Sissy-Boy stapt over naar headless Shopware platform

Annemijn Grinwis
Annemijn Grinwis
Marketeer
14 mei 2025

Mode- en lifestyle merk Sissy-Boy, onderdeel van de Termeer Groep, gaat samen met XSARUS het e-commerce platform rebuilden naar een headless opzet op basis van Shopware. En volgt daarmee de koers van Sacha en Manfield, die ook onderdeel zijn van Termeer Groep en eerder succesvol overstapten.

Sissy-Boy heeft naast de webshop ook 48 fysieke winkels en staat bekend om haar unieke, kleurrijke en brede assortiment – van kleding en schoenen tot meubilair en woonaccessoires.

Replatforming van Sissy-Boy als next step in 10-jarig partnership met Termeer Groep

Headless opzet die vrijheid geeft

Het huidige maatwerk e-commerce platform van Sissy-Boy was end-of-life en toe aan vervanging. Daarom stapt het merk over op een toekomstgerichte IT-architectuur, met dezelfde technische basis als Sacha en Manfield. De headless opzet bestaat uit Shopware 6 als krachtige e-commerce motor en Prismic als contentmanagementsysteem. Het voordeel van deze headless set-up is dat er meer vrijheid is voor creativiteit en beleving, door blogs, video’s en fotografie. Daarnaast is het eenvoudiger om slimme technologie toe te voegen. Bijvoorbeeld op het gebied van intelligente search & navigatie, segmentatie, personalisatie en loyalty.

Naast de rebuild van het e-commerceplatform, wordt Shopware ook aangesloten op de al bestaande backend-systemen zoals TableTop Order Management, inriver PIM en Deployteq. Door deze combinatie van tools zijn voor Sissy-Boy de mogelijkheden onbegrensd.

Gebruiksvriendelijke bankconfigurator

Voor de modulaire banken van Sissy-Boy ontwikkelt XSARUS een configurator die direct geïntegreerd wordt op de productdetailpagina. Hiermee stelt de klant eenvoudig zelf een bank samen, met keuze in opstelling, stof en kleur. Twijfelt iemand nog over de stof? Dan is het mogelijk om via de configurator stofstalen te bestellen. Een klantgerichte oplossing die inspiratie, oriëntatie en conversie naadloos verbindt.

100% Sissy-Boy merkbeleving

Ondanks dat de webshop anatomisch gelijk is aan de andere merken van Termeer Groep, wordt de look-and-feel volledig afgestemd op Sissy-Boy. Hierdoor zal de consument niet merken dat de webshop dezelfde basis heeft als Sacha en Manfield. We zorgen voor een online ervaring die tot in detail klopt met de Sissy-Boy merkidentiteit. En bovendien volledig aansluit bij de fysieke winkels.

10-jarig partnership geeft vertrouwen

Termeer Groep en XSARUS werken al ruim tien jaar samen. Wat begon met de ontwikkeling van maatwerkplatforms voor Sacha, Manfield en Sissy-Boy, is uitgegroeid tot een hecht partnership op het gebied van e-commerce, order management en Product Informatie Management. De teams van Sissy-Boy en XSARUS kennen elkaar ondertussen door en door. Beide organisaties hebben de volledige toewijding om ook dit project te laten slagen. Vol vertrouwen kijken we uit naar wederom een succesvolle livegang.