste, inspirerende productfotografie.
Het veranderen van bedrijfsprocessen en vastleggen van workflows is iets waar de hele organisatie van profiteert. Het heeft invloed op hoe de inkoop wordt gedaan (sample management), hoe het fotografieproces plaatsvindt, hoe stylisten te werk gaan en ga zo maar door. Er is veel beter inzicht in het totale proces en hetzelfde werk wordt op een efficiëntere manier gedaan. Door deze formalisaties verbetert ook de kwaliteit én compleetheid van de productdata.
![]()
Het organiseren en beheren van producten is eenvoudiger geworden. Wij ervaren een beduidend snellere en efficiëntere workflow. Om deze reden zouden we het gebruik van Creative Force in combinatie met inriver PIM zeker aanbevelen.
Hoe werkt de Creative Force software?
Voorheen was het fotografieproces bij The Sting voor het grootste deel niet geautomatiseerd en werd gebruik gemaakt van excel-sheets. Nadelen die de fotostudio hiervan ondervond: niet exact weten welk product wanneer geschoten moet worden en met welke bijbehorende eisen. Met als gevolg inefficiëntie en dubbele handelingen, zoals een artikel opnieuw moeten fotograferen. Dit moest veranderen.
Op een efficiënte manier de juiste artikelen fotograferen
De Creative Force software neemt het stuk automatisering voor zijn rekening. Deze SaaS-tool heeft uitgebreide mogelijkheden, er kan veel vanuit de omgeving geconfigureerd worden. Zo ziet het fotografieproces er nu uit bij The Sting:
- Kledingsamples voor het nieuwe seizoen komen binnen en moeten zo snel mogelijk worden gefotografeerd
- De fotostudio vraagt op in Creative Force: mag ik de feed van Costes – alle jurken voor zomer 2023? Alle bijbehorende samples worden getoond
- De fotostudio scant de barcode op de kleding
- Dankzij een datakoppeling is de basis productdata, inclusief de fotografie requirements zichtbaar in Creative Force
De software herkent om welk artikel en brand het gaat, dus de fotostudio is klaar om verdere instructies op te volgen. Bijvoorbeeld: dit item moet naar set 3 en worden gecombineerd met kledingstuk B. Dit type shots moet worden gemaakt: vooraanzicht, zijaanzicht en een packshot. Het artikel gaat naar de betreffende locatie, het gekozen model krijgt de sets aan en de styling wordt gedaan.
- Aan de hand van de requirements kan de fotograaf direct starten met fotograferen
- De voortgang wordt gemonitord in Creative Force: er is inzicht in het percentage dat gefotografeerd is en wat nog gedaan moet worden
- De juiste beelden worden naar Creative Force gestuurd om vervolgens overgeheveld te worden naar een cloud-oplossing voor het fotobewerkingsproces
- Na deze controle validatiestappen, om te zorgen dat de foto’s aan de gestelde eisen voldoen, wordt de foto naar de gewenste locatie gestuurd

Connectie tussen inriver PIM en Creative Force
Als de foto’s e-commerce ready zijn, belanden ze in inriver PIM en op het e-commerce platform. Het inriver PIM-systeem van The Sting bevat al veel productinformatie van alle artikelen. Op de foto’s zit ook metadata die in het PIM terecht moet komen voor de volledigheid. Dit kan data zijn als shottype, producttype, locatie, gegevens over het model, auteursrechten etc. Een deel van deze productdata is goed bruikbaar voor op het e-commerce platform. Een opmerking als ‘’Het model is 180 cm lang en draagt maat M’’ kan een positief effect hebben op het aantal retouren.
Binnen inriver is Creative Force nu een afzetkanaal (channel) voor de productdata. Het e-commerce team van The Sting kan artikelen toevoegen, zoals de nieuwe collectie, die direct naar Creative Force wordt doorgestuurd. Zo is er ook eerder inzicht in wat eraan zit te komen.
Rol van XSARUS als PIM-partner
Tijdens dit traject heeft XSARUS de architectuur uitgedacht, gezorgd voor de connectie met Creative Force en andere integraties met het inriver PIM-systeem. De connectie met het PIM-systeem is zó ingericht dat de Creative Force software optimaal zijn werk kan doen. Ook hebben we geadviseerd over hoe het proces, de applicatie en data het best ingericht kan worden en natuurlijk de aftercare die minstens zo belangrijk is.
Gezien de productdata ambities van The Sting, is het ideaal dat de combinatie van inriver PIM en Creative Force een schaalbare oplossing is. Ambities waar we met plezier aan blijven bijdragen.