Waarom PIM?

7 redenen voor een PIM-oplossing; herkent u de uitdagingen?

Waarom zou een organisatie een PIM-systeem gaan gebruiken? Er zijn toch al leidende databases en bronnen waar de productinformatie zich in bevindt? U kunt toch vrij attributen toevoegen in uw ERP-systeem? Uw e-commerce systeem bevat toch al de afbeeldingen van de producten en de producteigenschappen? Zeker: er is een wereld zonder PIM denkbaar en er zijn ook organisaties voor wie een PIM op dit moment nog niet het antwoord op het meest urgente probleem is.

1. Als retailer krijg ik veel retouren

Klanten geven aan dat de maat, de kleur of een andere eigenschap niet overeenkwam met hun verwachting.

Vaak zijn retouren het gevolg van onbewuste foute voorlichting van de consument over uw product. Hoe donker is donkerblauw, hoe 'valt' de maat, hoeveel opslagcapaciteit heeft het apparaat, wat zijn de inbouwmaten, etc. 'Goederen onderweg' kunnen ook niet worden verkocht op dat moment en u verliest dus extra omzet. Bovendien is retourneren voor veel consumenten een lastige bijkomstigheid van online shoppen, dus uw reputatie staat ook op het spel. Het geven van de juiste productinformatie is cruciaal om deze stroom van retouren te beperken. Wanneer objectieve informatie in ieder geval de juiste kwaliteit heeft wordt de consument goed voorgelicht en maakt hij de betere aankoopbeslissing. Met een PIM beheert u alle informatie op 1 plaats en bouwt u kwaliteitscontroles in zodat u de juiste productinformatie uitlevert.

2. Als brand zie ik mijn product 'verkeerd' op online marktplaatsen staan

Als brand / fabrikant wilt u absoluut volledige en juiste informatie aan de consument geven en ook de juiste tone of voice of marketing-touch geven aan de presentatie van uw producten. Welkom op de marktplaats waar uw product 'verzuipt' tussen duizenden andere producten. Doordat retailers uw product op marktplaatsen promoten en u zelf een 3rd-party gebruikt voor aansluiting naar deze kanalen loopt de productdata door een veelvoud van systemen en mensenhanden, met als gevolg dat de kwaliteit van de informatie slijt. Met een PIM werkt u vanuit 1 centrale database en ontsluit u zonder tussenkomst van veel mensen en systemen, waarmee u zelf weer de regie in handen krijgt.

3. Producten staan verkeerd in mijn catalogus

Een aan het hierboven genoemde soortgelijk probleem. U vertrouwt uw DTP-studio of reclamebureau volledig en ze doen erg hun best om geen eigenschap te missen van uw product.

Hoe zeker bent u dat deze data ook letter voor letter juist is? Andere opties dan het volledig pagina-voor-pagina controleren van de drukproeven heeft u niet. Toch sluipt er een fout doorheen, of wordt er op het allerlaatst nog even een product gemuteerd. Wanneer u een PIM gebruikt kun u de ontsluiting naar print automatiseren waarbij er geen enkele producttekst of eigenschap handmatig wordt overgezet. U bespaart tijd en de kwaliteit neemt toe!

4. Het duurt te lang om nieuwe producten te introduceren

U bent fabrikant of importeur en de doorlooptijd voordat een product 'verkoopklaar' in de diverse verkoopkanalen staat is erg lang. Uw concurrenten hebben dit sneller voor elkaar en verkopen het product dus eerder. Eerder verkopen in een omgeving met korter wordende product-lifecycles betekent dus minder omzet. Met een PIM-systeem orkestreert u het proces en de workflow om tot de korte doorlooptijd te komen. Vertaalwerk wordt parallel aan de fotostudio processen gedaan, category-managers kunnen producten alvast classificeren en opnemen in hun assortimenten.

5. Er zijn wel 5 systemen en 10 verschillende mensen nodig om een product online te krijgen

Waar het vorige punt ingaat op doorlooptijd zit de uitdaging achter deze vraag op het aantal handelingen. Handelingen die ook nog eens in veel verschillende systemen en door mensen op verschillende afdelingen binnen de organisatie gedaan moeten worden. Een PIM zorgt ervoor dat enkele andere systemen overbodig wordt en de personen binnen 1 omgeving met elkaar kunnen samenwerken. Dit maakt u efficiënt en leidt tot enorme kostenbesparing!

6. De helft van de tijd ben ik aan het knippen-en-plakken

Uiteraard wenst u uw professionele kenniswerkers een betere job toe. Maar de praktijk is vaak anders en copywriters, marketeers, vertalers zijn massaal teksten handmatig aan het kopiëren van het ene naar het anders systeem. Onderzoek wijst ook uit dat de meeste productverrijking nog steeds handmatig gebeurt. Dit is op zich niet erg, maar wel zonde van de tijd wanneer er ook de mogelijkheid is om automatisch te putten uit datapools met productgegevens en vertaalbureaus en services automatisch te koppelen zijn aan uw primaire productinformatie database: het PIM.

7. Ons product staat op vijf verschillende manieren online

Uw productdata wordt ingevoerd in de administratie van uw commerce platform, maar voor de ontsluiting naar marktplaatsen gebruikt u een andere tool. Voor de mobiele

app heeft u een aparte database met specifieke content voor mobiel gebruik. In het SEA/Advertising kanaal worden producttitels handmatig ingevoerd. Klopt al deze data wel en is deze wel consistent? Wanneer u altijd put uit de centrale PIM-bron weet u het zeker!

Herkent u bovenstaande uitdagingen?

Hoort u soortgelijke klachten van uw medewerkers? Dan bent u mogelijk toe aan verkenning naar de voordelen die een PIM-systeem uw organisatie biedt. Ons ervaren PIM-team staat klaar om een analyse te maken.

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.