MAG Creative Footwear

Flinke groei voor MAG Creative Footwear dankzij overstap op Magento 2

Het Nederlandse schoenenmerk MAG staat garant voor ‘Geweldig lopen op schoenen met lef en karakter’. Het succesverhaal van het merk begon in 1995 met de lancering van de Megamok. De innovatieve schoen veroverde de harten van talloze jonge mensen over de hele wereld. Nu, jaren later, is MAG terug. De klassiekers, zoals de Magemok, zijn technisch totaal vernieuwd. Maar het karakter en de ziel van de MAG schoenen is en blijft ongewijzigd. Want het ‘Geweldig lopen op schoenen met lef en karakter’ is een belofte die MAG zal blijven waarmaken.

Ingezette expertises

  • Magento 2
  • SEO
  • CRO

Overstap naar Online-Only

Waar MAG voorheen de traditionele schoenenhandel bedreef en voornamelijk te koop was bij de grotere schoenenretailers, is het bedrijf ruim drie jaar geleden overgestapt op een online-only strategie en werd de organisatie omgevormd naar die van een pure player. Een Myshop omgeving was de start van het online MAG avontuur. Al snel werd tegen de grenzen van dit systeem opgelopen en startte eigenaar Maurice Bovee de zoektocht naar meer online mogelijkheden:

“Ik oriënteerde me op oplossingen als Lightspeed en andere standaardpakketten. Maatwerk leek me voor de omvang van onze organisatie een te grote investering. Daarnaast wilde ik niet teveel aan één technische maatwerk partij vastzitten. Ik was al ver in het productoriëntatieproces toen ik met XSARUS in aanraking kwam. Magento 2 won op dat moment steeds meer aan populariteit. Toen ik hier met XSARUS over in gesprek raakte bleek dat het voor MAG zeker haalbaar zou zijn om met de inzet van Magento de investering snel terug te verdienen. Omdat we graag vooruit willen met MAG was Magento een logische keuze. De standaardoplossingen waar ik op aan het oriënteren was, zouden binnen een paar jaar voor dezelfde ergernissen zorgen als ik op dat moment al had. Als je vooruit wil moet je soms een stap wagen. Ik ben erg blij dat ik deze heb durven zetten.”

Het is altijd afwachten als je met een nieuw systeem gaat werken, of je daar direct snel mee aan de gang kan. Magento is eenvoudig te bedienen. Als ik nu iemand in zou moeten werken, zou hij of zij een maand later volledig zelfstandig op gang zijn. Zeer gebruiksvriendelijk.

Magento 2 mogelijkheden

De feedback die MAG-klanten de afgelopen jaren hebben gegeven, neemt MAG zeer serieus en is gebruikt voor het realiseren van de nieuwe online omgeving. Belangrijk was onder andere dat de look-and-feel van MAG in stand moest blijven en er meer productinformatie getoond moest worden op de artikeldetailpagina’s.

De overstap naar Magento bleek een slimme zet. De wensen die MAG heeft, zijn perfect in Magento te realiseren. Mogelijkheden om productbeoordelingen toe te voegen, meer services van PostNL integreren, uitgebreidere SEO optimalisaties en heel belangrijk voor MAG: uitgebreide Facebookkoppelingen. Vooral de technische backend functionaliteit biedt veel passende mogelijkheden, ook voor de toekomst. Zo is een integratie met de datafeedoplossing Channable gerealiseerd, waardoor producten eenvoudig naar meerdere marketplaces gepubliceerd kunnen worden.

Zichtbare verbeteringen

Dat de investering van de Magento implementatie snel terugverdiend zou worden was al de verwachting, maar dat dit terugverdienmoment al binnen een paar maanden in zicht was, had MAG niet verwacht.

Deze resultaten zijn vooral te danken aan hogere conversiepercentages die behaald worden (soms wel 4%) na de implementatie van Magento én aan het afnemende retourenpercentage.

“Door onze ervaring weten we inmiddels waar ons onderscheidende vermogen ligt en welke informatie onze klanten nodig hebben om tot de juiste productkeuze te komen. Doordat we deze informatie nu ook kunnen communiceren op onze webshop, zien we het aantal retouren aanzienlijk teruglopen. Inmiddels ligt het retourenpercentage nog maar rond de 26%, waar dit voorheen 33% was.”

Al direct nadat we live zijn gegaan met de nieuwe webshop was groei te zien. Na een maand of vier wist ik al dat ik de investering terug ging verdienen. Het doel was 25% groei in een jaar, dit is 43% geworden!

Toekomst

Vooralsnog opereert MAG voornamelijk in Nederland, maar biedt de schoenen via de internationale site wereldwijd aan, waarbij vooral ook klanten in landen waar MAG een goede historie heeft bediend kunnen worden. “We kunnen met onze nieuwe online omgeving gemakkelijker uitbreiden naar meerdere landen en naar meerdere marketplaces. Maar ook in Nederland is nog voldoende groei te behalen. Mogelijkheden genoeg dus. We zijn tot dusver zeer tevreden over hoe dit implementatieproces is verlopen. Door onze eigen kennis te combineren met het krachtige Magento platform en de e-commerce kennis van XSARUS, hebben we echt een succes te pakken!”

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.