Drogisterij.net

Nieuw e-commerce platform: meer standaardisatie en minder maatwerk

Drogisterij.net behoort al meer dan 20 jaar tot één van de grootste online drogisten van Nederland en is een vaste waarde in de Twinkle100. Met een assortiment van meer dan 70.000 producten van zelfzorgmiddelen tot huishoudelijke artikelen, wordt een groeiende groep klanten bediend.

Drogisterij.net maakte al ruim 15 jaar gebruik van een zelfontwikkeld e-commerce platform, volledig in eigen beheer. Later is hier ook een separaat platform voor mobiel aan toegevoegd. Het verder uitbouwen van de systemen zorgde voor beperkte beheersbaarheid en afhankelijkheid van eigen development. De grenzen van de systemen werden bereikt. Om verdere groei te realiseren, is een toekomstbestending e-commerce platform essentieel.

Groei vraagt om nieuw e-commerce platform

Drogisterij.net ging op zoek naar een geschikte partij die de samenwerking met hun interne developers wilde aangaan. Maar ook kennis en ervaring in huis had op het gebied van headless commerce en Digital Marketing. XSARUS is die geschikte partij.

De belangrijkste wensen voor het nieuwe e-commerce platform: gebruiksvriendelijkheid, snelheid en een optimale customer experience. Met als doel om meer organic traffic te genereren en betere conversie. Lees hier meer over de over de Data Driven Marketing optimalisaties.

Een omslagpunt in de digitale transformatie van Drogisterij.net: techniek gaan inzetten als marketingtool.

Drogisterij.net

Meer standaardisatie, minder maatwerk

Om de Drogisterij.net webshop toekomstbestendig te maken, is gekozen voor een headless commerce opzet. Dit is gebaseerd op minder maatwerkcode en meer standaard omgevingen met sterke gebruiksfuncties. De gekozen headless opzet is een combinatie van Magento Open Source en Prismic als contentmanagementsysteem. Het beste van twee werelden komt samen in de Nuxt.js frontend. De frontend is flexibeler en de ontwikkelsnelheid is sterk toegenomen. XSARUS en de developers van Drogisterij.net hebben deze nieuwe opstelling als team gerealiseerd, met de nodige challenges. Drogisterij.net heeft de integratie tussen Magento en diverse API’s ontwikkeld en XSARUS de e-commerce motor en headless frontend. In de bestaande situatie had Drogisterij.net twee losse omgevingen voor desktop en mobiel. Dit is omgezet naar één responsive design.

Het nieuwe e-commerce platform geeft ons alle technische tools om effectief en tegen zo laag mogelijke kosten onze webshop succesvol te runnen. Dit is essentieel om te overleven in de zeer competitieve markt waarin Drogisterij.net opereert.

Integraties met diverse systemen

Dankzij de integratie tussen het ERP van Drogisterij.net en Magento wordt data tussen beide systemen heen en weer gestuurd. Gegevens vanuit het ERP als producten, prijzen, voorraden, attributen(sets) en categorieën worden naar Magento gestuurd en anderzijds komt order- en klantinformatie terug in het ERP.

Daarnaast zijn diverse systemen van derden gekoppeld aan het e-commerce platform, bijvoorbeeld voor verzending en personalisatie mogelijkheden. Buckaroo, DHL (servicepoints NL), Squeezely, Flowmailer, Spotler, Kiyoh, Zendesk en Google Tag Manager zijn allemaal onderdeel van het landschap.

Elasticsearch zoekfunctie

Bezoekers van een online drogisterij weten vaak exact naar welk product ze op zoek zijn. Dit maakt de zoekfunctie op de webshop van grote waarde. Door de toevoeging van Elasticsearch is het zoeken naar specifieke producten, categorieën of merken vereenvoudigd en de functie neemt een meer prominente rol in. Daarnaast kan Drogisterij.net de zoekmachine vergaand instellen, bijvoorbeeld op vervoegingen en synoniemen of hoe zwaar attributen moeten meetellen in zoekresultaten. Drogisterij.net ervaart direct resultaat: uit data-analyse is gebleken dat bezoekers die de zoekfunctie gebruiken een significant hoger conversieratio hebben dan gebruikers die de interne zoekfunctie niet gebruiken tijdens een webshop bezoek.

Uitkomst van de samenwerking

Door de combinatie van de headless commerce opzet, Elasticsearch zoekfunctie en ingrijpende Data Driven Marketing optimalisaties maakt Drogisterij.net een enorme sprong in professionalisering, stabiliteit en efficiëntie. De bezoekers ervaren een snelle, gebruiksvriendelijke webshop met optimale zoek- en filteringsmogelijkheden.

De geslaagde samenwerking tussen Drogisterij.net en XSARUS gaat door. Waar Drogisterij.net zelf verder gaat bouwen aan het platform en op het gebied van logistiek en productbeheer, blijft XSARUS een belangrijke rol spelen. Drogisterij.net is in ieder geval 100% klaar voor de vervolgstappen in haar digitale transformatie.  

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.