Sfeer.nl

Stijging add-to-cart ratio en conversieratio vanaf product detail pagina’s

Sfeer.nl is een vooruitstrevend online concept op het gebied van industrieel wonen. Deze trendsetter in meubels en woonaccessoires heeft in ruim 5 jaar tijd een stevige plek veroverd in de meubelbranche door persoonlijk advies, goed voorraadbeheer en het inspireren van klanten. Sfeer.nl heeft twee fysieke winkels in Assen en Zwolle waar de consument ‘de sfeer kan proeven’ en zich kan laten inspireren.

Eerder realiseerde XSARUS de migratie van Sfeer.nl van Magento Open Source naar Magento Commerce Cloud. Met dit snelle, stabiele en overzichtelijke platform beschikt Sfeer.nl over een stevig fundament dat past bij de toekomstplannen. Tijdens de samenwerking die al jaren van kracht is, wordt ook continu gewerkt aan het optimaliseren van de woon(web)winkel op Digital Marketing vlak. Optimalisaties die écht tastbaar zijn en hun resultaat uitwijzen.

Optimalisatie van product detail pagina’s

Aan de basis van de optimalisaties ligt de XSARUS Data Driven Marketing aanpak. Inzicht creëren in data en deze data als uitgangspunt gebruiken, vormde de start van het traject. Binnen de Sfeer.nl webshop bleek al snel dat de product detail pagina’s een knelpunt vormden. Dit was namelijk de plaats binnen de webshop waar bezoekers regelmatig afhaakten.

Maar waarom verlaten bezoekers de product detail pagina? Door dit inzichtelijk te maken, was de oplossing binnen handbereik. Allereerst is door middel van data-analyse gezocht naar de oorzaak. Welke devices worden het meest gebruikt om de webshop van Sfeer.nl te benaderen? Dit was helder, het meeste verkeer komt binnen via mobiel. Deze informatie is aangevuld met de prestaties vanuit verschillende kanalen. Uit onderzoek bleek dat het verlaten van de product detail pagina een overkoepelend issue was op alle devices.

Met behulp van de tool Hotjar heeft XSARUS een on-page survey opgezet. Op de product detail pagina’s verscheen gedurende een aantal weken een pop-up met de vraag: ‘is de productinformatie op de productpagina’s voldoende?’ . Uit honderden reacties van consumenten werd duidelijk dat een kwart van de respondenten deze vraag met nee beantwoordde. De waaromvraag resulteerde in waardevolle informatie.

De consument liep aan tegen onvolledige productinformatie in de vorm van onduidelijkheid over productafmetingen, garantievoorwaarden en het ontbreken van detailfoto’s. Met als gevolg dat bezoekers uitstapten op de product detail pagina’s en niet overgingen tot een aankoop, omdat er teveel twijfel bleef bestaan over het product. Tijd voor de XSARUS’ UX & conversie specialisten en stakeholders om te brainstormen over de oplossingen. Dit resulteerde in de volgende optimalisaties:

1.        Productfoto’s met afmetingen toevoegen

Door productfoto’s weer te geven inclusief alle afmetingen, is een grote stap gezet op het gebied van productinformatie. In één oogopslag is tot in de details duidelijk wat de consument van het product kan verwachten. De consument hoeft zich geen zorgen meer te maken of een product wel of niet in de woonkamer past.

2.      Uitgebreide technische specificaties weergeven

Door de technische specificaties van de producten uit te breiden met een uitvoerige maatvoering, waaronder de draagkracht van producten, is er meer duidelijkheid gecreëerd.

Sfeer visual

Stijging add-to-cart ratio & conversieratio

Na het doorvoeren van de verbeteringen binnen de webshop, werd de impact tijdens de evaluatie en het doormeten van resultaten al snel zichtbaar. Op de product detail pagina’s is zowel het add-to-cart ratio als het conversieratio vanaf de productpagina’s significant gestegen. De add-to-cart ratio is toegenomen met 9,8%, wat inhoudt dat bezoekers procentueel gezien producten vaker toevoegen aan het winkelmandje. De gestegen conversieratio van maar liefst 12,8% geeft aan dat bezoekers vanaf deze pagina’s ook vaker overgaan tot de daadwerkelijke aankoop.

XSARUS heeft er eerder met Sfeer.nl voor gezorgd dat de webshop pagina’s functioneel goed in elkaar zitten. Door kwantitatieve data en kwalitatieve data als gebruikersfeedback te combineren, wordt de inhoud van de pagina’s steeds relevanter voor bezoekers en worden zij beter begeleid en overtuigd binnen het oriëntatieproces. Verschil maken door naar de doelgroep te luisteren en hierop in te spelen.

Sfeer.nl ratio's

Blijvend optimaliseren

In een maandelijks cyclisch proces zorgt XSARUS dat het uiterste wordt gehaald uit de Sfeer.nl webshop. De stappen analyseren, adviseren, realiseren en evalueren worden continu doorlopen binnen de relevante Digital Marketing specialisaties. Met als doel de Sfeer.nl bezoekers een maximale gebruikservaring bieden, conversie verhogen en de loyale klantenbase vergroten. Een uitdaging die XSARUS en Sfeer.nl blijven aangaan.

De kennis en expertise van XSARUS om kansen rondom conversieoptimalisaties te herkennen, te analyseren en te vertalen, is voor ons als groeiende e-commerce onderneming uiterst waardevol.

Meer Digital Marketing cases

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.