Love Stories

Conversie & UX optimalisaties

Het Nederlandse lingeriemerk Love Stories Intimates is sinds de oprichting in 2013 één van de snelst groeiende namen in de fashionindustrie. Het internationale, vooruitstrevende merk heeft boetieks in Europa en Australië. Eerder heeft XSARUS voor Love Stories een stabiel, flexibel en creatief B2C en B2B e-commerce platform ontwikkeld. Hierdoor kan zij haar internationale strategie en ambities werkelijkheid laten worden.

XSARUS’ Digital Marketing Team houdt zich daarnaast doorlopend bezig met het optimaliseren van deze webshops. Met een Data Driven Marketing aanpak die start met het analyseren van knelpunten en het kiezen van de juiste onderzoeksmethode, ontstaat een concreet voorstel dat wordt gerealiseerd vanuit de CRO en UX specialisaties. Love Stories en XSARUS hebben op dit vlak al mooie resultaten geboekt.  

Add-to-cart ratio +10%

In de knelpuntenanalyse kwam naar voren dat de product detail pagina’s qua prestaties stagneerden. Dit vraagt om een optimalisatie. XSARUS heeft onder andere de product detail pagina’s aangepakt om de verkoop van productcombinaties te stimuleren door middel van ‘complete your look’. Bij Love Stories komt het meeste verkeer binnen via mobiel, hier is bij de optimalisering van de product detail pagina’s sterk rekening mee gehouden, middels functionele optimalisaties om de gebruikerservaring op mobiel te verbeteren en te vergemakkelijken. Het resultaat: de add-to-cart ratio op dit device is met maar liefst 15% toegenomen.

Love Stories’ internationaliseringsslag heeft ook effect op de manier waarop het Digital Marketing Team te werk gaat. Ieder land en iedere doelgroep heeft zijn eigen voorkeuren waarop ingespeeld wordt. Zo hanteert Love Stories een eigen maatvoering. Om de conversie te verhogen, heeft XSARUS deze maatvoering gekoppeld aan de reguliere maatvoering van het land waar de webshopbezoeker zich bevindt. Naast de functionele aanpassingen binnen de product detail pagina, is ook door deze optimalisatie de add-to-cart ratio merkbaar verbeterd, overall met zelfs 10%.

Love Stories

Checkout doorstroming +6%

Een ander aandachtspunt: een deel van de bezoekers haakte af tijdens het afronden van hun bestelling in de checkout. Door het uitvoeren van een gedetailleerde formulieranalyse is inzichtelijk gemaakt wáár bezoekers afhaken om hier vervolgens actie op te ondernemen. Door de toevoeging van de headless XSARUS checkout, die momenteel voor alle landen generiek wordt ingezet, is de checkout doorstroming met 6% verhoogd. Om de doorstroming te stimuleren in de gegevensstap, wordt er een minimaal aantal velden gepresenteerd en wordt voor de belangrijkste landen een specifiek formulier getoond dat aansluit bij wat gebruikers uit deze landen gewend zijn.

Daarnaast was er een relatief hoog uitstappercentage zichtbaar in de laatste stap van de checkout, met name op mobiel. Om dit aan te pakken, is de betaalpagina toegankelijk opgezet en zijn betaalmethodes direct te selecteren ter bevordering van het betaalproces.

Love Stories percentages

Next step in samenwerking

Aangezien Love Stories geen standaard fashion brand is, wordt continu de balans gezocht tussen de Love Stories look-and-feel en het inzetten van de juiste conversie triggers. Met het doorvoeren van deze optimalisaties is een nieuwe basis neergezet én direct zichtbare groei gerealiseerd.

Met oog op de internationale ambities, is de next step waar Love Stories en XSARUS samen aan gaan werken het zo relevant mogelijk worden per land. Zo wordt er op basis van klantfeedback gewerkt aan een specifieker checkout formulier per land en gaan de product detail pagina’s en product overzichts pagina’s verder doorontwikkeld worden op basis van bezoekersgedrag en behoeften.

Wij ervaren de samenwerking met XSARUS als heel prettig en leerzaam. We stellen gezamenlijk duidelijke roadmaps op en maken plannen voor nieuwe optimalisaties. De mooie resultaten die we behalen zien wij echt als resultaat van de goede onderlinge samenwerking.

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.