CHASIN'

Internationaliseren met behulp van inriver PIM

Het mannenjeansmerk CHASIN' is opgericht in 1992. Het is ontwikkeld voor de man die grenzen wil overschrijden en zijn leven ten volle wil leven, geïnspireerd door de energie en no-nonsense houding van een rockster. CHASIN’ richt zich op een flinke internationale groei. De distributie van de formules verloopt fysiek via de brand stores, online via de eigen webshops en een groot aantal marketplaces en b2b-partners.

De uitdaging

De diversiteit aan distributiekanalen brengt grote uitdagingen met zich mee in het managen van productinformatie. Binnen de CHASIN' organisatie bestond de wens om interne processen beter te kunnen stroomlijnen en efficiënter te kunnen werken zodat operational excellence bereikt kan worden. Dat was dan ook één van de redenen om op zoek te gaan naar een Product Information Management oplossing. Daarnaast heeft CHASIN’ flinke internationale groeiambities waardoor de noodzaak voor operational excellence nog groter is geworden. Een derde bijkomend doel van het implementeren van een PIM-oplossing is om de marketingeffectiviteit te vergroten.

Inriver PIM

CHASIN’ koos voor de inriver PIM. Een belangrijke reden voor deze keuze is het SaaS uitgangspunt van inriver PIM. In de basis zijn al veel functionaliteiten inbegrepen. Daarnaast is er de mogelijkheid om specifieke wensen, rondom bijvoorbeeld het fotostudioproces, toe te voegen.

Implementatie

Toen XSARUS in beeld kwam en de inriver implementatie op zich nam, is eerst kritisch gekeken naar het bestaande IT-landschap van CHASIN’. Door de vele ervaring die XSARUS op PIM-vlak heeft opgedaan, weet XSARUS als geen ander hoe belangrijk een goede basis is.

Na een eerste analyse is op basis van inriver Best Practices het datamodel van een 2-laags naar een 3-laags model omgezet. Een uitgebreider model dus, waardoor de hiërarchie van de productinformatie beter tot zijn recht komt.

Ook zijn specifieke functionaliteiten binnen inriver goed ingericht en gestroomlijnd met andere processen binnen de organisatie.

  • Fotostudioproces: voor het fotostudioproces is een bestandsnaam conventie opgesteld. Wanneer de fotograaf een bestand met een bepaalde conventie aanbiedt, weet inriver of het een afbeelding met bijvoorbeeld een voor- of zij-aanzicht betreft. De foto wordt tevens automatisch ingeladen en aan het juiste product in inriver gekoppeld. Vervolgens kunnen foto’s geaccordeerd of afgekeurd worden in inriver. Bij het afkeuren van foto’s kunnen opmerkingen geplaatst worden voor de re-shoot.
  • Resources worden nu ontsloten door middel van het XSARUS CDN (XCDN). Deze tool is verantwoordelijk voor de hosting van alle beschikbare afbeeldingen. De tool biedt de vrijheid om alle afbeeldingen in de optimale resoluties op te vragen door middel van unieke urls.
  • Er is een Resource Transfer oplossing toegevoegd. Alle assets kunnen in inriver gekoppeld worden aan een campagne, waarna de assets in één keer als campagne verzonden kunnen worden. Er wordt daarbij een url gecreëerd welke met een wachtwoord geopend kan worden. Dit is bruikbaar als bijvoorbeeld hoge resolutie fotografie of marketinguitingen in één set naar een b2b partner gestuurd moeten worden.
  • Naast deze functionaliteiten is één van de belangrijkste en meest waardevolle toevoegingen voor CHASIN’, het compleet ingerichte workflow proces binnen inriver.

Workflows: ‘Harmonie in workload’

Alle activiteiten die te maken hebben met product informatie management, worden in inriver bewaakt. De afdeling Product Management begint al in inriver met het vullen van informatie zodra een nieuw product ontwikkeld is. In de volgende stap gaan marketing en fotografie aan de slag met het verrijken van de informatie met marketingteksten, vertalingen en afbeeldingen. Dankzij het ingerichte fotostudioproces wordt in inriver de fotografie beoordeeld en vervolgens goed- of afgekeurd. Pas na goedkeuring van de foto’s, gaat de workflow door naar de afdeling E-commerce. Daar worden de laatste details toegevoegd en worden de juiste verkoopkanalen geselecteerd.

Door deze nieuwe manier van werken zijn alle afdelingen nauwer betrokken bij het productinformatiemanagement proces.

We hebben alle afdelingen betrokken bij het inrichten van de workflows in inriver. Hierdoor is het proces zo ingericht dat het ook echt van toegevoegde waarde is voor ieders werkzaamheden. Er wordt nu veel efficiënter gewerkt: zaken die nog wel eens dubbel gebeurden zijn weggevallen en we zijn niet meer afhankelijk van verschillende Excel-bestanden. Het proces is transparanter geworden en iedereen voelt zich echt verantwoordelijk voor zijn of haar aandeel in het proces.

Internationalisering CHASIN’

Inriver speelt tevens een grote rol in de internationale groei die CHASIN’ doormaakt. Dankzij de inzet van inriver is het vele malen eenvoudiger om nieuwe distributielanden toe te voegen. De snelheid waarmee dit bereikt wordt, is veel hoger dan voorheen. Niet alleen het snel kunnen uitbreiden van distributiekanalen is een grote winst voor CHASIN’. Ook de kwaliteit van de data is sterk verbeterd.

De kwaliteit van productcontent is enorm belangrijk. Het bepaalt hoe een consument jouw merk ziet. Het is onderdeel van de beeldvorming rondom het merk. Dankzij inriver zijn we niet alleen sneller in staat om productcontent naar verschillende kanalen te publiceren, de content is ook van een veel hogere kwaliteit. Inriver zorgt dat we onze klanten een consistente omnichannel ervaring kunnen geven. Dat is erg waardevol.

Datakwaliteit

Dat de kwaliteit van de data verbeterd is, is mede te danken aan het eerder genoemde geoptimaliseerde datamodel in combinatie met de opgezette workflows. Voorheen werden bepaalde detailvelden niet gevuld of bestonden deze niet. Dit soort informatie werd dus ook niet aan de consument getoond. Met de implementatie van inriver en de centrale plaats die inriver inmiddels inneemt in het IT-landschap van CHASIN’, wordt informatie op een meer gedetailleerd niveau in inriver geïmporteerd en aangevuld.

Koppelingen

Inriver is één van de vier systemen die een centrale rol inneemt binnen het IT-landschap van CHASIN’. Logischerwijs is ERP er daar ook één van én zijn inriver en het ProFashion All (PFA) ERP-systeem aan elkaar gekoppeld zodat informatie tussen de systemen uitgewisseld kan worden. Verder is een koppeling aangebracht met een servicebus welke zorgdraagt voor de distributie van productinformatie naar onder andere marketplaces en de e-commercekanalen (Magento 2) van CHASIN’.

Samenwerking

De samenwerking tussen CHASIN’ en XSARUS verliep soepel. Doordat het een overname van een bestaande inriver implementatie betrof en de basis dus al stond, kon XSARUS snel van start met het optimaliseren van inriver naar de wensen van CHASIN’.

XSARUS heeft laten zien dat ze beschikken over gigantisch veel ervaring in het PIM-domein. De consultants hebben naast de algemene PIM-ervaring veel kennis van het inriver product en de branche waarin wij opereren. Ze luisteren écht naar wat de business nodig heeft. Dat zorgt ervoor dat ze goede adviezen geven die ons vervolgens weer erg geholpen hebben bij het maken van bepaalde keuzes.

Resultaat

Dat inriver van meerwaarde is voor CHASIN’ is wel duidelijk: betere workflows, verhoogde datakwaliteit, consistentere omnichannel klantervaring, snellere time-to-market en het sneller uit kunnen breiden van distributiekanalen. De samenwerking duurt voort, want het optimaliseren van product informatie management is een continu proces.

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.