Dit levert een PIM-systeem op in concrete cijfers

Dennis-Jan Broerse
Senior Implementatie Consultant
15 november 2022

Wat levert een PIM-systeem nou écht op? In dit artikel lees je concrete cijfers die je helpen om de meerwaarde van een PIM binnen jouw organisatie te berekenen. Denk aan snellere time-to-market, minder retouren en hogere conversie.

De beslissers die de investering in PIM-projecten doorgaans goedkeuren, stellen echter altijd de terugverdientijd: wat is de ROI van dit project? Het goede nieuws is dat er veel kwalitatieve metingen zijn.

1. Betere conversieratio's - 10% verhoging

PIM-systemen zijn onder andere gericht op het verbeteren van de conversieratio's door middel van betere kwaliteit en completere productinformatie. Met betere productinformatie verbetert PIM de zoekfunctionaliteit en Google-indexering, wat zowel de conversieratio als de gemiddelde bestelwaarde helpt verhogen. Hier is een voorbeeld van hoe PIM kan helpen om online inkomsten te verhogen.

Voorbeeld:
Laten we eens kijken naar een webshop die 10.000.000 sessies per jaar ontvangt met een vrij typische conversieratio van 2% en die jaarlijks 200.000 bestellingen genereert. Door PIM te implementeren, krijgen ze een relatieve stijging van het conversiepercentage van 10%, wat neerkomt op een nieuwe conversie van 2,2%. Nu zullen diezelfde 10.000.000 sessies 220.000 bestellingen genereren. Vermenigvuldig het verschil, 20.000, met jouw gemiddelde bestelwaarde (AOV) en je krijgt de omzetstijging die je conservatief kunt verwachten van jouw nieuwe PIM. In dit scenario, met een AOV van €40, zou deze webshop een extra €800.000 aan inkomsten per jaar uit zijn PIM halen.

2. Minder retouren - 10% verlaging

Het gaat er natuurlijk niet alleen om klanten te overtuigen om jouw producten te kopen, maar ook om ervoor te zorgen dat ze tevreden zijn met hun aankoop en het product niet retourneren. Het retourneren van producten is een blijvende zorg voor - schattingen laten zien dat tot 40% van de online bestellingen wordt geretourneerd door klanten - en met een gemiddelde kostprijs van €25 per retour, is het gemakkelijk in te zien hoeveel dit een organisatie kan kosten.

Het terugdringen van het retourpercentage heeft een enorme impact op het bedrijfsresultaat. Hoge retouraantallen worden veroorzaakt doordat het product dat de klant koopt niet aan de verwachting voldoet. Met andere woorden: productinformatie van lage kwaliteit en slechte productervaringen zorgen voor hogere retourpercentages. De mogelijkheden die een PIM biedt, garandeert dat bedrijven klanten een betere productervaringen zullen bieden. Daarom houden de meeste van onze zakelijke klanten rekening met een vermindering van 10% in het rendement in hun ROI-model.

Voorbeeld:
Als je bij de webshop uit het vorige voorbeeld blijft, zul je je herinneren dat ze 200.000 transacties per jaar uitvoeren. Als 30% van die transacties door klanten wordt teruggestuurd, zijn dat 60.000 retouren per jaar. Voor €25 per retour moet deze webshop een negatief bedrag van €1,5 miljoen in zijn boeken zetten. Het verlagen van het retourpercentage met een conservatieve 10% zal het aantal retouren met 6.000 verminderen. Het nieuwe, lagere retourpercentage van 27% betekent dat het bedrijf slechts 54.000 retouren te wachten staat, waardoor het bedrijf ongeveer €150.000 bespaart.

3. Efficiënte verrijking

Iedereen kent de uitdrukking ‘tijd is geld’. Maar voor bedrijven, vooral in de moderne omnichannel wereld, is het niet alleen een oud gezegde - het is een feit. Gelukkig is een PIM-systeem de oplossing om efficiënter te werk te gaan, bijvoorbeeld in het verrijken van productinformatie.

Organisaties geven aan dat een PIM de werkdruk flink verlaagt. Voor het bepalen van de productiviteitskosten kijken onze klanten eerst hoeveel fulltime medewerkers zich bezighouden met product verrijking. Daarna berekenen ze hoeveel uur die medewerkers gemiddeld aan productdata besteden. Veel organisaties verwachten met een PIM-systeem 5x hogere rendement in productiviteit te behalen. Dit geeft ons alle gegevens die nodig zijn om productiviteitskosten te berekenen.

Voorbeeld:
Laten we ons voorbeeld van de webshop nog eens bekijken. Tegenwoordig hebben ze 10 werknemers die gemiddeld €100.000 kosten per jaar, en elk 25% van hun tijd besteden aan product verrijking, wat het bedrijf ongeveer €250.000 kost. Een PIM kan de verrijkingstijd echter met ten minste 50% verkorten, waardoor €125.000 aan onbewerkte kosten wordt bespaard.

4. Versnelde time-to-market - tot wel 70%

Een hogere verrijkingssnelheid kan jouw bedrijf niet alleen helpen om geld te besparen, maar ook om meer inkomsten te genereren. Een herkenbaar pijnpunt is de (lange) tijd die het kost om een nieuw SKU verkoop klaar te maken. Het is normaal om te horen dat het 6 weken of langer duurt om alle juiste gegevens te verzamelen, alle attributen te vullen, ervoor te zorgen dat ze correct zijn en deze vervolgens over verkoopkanalen te verspreiden.

Deze organisaties verliezen geld omdat ze moeten wachten tot de volledig productverrijking is afgerond. Wanneer al die uitvaltijd wordt vermenigvuldigd met alle nieuwe SKU's die elk jaar worden geproduceerd, worden de verliezen opgeteld. Bewezen is dat een PIM-systeem het mogelijk maakt om nieuwe producten tot 70% sneller live te krijgen.

Wat betekent dit in de echte wereld? De eenvoudigste manier om de waarde van het verbeteren van de time-to-market in te schatten, is door te beginnen met het schatten van het aantal nieuwe producten dat je elk jaar uitbrengt. Pas vervolgens de gemiddelde verkoopprijs toe op elke SKU. Met deze gegevens schat je de waarde die deze SKU's per dag aan uw bedrijf toevoegen. Als je ten slotte deze dagelijkse waarde vermenigvuldigt met het aantal dagen dat een PIM je tijdmarkt verkort, krijg je de ROI.

Voorbeeld:
De eenvoudigste manier om dit te berekenen is met een reeks verhoudingen. De eerste zegt dat als ik momenteel €20.000.000 per jaar genereer met mijn 50.000 SKU's, ik €22.000.000 zou moeten genereren met 10% meer of 5.000 extra SKU's. De volgende verhoudingsvergelijking zegt dat als ik in 365 dagen €2.000.000 aan extra inkomsten genereer, ik €5.479,45 per extra verkoopdag zou moeten genereren. Nu ik de omzet per dag weet die ik van mijn nieuwe SKU's kan verwachten, kan ik berekenen hoeveel incrementele omzet ik kan verdienen door time-to-market te halveren. In dit geval verdient ons voorbeeld €115.068 door de Time To Market met 50% of 6 tot 3 weken te verkorten.

5. Eenvoudige catalogusuitbreiding

Een PIM wordt ook gebruikt om productlijnen uit te breiden. Veel klanten vertellen ons zelfs dat ze hun catalogus hebben kunnen uitbreiden door de eindeloze mogelijkheden te verkennen. Sommigen beginnen te werken met dropshipping leveranciers, sommigen creëren hun eigen marktplaatsen en anderen worden gemachtigd om grotere en betere productlijnen op voorraad te hebben. Hoe ze het ook aanpakken, meer producten betekent meer verkopen en dat is allemaal mogelijk dankzij een PIM-systeem.

Voorbeeld:
De webshop in ons voorbeeld heeft onlangs besloten om zijn catalogus uit te breiden met ongeveer 10.000 SKU's, 2.500 in elk van de volgende 4 kwartalen. Met behulp van dezelfde verhouding die we hebben gebruikt in de sectie time-to-market, kunnen we beginnen te schatten wat deze nieuwe SKU's voor het bedrijf betekenen. Als onze webshop €20 miljoen verdient met 50.000 SKU's, hoeveel verdient hij dan met 60.000 SKU's? Met hulp van PIM zouden ze tot wel €125.000 aan nieuwe inkomsten kunnen genereren, afhankelijk van wanneer de producten worden uitgebracht en of deze als kernproducten of accessoires worden beschouwd.

6. Eenvoudige uitbreiding van verkoopkanalen

Een PIM-systeem kan jou helpen niet alleen het aantal producten, maar ook het aantal kanalen waarop je verkoopt uit te breiden. Veel van onze klanten gebruiken PIM om productgegevens eenvoudig te distribueren naar alle verkoopkanalen.

Door het aantal verkoopkanalen waarop jouw producten beschikbaar zijn, te vergroten, wordt het voor potentiële klanten gemakkelijker om jouw producten te vinden. Dat betekent dat de kans groter is dat ze een aankoop doen. Hoeveel extra waarde kunnen nieuwe verkoopkanalen voor jouw bedrijf opleveren?

Voorbeeld:
Neem eerst het aantal gewenste nieuwe kanalen en vermenigvuldig dat met het aantal producten dat je daar wilt verkopen. Onze retailer wil bijvoorbeeld 3 nieuwe kanalen openen die gemiddeld 2500 van hun producten in elk van hen verkopen. Omdat het enige tijd zal duren voordat het nieuwe kanaal op gang komt, schatten we dat een nieuw kanaal in eerste instantie 5% van de waarde van hun bestaande bedrijf zal toevoegen, of in het geval van onze voorbeeldverkoper ongeveer €150.000 aan inkomsten.

Boost je bedrijfsrendement

Alles bij elkaar heeft onze webshop in het voorbeeld van €20 miljoen bijna €1 miljoen aan nieuwe inkomsten gegenereerd en €275.000 aan kosten bespaard door het gebruik van Akeneo PIM. En dat in slechts 1 jaar.

Organisaties die het optimale uit hun PIM-systeem halen, zien dit duidelijk terug in de resultaten. Conversie stijgt en dus ook je omzet. Het aantal retouren vermindert. Je verrijkt sneller meer producten, met minder mensen. Mede hierdoor wordt het openen van nieuwe verkoopkanalen eenvoudiger. Zelfs het aanbieden van extra producten of het bouwen van een eigen marktplaats.