PIM Masters implementeren inriver oplossing bij Amac

Charlotte Groenendijk
Charlotte Groenendijk
Marketeer
3 december 2024

Amac is met maar liefst 50 stores dé Apple Premium Reseller van Nederland. De klant- en servicegerichte aanbieder levert nieuwe en refurbished Apple-producten, accessoires en oplossingen voor zowel consumenten als de zakelijke markt. Ook is Amac actief in de educatie en gezondheidszorg. 

Voor welke uitdaging staat Amac?

Amac staat voor een ingrijpende transformatie van het bestaande IT-landschap. Ook aan de aanbodzijde ontwikkelt Amac zich verder met een long-tail strategie, waarbij ze steeds meer nicheproducten toevoegen op het e-commerce platform. Zo bestaat het assortiment straks uit meer dan 20.000 producten.   

In het selectietraject hebben we niet alleen een PIM geselecteerd, maar misschien wel even belangrijk, een implementatiepartner. XSARUS bleek veel PIM-expertise te hebben, onze taal te spreken en zich te kunnen verplaatsen in onze problematiek. We hebben er vertrouwen in om samen met XSARUS tot een goede implementatie te komen.
Bart de Vries, IT-architect bij Amac

PIM als centrale bron 

Voor de succesvolle uitvoering van de long-tail strategie en een optimale gebruikerservaring is een PIM-systeem cruciaal voor Amac. Eén centrale bron voor alle productinformatie, die leidend is in de onboarding en verrijking van de data van toeleveranciers. Het PIM-systeem maakt het bovendien mogelijk om producten, zoals accessoires, te koppelen aan hoofdproducten en zorgt voor een consistente verspreiding van alle productdata. 

Inriver PIM implementatie

Tijdens een intensief voortraject heeft Amac diverse PIM-oplossingen vergeleken. De keuze viel op inriver, een allesomvattend PIM-systeem met een gebruiksvriendelijke intuïtieve interface. Specifieke voordelen en functionaliteiten die het PIM-systeem Amac gaat brengen:  

  • Veelzijdig platform als basis voor long-tail strategie: Amac heeft een platform nodig om een enorm assortiment aan long-tail/nicheproducten op een goede manier te beheren, vindbaar en verkoopbaar te maken. 
  • Efficiënte workflows voor snelle time-to-market: om de nieuwe nicheproducten te lanceren heeft Amac behoefte aan een efficiënt en gestroomlijnd werkproces.
  • Flexibiliteit in configureerbare producten: het assortiment bevat veel configureerbare producten, waarbij de wens is om relaties, uitzonderingen en effecten zorgvuldig vast te leggen. 
  • Beheren van prijsinformatie: Amac heeft de behoefte om prijsstellingen voor de verschillende (B2B) klantgroepen efficiënt te beheren. 
AmacAmac

Sterke samenwerking voor succes

Met de keuze voor inriver haalt Amac een bewezen PIM-systeem in huis dat aansluit bij de ambities. Samen gaan we de komst van het PIM-systeem en de verdere doorontwikkeling tot een succes te maken. Dankzij deze samenwerking krijgt Amac een oplossing die het werkproces stroomlijnt, de time-to-market versnelt, de vindbaarheid van producten optimaliseert en de basis legt voor de realisatie van een succesvolle long-tail strategie.

We gaan ons assortiment behoorlijk uitbreiden om onze klanten nog beter van dienst te zijn. Dit maakt de noodzaak voor een goed en efficiënt beheersysteem groter. Ook willen we de toegankelijkheid van productinformatie zowel in de winkel als op de webshop verbeteren. En daarnaast de vindbaarheid van producten optimaliseren, zoals accessoires die goed passen bij wat wij een ‘Hero-product’ noemen: een iPhone, Watch, iPad of Mac.
Bart de Vries, IT-architect bij Amac