Op het juiste moment een (potentiële) klant benaderen met een relevante boodschap in de customer journey, dat is waar marketing automation in de kern om draait. Afhankelijk van waar een bezoeker of klant zich bevindt in de e-commerce customer journey, verschilt de manier waarop je deze bezoeker kunt bereiken.

In iedere fase wil je de meest relevante content bieden. Het succes van jouw klantreis, van eerste touch point tot aankoop en vervolgcampagne wordt bepaald door relevantie en de persoonlijke touch die je meegeeft.

Positieve effecten van marketing automation

De juiste inzet van marketing automation ga je al snel op een positieve manier terugzien in omzet, conversie en retentie KPI’s. Ook krijgt jouw klant een beleving op maat, wat gunstig is voor de klantloyaliteit.

Arjo
Meer uit je klantenbestand halen?
Behaal winst op het gebied van klantretentie

De basis van marketing automation

Wil je starten met marketing automation? Dan begint alles met de verkenning van jouw doelen en beschikbare data. Wat wil je bereiken met marketing automation? Welke kennis is intern al aanwezig? Welke data is er al beschikbaar of welke data wil je vastleggen? We helpen je graag bij het beantwoorden van deze vragen, als jouw strategische partner voor marketing automation. Onze experts helpen je bij het activeren van jouw prospects en klanten, zodat je de gewenste omzetverhoging realiseert of klantbetrokkenheid verhoogt. Bijvoorbeeld door gepersonaliseerde e-mailcampagnes. Leg de focus eerst op alles wat er op en rondom het e-commerce platform afspeelt om op basis van jouw klantdata, in iedere fase van de klantreis relevant te zijn. Maar welke tooling zet je in? En welke integraties met omliggende systemen zijn nodig?

Laat de techniek voor je werken

Bovenstaande tooling maakt het mogelijk om middels triggers en automatische flows een gerichte boodschap te verzenden naar verschillende kanalen. Denk hierbij aan een 'verlaten winkelwagen campagne', persoonlijke aanbevelingen op basis van eerder (koop)gedrag of het retargeten van klantsegmenten middels advertising. Door middel van handige dashboards en rapportages brengen we in kaart waar marketing automation waarde toevoegt binnen de customer journey. En testen we wat wel en niet werkt. Natuurlijk zorgen we ook voor kennisoverdracht richting jouw team; dat komt altijd van pas.

Technische implementatie

Tooling die we al jaren succesvol inzetten voor marketing automation zijn Spotler, Deployteq en Voyado. Nadat is bepaald hoe en waar data en bezoekersgedrag het best kan worden verzameld en vastgelegd, zorgen we voor de implementatie van de tooling en koppeling met omliggende systemen. De meest gekozen combinatie is die van een E-mail Service Provider (ESP) en Customer Data Platform (CDP) om het beste uit je marketing automation te halen. Denk aan het creëren van klantsegmenten in het CDP die je vervolgens kunt opvolgen door middel van marketing automation.

Laat de techniek voor je werken

Bovenstaande tooling maakt het mogelijk om middels triggers en automatische flows een gerichte boodschap te verzenden naar verschillende kanalen. Denk hierbij aan een 'verlaten winkelwagen campagne', persoonlijke aanbevelingen op basis van eerder (koop)gedrag of het retargeten van klantsegmenten middels advertising. Door middel van handige dashboards en rapportages brengen we in kaart waar marketing automation waarde toevoegt binnen de customer journey. En testen we wat wel en niet werkt. Natuurlijk zorgen we ook voor kennisoverdracht richting jouw team; dat komt altijd van pas.