Help! Mijn e-commerce platform is verouderd, wat nu?

Melanie Koppenaal
Melanie Koppenaal
Accountmanager
19 november 2023

Stel: jouw e-commerce platform draait op een verouderd systeem. Er wordt niet meer doorontwikkeld of de technische support is gestopt. Jouw webshop ontgroeit de mogelijkheden die de techniek biedt en de ontwikkelkosten op het bestaande platform lopen uit de hand.

Wat doe je dan? Waarschijnlijk oriënteer je je op een nieuw platform. Maar wat betekent dat? Wat kan een nieuw platform bieden ten opzichte van je huidige platform? Hoe zit het met maatwerk? Hoe ziet een overgang eruit? Alleen al daarover nadenken bezorgt je een hoop nieuwe vragen en overwegingen. We begrijpen heel goed: overstappen naar een nieuw e-commerce platform is spannend en uitdagend, maar met de juiste aanpak, levert het vooral veel op en kan het je toekomstige groei ondersteunen.

De hard launch van ons nieuwe e-commerce platform verliep vlekkeloos. Onze klantenservicemedewerkers hadden zich schrap gezet; die dachten dat het storm zou lopen met meldingen, zo net na de lancering. Volgens mij hebben ze het nog nooit zo rustig gehad als toen. Alles verliep volgens het boekje.
Anousha de Ruiter, E-commerce Manager bij Norah

Wat gebeurt er als ik niet overstap?

Doorgaan met verouderde software brengt nogal wat pijnpunten met zich mee. Ze zijn niet altijd direct zichtbaar, maar worden extra duidelijk als de problemen zich opstapelen. Op een bepaald moment loop je tegen beperkingen aan in het huidige platform. Zeker zodra er niet meer doorontwikkeld wordt, er geen updates meer beschikbaar zijn en er geen support meer geboden wordt vanuit de software leverancier. En hoe zit het met security? Is je data op het bestaande platform nog veilig?

Je wilt geen omzet mislopen door een verouderd platform of ingehaald worden door concullega’s. Sterker nog: je wilt juist meer halen uit je e-commerce business. Misschien is de e-commerce omzet het grootste onderdeel van je totaalomzet en een heel belangrijk kanaal? Of heb je flinke groeiambities en wil je je positie in de markt verstevigen? Dan heb je een stabiele basis nodig, dus moet je wel overstappen. Je e-commerce platform vervult immers een sleutelrol.

Waar ga ik tegenaan lopen?

Het grootste probleem: weerstand en onzekerheid. Vanuit je eigen rol of organisatiebreed. Want waarom ben je nog niet overgestapt? Dit kan allerlei redenen hebben:

  • Wat levert het nieuwe e-commerce platform op ten opzichte van het huidige platform?
  • Maak ik de juiste platformkeuze?
  • Welke functionaliteiten krijg ik ervoor terug? Wat doet het met mijn resultaten?
  • Welk effect heeft het op mijn Google rankings en hoe ga ik positieverlies tegen?
  • Moet ik een heel nieuw en groot project gaan draaien?
  • Hoe ziet het kostenplaatje eruit?
  • Heb ik er voldoende resources voor?

En hoe zit het met maatwerk features?

Het huidige systeem bevat misschien aanvullende maatwerk functionaliteiten; krijg ik die ook terug op dezelfde manier of werkt het anders? Stel dat het CMS-systeem in de loop der tijd is ontwikkeld en ingericht naar de wens van jouw organisatie. Omschakelen naar een nieuw e-commerce platform met open markt standaard betekent niet automatisch dat deze functionaliteiten in de huidige hoedanigheid meeverhuizen. Uiteraard is het wel het streven om dit zoveel mogelijk te doen.

Samengevat: er kunnen allerlei vragen spelen waar je een antwoord op wil, voordat je daadwerkelijk de opdracht uitzet. Het belangrijkste is om je hierin goed te laten adviseren.

Wat levert het op?

Probeer je niet te laten tegenhouden door deze weerstand. Een nieuw e-commerce platform levert je namelijk (als je het goed aanpakt) meer voordelen op, dan nadelen:

  • Het platform is weer up-to-date en snel
  • De technische support is op orde
  • Door te kiezen voor een open markt standaard profiteer je van nieuwe, innovatieve features
  • Minder last van security issues, je (klant)data is veiliger
  • Schaalbaarheid en de mogelijkheid om toekomstbestendige keuzes te maken
  • Mogelijkheid om in te spelen op de nieuwste commerce trends, bijvoorbeeld headless
  • Makkelijker om optimalisaties door te voeren
  • Betrouwbaarheid in uptime en dataconsistentie
  • Gebruiksvriendelijkheid voor jezelf en de webshop bezoeker, bijvoorbeeld door de combinatie van een e-commerce systeem met een losstaand CMS
  • Mogelijkheid om de online customer experience te optimaliseren
  • Meer integratiemogelijkheden via bijvoorbeeld plugins
  • Betere data-analyse mogelijkheden om actief mee aan de slag te gaan
Zij gingen je voor

Welk e-commerce platform kies ik?

Welk platform het beste past is van allerlei factoren afhankelijk. Wat zijn de ambities en doelstellingen van jouw organisatie? Zijn ze veranderd? Een overstap binnen het huidige pakket kan een logische stap zijn, maar een andere platformkeuze is ook te overwegen. Wil je af van on-prem, custom of template based software? Wil je alleen werken met een pakket dat cloud-based en API-driven is? Er zijn behoorlijk wat e-commerce platforms in de markt, wat maakt dat de keuze altijd case afhankelijk is. Het moet een fit zijn met jouw organisatie. Vooraf een goede wensenlijst opstellen (tip: gebruik de MOSCOW methode) is daarom een must.

Impact

Ja, overstappen is een behoorlijke investering. Het kost tijd, geld en inzet van personeel. Maar het betaalt zich terug. Voordat je aan de slag gaat: stel een goed transitieplan op en ga voor een gefaseerde aanpak met een overzichtelijk projectverloop. Zo beperk je de risico’s voor de operatie. Denk vooraf goed na over welke mensen je hierbij nodig hebt (intern en extern) en laat je adviseren door een partner die je begrijpt én (strategisch) meedenkt.

Sparren over replatforming?

Tijdens de Webwinkel Vakdagen op 23 & 24 januari 2024 hosten onze e-commerce professionals Melanie en Gijs op beide beursdagen een inspirerende rondetafelsessie over replatforming: Let's talk replatforming. Zij nemen je mee in een aantal essentiële vraagstukken rondom de overstap naar een nieuw e-commerce platform. Iets voor jou?

Meer over de rondetafelsessie
Melanie