PIM-keuze voor omnichannel succes

Stijn Kievit
Senior Implementatie Consultant
18 augustus 2022

Kort gezegd houdt omnichannel in dat je meerdere kanalen gebruikt. Connectiviteit heeft te maken met het gebruik van meerdere systemen voor jouw informatie. Beiden zijn erg belangrijk om mee te nemen in de beslissing voor jouw PIM-systeem.

Hoe helpt PIM bij jouw omnichannelstrategie?

De kern van een omnichannelstrategie is dat de reis van de klant via verschillende kanalen loopt. Jij wil dat de merkbeleving en informatie bij elk van deze kanalen consistent is. Wanneer jouw eigen informatie wisselt per kanaal ben je namelijk niet betrouwbaar als organisatie.

Om dit goed te kunnen beheren heb je een centraal systeem nodig, oftewel: een PIM. Vanuit een centrale Product Informatie Management (PIM) systeem kan jij alle kanalen van informatie voorzien. Denk bij deze kanalen bijvoorbeeld aan:

  • Fysieke winkels (labeling, POS)
  • Drukwerk, waaronder productcatalogi
  • E-mail marketing, nieuwsbrieven
  • E-commerce platforms
  • Mobiele applicaties
  • Verkoop via sociale netwerken
  • Verkoop via marktplaatsen en partnernetwerken (denk aan verkoop via bol.com, amazon of marktplaats)
  • EDI (directe koppeling tussen uw systemen en die van uw leveranciers en afnemers)

Meer PIM-voordelen voor jouw strategie

  • Centraal en efficiënt
    Alle informatie hoeft maar op één plek te worden vastgelegd en onderhouden.
  • Rijkere informatie
    PIM-systemen kunnen complexe productgegevens bewaren zoals product specifieke kenmerken, beeldmateriaal en relaties tussen producten.
  • Kwalitatief betere informatie
    Een PIM biedt vele middelen voor het beheer van de datakwaliteit.
  • Kortere time-to-market
    Met een duidelijke workflow in PIM loopt jouw artikelcreatie overzichtelijk en voorspelbaar.
  • Beter gebruik van de verschillende kanalen
    PIM biedt specifieke functies om informatie voor ieder kanaal optimaal aan te passen, zodat de mogelijkheden van ieder kanaal maximaal worden benut.

Wat biedt een PIM op het gebied van connectiviteit?

Is de productdata in je bedrijf versnipperd over verschillende systemen? Dan ben je niet alleen. Het is (nog) heel gebruikelijk binnen organisaties dat basis productinformatie in het ERP staat, aanvullende eigenschappen in diverse Excel-sheets en afbeeldingen op een FTP server van leverancier X. Verder zijn er vaak nog diverse mapjes met Product sheets.

Wanneer je de informatie dan naar verschillende kanalen wil sturen moet je vaak onnodig dubbel werk verrichten. Daarnaast is alle productinformatie niet centraal te vinden, maar is het zoekwerk.

Hoe werkt het samen met een PIM?

Je start met de bestaande data in je organisatie. Hoe moeten al deze gegevens in het PIM- systeem komen te staan en hoe geven we die gegevens weer door aan andere systemen? Door het verbinden van een PIM-systeem aan externe systemen zoals bijvoorbeeld een webshop, mobiele app of catalogus, wissel je productinformatie uit en blijft het beheer op één plek.

Niet elke PIM heeft hier echter dezelfde mogelijkheden voor, let hier daarom goed op bij jouw PIM keuze.

Neem dit mee in jouw keuze voor een PIM-systeem

  • Bepaal de marktstandaarden van je bedrijf
    Zoek uit welke standaarden relevant zijn en kies een PIM die deze ondersteunt.
  • Bepaal welke functies noodzakelijk zijn
    Bepaal die tools die jij echt nodig hebt, en zorg dat jouw PIM-solution deze biedt.
  • Hou rekening met jouw leveranciers
    Is het PIM systeem wat je wil leverancier vriendelijk?
  • Bepaal de datakwaliteit van jouw bedrijf
    Kun je attributen verplicht stellen en datakwaliteitsrapporten genereren? Wat zijn de mogelijkheden voor het managen van de kwaliteit van je productdata?
  • Welke kanalen gebruikt jouw bedrijf?
    Zorg dat jouw PIM-solution de juiste omnichannel functies heeft.
  • Met welke andere systemen moet jouw PIM-informatie uitwisselen?
    Zijn er specifieke connectiviteitsmogelijkheden nodig voor jouw PIM?