Van online marketingbureau naar XSARUS

Ik kende Paul, Daniel en Bram al vanuit mijn middelbare schooltijd. Op een verjaardag bij Paul vertelde ik enthousiast over mijn werk bij een online marketingbureau. Ik had klanten als FC Barcelona en Kleertjes.com. Mooie accounts, maar het samenwerken met development partijen verliep vaak stroef. Toen Paul hoorde wat ik deed, vroeg hij direct: “Waarom kom je niet bij ons werken?”

Wat volgde was een gesprek over carrièremogelijkheden bij XSARUS en niet veel later ben ik gestart. Ik begon bij XSARUS in de online marketing, maar al snel merkte ik dat klanten behoefte hadden aan meer dan alleen campagnes. Relatiebeheer en new business kwamen bij mijn takenpakket. Zo was ik de ene dag bezig met het adverteren op zoekwoorden voor Bomont en de andere dag met het maken van strategische plannen met DAKA.

Bouwen aan een professioneel salesteam

De afgelopen jaren is mijn rol steeds verder veranderd. Ik begon als één van de eerste met een commerciële achtergrond en heb veel samen met Paul opgetrokken. Inmiddels geef ik leiding aan het Sales & Marketing team, met collega’s die ieder hun eigen expertise meebrengen. Waar ik vroeger werkte met kladjes in Outlook, hebben we nu HubSpot geïmplementeerd als sales automation-tool. Die professionaliseringsslag past bij de groei die we doormaken.

De sfeer is na 15 jaar nog steeds goed, wat wel verandert is het speelveld: klanten zijn kritischer, processen complexer en de juiste tooling is belangrijker dan ooit. Maar juist daardoor is er continu ruimte voor verbetering én creativiteit.

XSARUS op de kaart

Eén van de mooiste dingen die ik heb mogen doen, is helpen om XSARUS beter zichtbaar te maken. Samen met mijn marketingcollega’s hebben we de basis gelegd voor onze marketingactiviteiten. Zo organiseren we bijvoorbeeld vaak klantevents zoals PIM @ the Beach, PIM @ the Zoo (inmiddels al de vierde editie!) en Commerce at the Castle. Stuk voor stuk momenten waarop we inhoud en plezier combineren, iets dat perfect past bij wie we zijn.

We zijn in de afgelopen jaren steeds beter geworden in het vertellen van ons verhaal. XSARUS is voor mij de verborgen parel van het zuiden. Bescheiden, pragmatisch en altijd gericht op kwaliteit. Klanten waarderen onze nuchterheid, het meedenken en de betrouwbaarheid. En dat maakt me trots.

Collega's worden?
Ontdek meer over werken bij XSARUS.

De kracht van samenwerking

Wat ik in de afgelopen 15 jaar heb geleerd, is dat je mensen nooit moet benaderen vanuit je eigen perspectief. Niet iedereen denkt zoals jij. Als manager én als verkoper is het essentieel om te luisteren, aan te sluiten bij de ander en je communicatie aan te passen. Daarin heb ik mezelf echt ontwikkeld.

Ook in onze samenwerking met klanten is veel veranderd. Waar we vroeger vooral op relatie klanten binnenhaalden, zijn de salesgesprekken nu veel competitiever en inhoudelijker. Toch geldt nog steeds: als je écht begrijpt wat een klant wil bereiken, maakt het platform of de tooling bijna niet meer uit. Het is een middel om het doel te bereiken.

Waar ik energie van krijg

Ik word blij om klanten en collega’s te helpen groeien. Zolang ik dat kan doen ben ik op mijn plek. Binnen XSARUS heb ik altijd de ruimte gevoeld om initiatief te nemen. Of het nu gaat om inhoudelijke trajecten of het organiseren van iets leuks zoals een wijnproeverij, padeltoernooi of fietstocht. Er is ruimte om dingen te starten. Dat is veel waard.

Even offline? Dan ben ik in de tuin

Tijdens corona ontdekte ik een nieuwe passie: tuinieren. Inmiddels kun je me alles vragen over vaste planten, borders en bodemverbetering. Daarnaast geniet ik van mijn gezin, het fietsen en gewoon bewust leven. Ik ben dankbaar voor wat ik heb, zowel privé als in mijn werk.

We zijn bij XSARUS al jaren met AI bezig, maar nu is het tijd om het grootschaliger toe te passen. Niet alleen in onze eigen processen, maar ook bij klanten.

De toekomst: Apollo & AI

De komende jaren zie ik mooie ontwikkelingen voor me. Met ons team, inmiddels omgedoopt tot Apollo, hebben we onze eigen ‘missies’. Eén daarvan is CRM en automation doorvoeren in de hele organisatie. Dat gaat ons veel brengen.

Daarnaast zie ik enorme kansen met AI. We zijn er bij XSARUS al jaren mee bezig, maar nu is het tijd om het grootschaliger toe te passen. Niet alleen in onze eigen processen, maar ook bij klanten. Of dat nu gaat om platforms, dashboards of marketing automation, ik geloof dat wij het verschil kunnen maken door écht te begrijpen wat nodig is.