Hoe moeilijk is overstappen naar een nieuwe PIM?

Dennis-Jan Broerse
Senior Implementatie Consultant
16 november 2023

Een product of dienst vooraf goed inschatten kan lastig zijn. Misschien lijkt het in eerste instantie passend, maar blijkt het op de lange termijn toch niet de juiste PIM-oplossing voor jouw bedrijf. Gelukkig kun je in de meeste gevallen eenvoudig overstappen.

Toch gebeurt dat niet snel, omdat verandering extra werk met zich meebrengt. Maar wist je dat overstappen naar een nieuw PIM-systeem veel minder complex is dan de implementatie van je allereerste PIM?

Overstappen naar een nieuw PIM-systeem

Als het goed is, is je productdata al gecentraliseerd in je huidige PIM-systeem. Daardoor is overstappen naar een nieuwe PIM minder ingewikkeld. Het is wel belangrijk om de huidige situatie goed te analyseren en deze te vergelijken met de gewenste en toekomstige situatie. Wat wil je behouden? Wat moet anders?

Vaak kan een groot deel van je datamodel behouden blijven. De meeste PIM solutions gebruiken namelijk dezelfde typen attributen en vergelijkbare concepten, zoals classificaties. Als dat ook bij jouw organisatie het geval is, komt het overstappen vooral neer op het overzetten van de bestaande structuur.

De focus ligt dan vooral op de functionaliteiten die het nieuwe PIM-systeem biedt. Wil je daar optimaal gebruik van maken, dan zal je ook iets moeten veranderen binnen je organisatie. Denk aan de manier waarop je met productdata omgaat, maar ook aan je processen. Hoe werkt jouw organisatie met PIM, en welke zaken eromheen moeten worden aangepast? Bij een goede PIM-implementatie neem je al deze onderdelen mee.

Een nieuwe PIM, maar dezelfde leverancier

Natuurlijk hoef je niet altijd over te stappen naar een compleet nieuw PIM-systeem. In plaats daarvan kun je ook je huidige versie updaten, bijvoorbeeld van de Akeneo Community Edition naar de Akeneo Enterprise Edition.

Dit is geen kwestie van knippen en plakken. Daarmee ga je voorbij aan de voordelen van de uitgebreidere versie. Daarom starten wij dit soort trajecten altijd met een grondige analyse van de huidige en gewenste situatie. Zo brengen we het verschil tussen de oude en de nieuwe versie goed in kaart én vangen we eventuele knelpunten tijdig op.

Blijf kritisch

Blijf kritisch kijken naar je systemen. Voldoen ze nog aan je huidige wensen? Krijg je voldoende ondersteuning van je leverancier? Als je op een van deze vragen ‘nee’ moet antwoorden, is het verstandig om een mogelijke vervanging te overwegen. Dat proces hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn als je denkt - en het levert je op de lange termijn veel voordeel op.