De voordelen van de Akeneo Onboarder

Maarten van Dijk
Maarten van Dijk
Senior Implementatie Consultant
13 februari 2022

Onze Product Information Management (PIM) partner Akeneo, beschikt ook over de Akeneo Onboarder functionaliteit. De Onboarder is een mooie aanvulling op het huidige Akeneo PIM-systeem en ideaal voor retailers en distributeurs die hier al gebruik van maken.

Productinformatie verzamelen en invoeren in Akeneo PIM

De Akeneo Onboarder is een cloud-omgeving waarin productinformatie, afkomstig van leveranciers, wordt verzameld en ingevoerd in het Akeneo PIM-systeem. De Onboarder fungeert als het ware als een ‘’mini-PIM’’, met dezelfde interface. Leveranciers kunnen direct en eenvoudig nieuwe productinformatie toesturen en kunnen er zelfs suggesties gedaan worden voor nieuwe producten. Dit alles zonder dat ze toegang krijgen tot het complete PIM-systeem. Het resultaat: een efficiëntere time-to-market, dankzij de nauwe samenwerking tussen retailer en leverancier op het gebied van productinformatie.

Efficiëntie verhogen

De Onboarder is voor retailers en distributeurs dé manier om gemakkelijk en snel verrijkte productinformatie van leveranciers te verzamelen. Met de Akeneo Onboarder kan eenvoudig gedefinieerd worden welke informatie nodig is. De Onboarder gebruikt de catalogusstructuur van het originele PIM-systeem en synchroniseert deze naar de plaats waar leveranciers productinformatie kunnen invoeren of importeren. Dit betekent dat het team deze nieuwe gegevens niet eerst hoeft te verwerken, waardoor de werkdruk afneemt en het onboarding-proces een stuk efficiënter verloopt.

Productaanbod uitbreiden

Stelt een leverancier nieuwe producten voor om te verwerken? De Onboarder vereenvoudigt dit proces. Als detailhandelaar of distributeur kan simpel onderscheid gemaakt worden tussen bestaande en nieuwe producten. Nieuwe producten kunnen voor de betreffende verkoopkanalen geaccepteerd of geweigerd worden. Bij acceptatie is de productinformatie direct geconfigureerd met het PIM-systeem, volledig en wel op basis van de gevraagde gegevens en het juiste format. Voor vertrouwde leveranciers bestaat de mogelijkheid om voorgestelde producten in een bulk te accepteren en andere items te bewaren voor een handmatige controle.

Veilige en efficiënte oplossing

Net als Akeneo PIM is de Onboarder ontworpen voor het snel, eenvoudig en veilig beheren van productinformatie. De voordelen:

  • Schaalvergroting. In bulk nieuwe producten van vertrouwde leveranciers accepteren, waardoor tijd wordt bespaard.
  • Beveiliging van het PIM-systeem. Alleen eigen medewerkers hebben toegang tot het PIM-systeem, terwijl de leverancier toch rechtstreeks betrouwbare productinformatie kan delen. Leveranciers loggen in op de Onboarder en zien alleen de informatie die voor hen relevant is.
  • Schaalbaar & toegankelijk. De Onboarder ondersteunt tot 2.500 leveranciers in de cloud-omgeving. De productgegevens blijven bestaan en kunnen continu worden gewijzigd of verrijkt.

Meer voordelen

Geen spreadsheets meer rondsturen, handmatig informatie invoeren of tijd verliezen door bottlenecks in het proces van informatievoorziening door leveranciers. Bijkomend voordeel is dat er meer tijd ontstaat voor het team en de relatie met leveranciers.

Het verbetert:

  • De time-to-market
  • De kwaliteit van de data die leveranciers aanleveren
  • En maakt het mogelijk om eenvoudig nieuwe producten te introduceren

Het vermindert:

  • Het aantal fouten door handmatig invoeren van gegevens
  • Het tijdverlies bij introductie van nieuwe leveranciers
  • De tijd die onnodig wordt besteed aan het beoordelen van productinformatie van vertrouwde leveranciers

Support

Aangezien de Akeneo Onboarder aansluit op de Akeneo PIM Enterprise Edition, hoort hierbij dezelfde technische ondersteuning. Denk aan support op het gebied van producten van leveranciers invoeren of het voorbereiden van productdata voor distributie richting de verschillende verkoopkanalen.