Waarom Kruitbosch kiest voor Akeneo PIM

Charlotte Groenendijk
Charlotte Groenendijk
Marketeer
19 februari 2023

Kruitbosch is begonnen als kleine lokale groothandel en na bijna 70 jaar uitgegroeid tot internationale groothandel in fietsonderdelen, accessoires en retailpartner voor fietsspeciaalzaken. Wellicht gaat er bij de naam Kruitbosch niet meteen een belletje rinkelen, maar naast groothandel is Kruitbosch ook een internationale fietsproducent, bekend van de merken Cortina en Alpina.

Kruitbosch heeft gekozen voor het implementeren van de Product Information Management oplossing van Akeneo.

Met Akeneo’s intuïtieve, overzichtelijke interface en goede usability verwachten we dat het PIM-systeem snel in de organisatie geadapteerd zal worden. De gebruiksvriendelijkheid van het systeem voor medewerkers en leveranciers zal ervoor zorgen dat onze klanten snel toegang hebben tot de gewenste productinformatie.
Simone Stremmelaar, Team Manager Business Support bij Kruitbosch

Overtuigende keuze voor Akeneo PIM

Kruitbosch wil de grote hoeveelheid eigen productdata, data van leveranciers en assemblagepartijen op een efficiënte manier gaan verzamelen, beheren en op een consistente manier distribueren. Doordat Kruitbosch zowel in de b2b als b2c branche actief is, gaat het om veel verschillende sales- en marketingkanalen. Kruitbosch heeft als doel om de customer journey van haar klanten (consumenten en dealers) te verbeteren door de kwaliteit, consistentie, volledigheid en vindbaarheid van de productdata te optimaliseren. Dit vraagt om het efficiënter maken en digitaliseren van de processen rondom productinformatie. Daarin gaat Akeneo PIM het verschil maken.

Kruitbosch en XSARUS hebben uitgebreid gesproken over de gewenste functionaliteiten voor het PIM-systeem. Wat zijn de mogelijkheden op het gebied van data modellering, productcreatie, data asset management, kwaliteitswaarborging, workflows en beveiliging? De conclusie van Kruitbosch: alles wat nodig is, is mogelijk in Akeneo PIM.

Efficiëntie, kwaliteit & gebruiksvriendelijkheid

Binnen het Akeneo PIM-systeem wordt straks de productdata van de ruim 50.000 producten op een centrale plaats verzameld. Een verschil ten opzichte van de bestaande situatie waarin alle data versnipperd is over allerlei systemen en documenten. Met deze single source of truth kan de content kanaalspecifiek en per land beheerd worden. Dit zal niet alleen groei in bestaande afzetgebieden bevorderen, maar maakt uitbreiden naar andere landen ook eenvoudiger. Door de komst van het PIM-systeem worden veel handmatige handelingen geëlimineerd en neemt de datakwaliteit en -compleetheid toe. En er kan gewerkt worden aan het verbeteren van de product experience, een belangrijk focuspunt voor Kruitbosch.

We hebben een erg goed gevoel bij ons partnership met XSARUS. We hebben de mogelijkheid om inhoudelijk te sparren met bekwame medewerkers. De heldere communicatie en het feit dat afspraken worden nagekomen, geeft ons veel vertrouwen in deze samenwerking.
Simone Stremmelaar, Team Manager Business Support bij Kruitbosch