Ontlast je marketingteam met slimme inzet van PIM
Iedere organisatie die wil groeien herkent het wel. Hoe verder het assortiment wordt uitgebreid, hoe belangrijker de marketingafdeling wordt. Dit leidt tot een grotere work load, wat weer leidt tot het aannemen van nieuwe marketingmedewerkers. Deze oplossing is niet ideaal, iedere extra werknemer brengt weer een kostenplaatje met zich mee. Daarnaast wil je ook niet dat al je marketing medewerkers bezig hoeven te zijn met dit nieuwe assortiment.
Het belang van product marketing
Voordat een consument besluit om een product van jou te kopen, doorloopt hij een complete customer journey. Als er bij een van deze stappen iets niet klopt, dan kan een aankoopintentie zomaar worden afgeblazen. Denk hierbij aan:
- Moeite om de webshop de juiste producten te vinden
- Gebrekkige productinformatie
- Slechte foto’s of het ontbreken van afbeeldingen
- Teveel overeenkomstige producten, wat zorgt voor keuzestress
Marketing kan dus niet worden onderschat, vooral voor wanneer jouw organisatie wil groeien. In veel aspecten zie je marketing terug, het is niet alleen reclame. Zo heeft marketing invloed op de look van de website, de teksten en de productinformatie.
Marketing van productinformatie
Productinformatie houdt niet alleen de kenmerken van een product zoals afmetingen of materiaal in. Het bestaat ook uit zaken als afbeeldingen en handleidingen. Al deze aspecten dragen bij aan de marketing van een product.
Dit alles onderhouden is prima te doen wanneer je niet enorm veel producten hebt. Maar wanneer jouw organisatie groeit, en je meerdere markten gaat betreden, meerdere kanalen gaat gebruiken, dan is er actie nodig.
Het bewerken en publiceren van productinformatie
Wanneer jij producten onderhoudt in Excel of in een ERP-systeem, dan kan jij niet al jouw productinformatie hierin kwijt. Voor de commerciële data zijn deze systemen namelijk niet geschikt. Hier omheen werken met verschillende systemen en opslaglocaties leidt al snel tot versieproblemen, en maakt aanpassingen doorvoeren bijna onmogelijk. Als dit het geval is voor jouw bedrijf, dan is het tijd om een PIM te nemen.
Een PIM-systeem dient namelijk als dé centrale opslagplaats voor jouw productinformatie. Geen versieproblemen meer en minder handmatig werk. Iedereen kan makkelijk bij de nodige productinformatie en kan alles precies overzien. Daarnaast kun je bulkaanpassingen doen, delen automatiseren en is het mogelijk om jouw productdata te distribueren naar meerdere kanalen.
Zo hoef jij met een PIM minder marketing/content medewerkers aan te nemen. Daarnaast bespaart het ook veel tijd en geeft het een ideaal overzicht van al jouw productinformatie.