Klaar voor de toekomst met PIM-oplossing van inriver

WE Fashion
WE Fashion

WE Fashion is een van origine Nederlands modemerk met stijlvolle, kwalitatieve en toegankelijke collecties voor Men, Women en Kids. WE Fashion staat voor verbinding en wil klanten helpen zich ‘precies goed’ te kleden. Collecties worden verkocht via de circa 150 eigen winkels verspreid over 4 landen, wefashion.com en in ruim 20 landen via online partners. Omnichannel initiatieven als het WE is ME klantenprogramma, de WE Fashion app en de mogelijkheid om in de winkel online te bestellen, complementeren de winkelervaring.

Behoefte aan een nieuw PIM-platform

Om de verkoop op de verschillende online platforms waarop WE Fashion actief is verder uit te kunnen bouwen en het merk verder te kunnen laten groeien, ontstond de behoefte aan een nieuwe product informatie management oplossing. De PIM-oplossing die eerder bij WE Fashion in gebruik was, kon niet in die behoefte voorzien omdat dit platform niet langer door de ontwikkelaar werd geoptimaliseerd en onderhouden, er zat zelfs een duidelijke einddatum aan het product.

De ‘end-of-life’ datum voor het bestaande PIM-platform, zorgde voor een harde deadline voor de nieuw te integreren oplossing. WE Fashion zocht dan ook naar een toekomstbestendige oplossing in combinatie met een ervaren implementatiepartner.

WE FashionWE Fashion

De eisen

Het nieuw te integreren Product Information Management systeem moest voldoen aan een aantal eisen:

  • Klanten van WE Fashion een nauwkeurige, complete en van hoge kwaliteit productinformatie in alle kanalen kunnen bieden;
  • Het bestaande verrijkingsproces herzien en verbeteren;
  • Een kortere doorlooptijd van het verrijkingsproces realiseren;
  • Meetbare verrijkingsworkflow met status indicatoren;
  • Meer snelheid in het verrijken, waardoor een snellere time-to-market gerealiseerd kan worden.

WE Fashion koos voor het inriver PIM pakket, een SaaS oplossing. Dit pakket voorziet in bovenstaande behoeften en heeft inmiddels wereldwijd duizenden gebruikers.

Implementatieproces

Voorafgaand aan de implementatie van het inriver PIM-systeem, zijn tussen WE Fashion en XSARUS duidelijke kaders opgesteld waaraan de oplossing moest voldoen en welke zaken wel en niet binnen de scope van de opdracht lagen. Door het opstellen van een overzichtelijk en compleet Solution Design Document ontstond geen ruis over wat wanneer opgeleverd zou worden. Op deze manier zijn verwachtingen perfect gemanaged voor zowel het projectteam aan de WE Fashion kant als het team aan XSARUS zijde.

WE Fashion

Workshops

De implementatie startte met een aantal workshops waarin stil gestaan is bij onder andere het opstellen, migreren en reviewen van het datamodel. Met de input uit de workshops is vervolgens de implementatie uitgevoerd. Gedurende de gehele implementatie zijn leden van het projectteam één vaste dag per week op locatie bij WE Fashion geweest om te zorgen voor een gestroomlijnde implementatie. Afstemming met integratie partijen verliep op die manier dan ook optimaal. Al tijdens implementatie werden eindgebruikers van inriver PIM uitgebreid getraind door zowel XSARUS als inriver.

Inriver PIM biedt ons veel flexibiliteit. Met de mogelijkheden tot studio sample tracking, generatieve AI en rapportages werken we met XSARUS samen aan onze doelstellingen. Zonder limitaties. Omdat inriver notificaties out-of-the-box aanbiedt, kunnen wij proactief onze product stories continu verbeteren.
Arjan Neering, Product Owner bij WE Fashion

Eén versie van de waarheid

Met de inriver PIM oplossing beschikt WE Fashion nu over solide PIM-software die één versie van de waarheid toont. Eén plaats voor het verrijken en aanpassen van productgegevens. De WE Fashion webshop structuur en bijbehorende producten worden volledig gemanaged door inriver dankzij het gebruik van onder andere Intelligent Linking. Daarnaast worden ook ‘Looks’ en gerelateerde artikelen beheerd op één centrale plaats.

Dankzij de vele functionaliteiten die inriver PIM biedt, hebben wij de benodigde inzichten voor een goed product informatie management proces. Het helpt onze in-house fotostudio om de juiste prioriteiten te stellen en collecties op tijd te onboarden. Waar we voorheen met behulp van rapportages uit verschillende systemen de informatie tot bruikbare acties probeerden om te zetten, biedt het PIM-systeem nu de basis voor dit alles. Zo kunnen we verder professionaliseren en automatiseren en de overige tijd benutten om onze productcontent naar een hoger niveau te tillen.
Felicia Hutting, Digital Trade Manager bij WE Fashion

Specifieke wensen

Het voordeel van een SaaS-oplossing als inriver is dat het standaard een zeer compleet en functioneel pakket is. Het beweegt mee met de behoeften van de vele duizenden gebruikers. Een SaaS-oplossing kent vaak beperkingen voor het toevoegen van specifieke wensen maar binnen inriver is dat niet het geval. XSARUS heeft - dankzij de jarenlange ervaring als inriver-partner - al meerdere malen optimalisaties toegevoegd waarmee het het toch mogelijk is om specifieke wensen te realiseren binnen de inriver oplossing. Een aantal specifieke processen die de fashion branche kent, hebben we daarmee voor WE Fashion efficiënter kunnen maken:

  • Optimalisatie van het sample tracking proces: medewerkers ontvangen een signaal als de launch date van een product nadert en er nog geen sample beschikbaar is. Zo worden geen producten gemist én wordt de time-to-market verkort.
  • Bundeling van kleuren: elk product wordt in inriver voorzien van een 'commercial color' en automatisch gebundeld en ontdubbeld. Zo ziet een klant van WE Fashion in een filtering bijvoorbeeld nooit 6 verschillende kleuren blauw.
  • Altijd de juiste materiaalsamenstelling: bij het invoeren van materiaalsamenstelling in inriver, wordt direct de juiste vertaling gemaakt voor internationale verkoopkanalen én wordt de samenstelling van de materialen automatisch opgeteld naar 100%.

Resultaat van de samenwerking

Gestructureerd, efficiënt en minder foutgevoelig

Met de rapportages uit inriver is vooraf te checken of productgegevens correct, compleet en op tijd klaar zijn voor publicatie. Dankzij de gecontroleerde en geautomatiseerde workflows die in het systeem zitten, is de doorlooptijd op productinformatie verlaagd en daarmee de time-to-market vele malen korter.