Content Management

Binnen uw verkoopkanalen krijgt web content een steeds belangrijker rol. Afhankelijk van het type product wat wordt gezocht of gekocht is veel meer nodig dan een platte productomschrijving, specificaties en een aantal productafbeeldingen. Om als brand en retailer de juiste context, inspiratie en affectie te creëren is veel meer nodig. Concepten als personalisatie, device-, tijdstip-, locatie-afhankelijkheid voegen hier nog een extra dimensie aan toe. Dit vraagt om een gedegen oplossing om al deze content te beheren.

E-commerce platform of CMS als vertrekpunt

Systematisch is er een tweedeling: website en webshop. Websites worden bestuurd door content managementsystemen en webshops worden bestuurd door e-commerce platforms. Om de mix tussen commerce en content te kunnen maken beschikken veel content managementsystemen over een e-commerce add-on en kan in e-commerce platforms ook content worden ingericht of is er een CMS add-on. Duidelijk is steeds waar de specialisatie ligt van het systeem: beter in het ene, minder goed in het andere. Met bovengenoemde verschuiving is de vraag of dat wel een acceptabele oplossing is.

E-commerce platform met CMS add-on

In dit scenario ligt de focus volledig op de commerce functionaliteit: catalog, search, checkout. In de webpagina’s die worden getoond met dit doel zullen steeds content posities beschikbaar zijn die worden ingevuld. Denk hierbij aan banners, inspirationele uitingen in zoekresultaten, checkout-stappen, landingpages en pop-ups met call-to-actions. Daarnaast wordt ook een aantal onderdelen volledig met content ingevuld, bijvoorbeeld store-locator, FAQ en customer servicepagina’s. Voor het beheer van deze content wordt gebruik gemaakt van de CMS-functionaliteit van het e-commerce platform of een geïntegreerde module. 

Een groot voordeel van deze aanpak is de out-of-the-box integratie. Het e-commerce platform domineert de posities en de paden (site-navigatie) waarin content ingevuld kan worden, het is voor de beheerder direct duidelijk waar en wat beheerd kan worden. Content kan eenvoudig ‘shoppable’ gemaakt worden doordat rechtstreeks een relatie naar de productcatalogus te maken is. Een nadeel van deze aanpak is de veelal beperkte functionaliteit van de CMS-module, denk hierbij aan publicatieworkflows, een granulair rechten- en publicatiesysteem en beperkte scheiding van content en opmaak waardoor de content moeilijk in andere uitingen te gebruiken is. 

De Magento Page Builder (voorheen Bluefoot) is een goed voorbeeld van deze aanpak waar middels drag-and-drop voorgedefinieerde elementen kunnen worden toegevoegd en verrijkt. Binnen het TableTop-platform is een soortgelijke module ‘Content Builder’ beschikbaar.

Losstaand CMS (headless / decoupled architectuur)

In dit scenario wordt naast het e-commerce platform een tweede systeem gehanteerd voor content management. Hierdoor kan dit systeem worden geselecteerd op specifiek gewenste CMS-functionaliteit die in een geïntegreerde module ontbreekt. Volwassen CMS-en hanteren ook een strikte scheiding tussen content en opmaak wat hergebruik van content in andere kanalen mogelijk maakt. In algemene zin kan gesteld worden dat wanneer de verhouding content vs. commerce richting content tendeert, dit scenario aantrekkelijk is. 

De prijs die wordt betaald voor de extra functionaliteit die beschikbaar komt met een losstaand CMS is die voor de integratie. Idealiter is deze 2-way: primair dient de content uit het CMS te worden weergegeven in de e-commerce storefront, daarnaast is het wenselijk om in het CMS-relaties te kunnen leggen naar de productcatalogus. Een trend die binnen de CMS-markt speelt ‘headless’, oftewel een CMS-systeem wat alleen gestructureerde content via een API beschikbaar stelt maakt dit wel steeds eenvoudiger. Hierbij moet worden gedacht aan systemen als Wordpress, Prismic, en Amplience (Dynamic Content).

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.