WE Fashion

Toekomstbestendige Product Informatie Management (PIM) oplossing

WE Fashion is een van origine Nederlands modemerk met stijlvolle, kwalitatieve en toegankelijke collecties voor Men, Women en Kids. WE Fashion staat voor verbinding en wil klanten helpen zich ‘precies goed’ te kleden. Collecties worden verkocht via de eigen winkels, wefashion.com en online partners. Omnichannel initiatieven als het WE is ME klantenprogramma, de WE Fashion app en de mogelijkheid om in de winkel online te bestellen, complementeren de winkelervaring. Met circa 230 winkels en 2500 medewerkers is WE Fashion vertegenwoordigd in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland.

Behoefte aan een nieuw PIM-platform

Om de verkoop op de verschillende online platforms waarop WE Fashion actief is verder uit te kunnen bouwen en het merk verder te kunnen laten groeien, ontstond de behoefte aan een nieuwe product informatie management oplossing. De PIM-oplossing die eerder bij WE Fashion in gebruik was, kon niet in die behoefte voorzien omdat dit platform niet langer door de ontwikkelaar werd geoptimaliseerd en onderhouden, er zat zelfs een duidelijke einddatum aan het product.

De ‘end-of-life’ datum voor het bestaande PIM-platform, zorgde voor een harde deadline voor de nieuw te integreren oplossing. WE Fashion zocht dan ook naar een toekomstbestendige oplossing in combinatie met een ervaren implementatiepartner.

De eisen

Het nieuw te integreren Product Information Management systeem moest voldoen aan een aantal eisen:

  • Klanten van WE Fashion een nauwkeurige, complete en van hoge kwaliteit productinformatie in alle kanalen kunnen bieden;
  • Het bestaande verrijkingsproces herzien en verbeteren;
  • Een kortere doorlooptijd van het verrijkingsproces realiseren;
  • Meetbare verrijkingsworkflow met status indicatoren;
  • Meer snelheid in het verrijken, waardoor een snellere time-to-market gerealiseerd kan worden.

WE Fashion koos voor het inRiver Product Marketing Cloud pakket, een SaaS oplossing. Dit pakket voorziet in bovenstaande behoeften en heeft inmiddels wereldwijd duizenden gebruikers.

Implementatieproces

Voorafgaand aan de implementatie van iPMC, zijn tussen WE Fashion en XSARUS duidelijke kaders opgesteld waaraan de oplossing moest voldoen en welke zaken wel en niet binnen de scope van de opdracht lagen. Door het opstellen van een overzichtelijk en compleet Solution Design Document ontstond geen ruis over wat wanneer opgeleverd zou worden. Op deze manier zijn verwachtingen perfect gemanaged voor zowel het projectteam aan de WE Fashion kant als het team aan XSARUS zijde.

Workshops

De implementatie startte met een aantal workshops waarin stil gestaan is bij onder andere de integratie van het Switch middleware platform en het opstellen, migreren en reviewen van het datamodel. Met de input uit de workshops is vervolgens de implementatie uitgevoerd. Gedurende de gehele implementatie zijn leden van het projectteam één vaste dag per week op locatie bij WE Fashion geweest om te zorgen voor een gestroomlijnde implementatie. Afstemming met integratie partijen verliep op die manier dan ook optimaal. Al tijdens implementatie werden eindgebruikers van iPMC uitgebreid getraind door zowel XSARUS als inRiver.

Dankzij de vele functionaliteiten die iPMC biedt, kunnen we onze productcontent efficiënter verwerken. Waar we voorheen artikelen stuk voor stuk langs moesten om wijzigingen door te voeren betreffende de productcontent en gerelateerde statussen, kunnen we nu door middel van mass updates styles tegelijk updaten. Het opstellen van model- en maatadvies en shop-the-looks is mogelijk geworden. En we hebben snel inzichtelijk wat de statussen van bepaalde styles zijn binnen het proces. Dat scheelt veel tijd. Kortom: een grote verbeterslag.

Eén versie van de waarheid

Met de inRiver Product Marketing Cloud (iPMC) oplossing beschikt WE Fashion nu over solide PIM-software die één versie van de waarheid toont. Eén plaats voor het verrijken en aanpassen van productgegevens. De WE Fashion webshop structuur en bijbehorende producten worden volledig gemanaged door inRiver dankzij het gebruik van onder andere Intelligent Linking. Daarnaast worden ook ‘Looks’ en gerelateerde artikelen beheerd op één centrale plaats.

Maatwerk

Het voordeel van een SaaS-oplossing als inRiver is dat het standaard een zeer compleet en functioneel pakket is. Het beweegt mee met de behoeften van de vele duizenden gebruikers. Een SaaS-oplossing kent vaak beperkingen voor het toevoegen van klantspecifieke wensen, dit kan doorgaans alleen via API's. InRiver staat partners echter ook toe om aanvullende componenten toe te voegen aan de oplossing. XSARUS heeft, dankzij de jarenlange ervaring als inRiver-partner, al meerdere malen dergelijke componenten ontwikkeld, waarmee het het toch mogelijk wordt om klantspecifieke wensen te realiseren - binnen de oplossing. Het beste van SaaS en het beste van maatwerk. Zo ook in het geval van WE Fashion.

Sample Tracking

Eén van de voorbeelden van maatwerk in de iPMC-oplossing van WE Fashion is de optimalisatie van het Sample Tracking proces. Waar dit voorheen met behulp van Excel sheets gebeurde, krijgt een medewerker nu vanuit iPMC een signaal als de launch date van een product in de buurt komt en er nog geen sample beschikbaar is. Dit voorkomt dat producten gemist worden en draagt bij aan het versnellen van de time-to-market. Daarnaast worden statuswijzigingen in de workflow automatisch vastgelegd zodat deze data gebruikt kan worden voor rapportages.

Commercial Color

Ook het invoeren van de ‘commercial color’ is een stukje maatwerk in inRiver Product Marketing Cloud: elk item dat in iPMC wordt voorzien van een commercial color, wordt direct automatisch gecontroleerd op dubbelingen. Zo wordt voorkomen dat eenzelfde kleur binnen een Style dubbel voorkomt.

Fabric Composition template

Daarnaast is een Fabric Composition template geïntegreerd in de iPMC-oplossing. Deze functie zorgt dat bij het invoeren van de materiaalsamenstelling, direct de juiste vertaling wordt gemaakt voor alle internationale verkoopkanalen en dat de samenstelling automatisch optelt naar 100%.

Resultaat: gestructureerd, efficiënt en minder foutgevoelig

Met de rapportages uit iPMC is vooraf te checken of productgegevens correct, compleet en op tijd klaar zijn voor publicatie. Dankzij de gecontroleerde en geautomatiseerde workflows die in het systeem zitten, is de doorlooptijd op productinformatie verlaagd en daarmee de time-to-market vele malen korter.

Het is erg fijn samenwerken met het team van XSARUS. Ze hebben enorm veel kennis op het PIM-domein in huis. De consultants staan altijd paraat, denken met je mee en zijn heel realistisch. We hadden een keiharde deadline, deze werd door de consultants strak bewaakt.

Meer inRiver cases

Overzicht alle cases

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.