Headless e-commerce platform versterkt nieuwe merkidentiteit

Het van origine Rotterdamse mannenmodemerk Profuomo is een nieuwe weg ingeslagen. Met een recentelijke rebranding en bijbehorende pay-off ‘timeless comfort’ richt het populaire brand zich op een brede doelgroep. De kledingcollecties staan voor tijdloos design, maximaal comfort en een sportieve touch. Door qua stijl meer te richten op smart casual en hybride workwear, speelt Profuomo slim in op de veranderingen in de markt voor zakelijke kleding.
Profuomo heeft in Nederland zes brandstores en wordt verkocht bij bekende moderetailers. De rebranding van het merk moet ook online de juiste doorvertaling krijgen; tijd voor een nieuw e-commerce platform met grensverleggende mogelijkheden. Om deze vertaalslag te maken, kiest Profuomo opnieuw voor XSARUS als strategisch implementatiepartner. Hiermee wordt het partnership dat al sinds 2018 van kracht is, verder versterkt.


Headless: een no brainer voor Profuomo
Profuomo maakte gebruik van het Adobe Commerce platform, dat niet meer helemaal aansloot op de merkidentiteit en ambities. De uitgebreide functionaliteiten die Adobe Commerce biedt, werden niet optimaal benut en er ontstond vraag naar performance verbetering. De wens voor een nieuw platform groeide. Het advies van XSARUS: rebuilden naar een headless Magento Open Source platform.
Bewezen combinatie van Magento Open Source en Prismic
We kunnen inmiddels wel stellen dat Magento Open Source in combinatie met Prismic als content management systeem, een combinatie is die werkt. XSARUS heeft deze headless opzet de laatste jaren bij veel bekende namen in de fashion- en lifestyle branche geïmplementeerd. Profuomo loopt graag voorop als het gaat om technologische ontwikkelingen, waardoor de keuze voor een headless platform eigenlijk een no brainer was.
Met het headless Magento Open Source platform is Profuomo verzekerd van flexibiliteit, creatieve vrijheid en veel contentmogelijkheden door het losstaande Prismic CMS. Hierdoor kan Profuomo uitpakken met inspirerende content en bezoekers een unieke customer experience bieden, die ook in de Profuomo brandstores voelbaar is. Ook ervaart de bezoeker een razendsnelle webshop, dit is niet voor niets één van de grote voordelen van headless.
Doordat front- en backend van elkaar zijn gescheiden, is ook het onderhoud van het platform eenvoudiger. Alleen de kern van Magento Open Source wordt gebruikt. Andere waarde toevoegende tools worden door middel van API’s gekoppeld. Profuomo.com heeft naast een Nederlandse storeview, een Engelse en Duitse variant. Het merk verwacht in de toekomst verder te gaan internationaliseren. Opschalen is goed mogelijk binnen het platform, waardoor het kan meegroeien met de ambities van Profuomo.

Design sluit naadloos aan op nieuwe merkidentiteit
Het design is een mooie uitkomst van de samenwerking tussen Profuomo en XSARUS. Tijdens het co-creatie proces gaf XSARUS in een aantal design sprints advies, deelde kennis en best practices op het gebied van e-commerce conventions. De webshop heeft een strak en eigentijds design. Een verschil ten opzichte van de eerst meer klassieke uitstraling en indeling. Het nieuwe platform is gebruiksvriendelijk en weerspiegelt de waarden van het merk op het gebied van sustainability.
Er staat nu een online omgeving die naadloos aansluit op de nieuwe merkidentiteit en het gevoel dat de consument ook in de fysieke winkels ervaart.
Implementatie Inriver PIM: grip op productinformatie
Naast de vernieuwing van het e-commerce platform, stond Profuomo voor een andere uitdaging: het optimaliseren van hun productinformatiebeheer. Ook hiervoor heeft Profuomo XSARUS gekozen als implementatiepartner. Tot voorkort beheerde Profuomo haar productinformatie vanuit het ERP-systeem, maar dit werkt niet optimaal. Tijd voor de implementatie van het Inriver PIM-systeem. De implementatie verliep vlekkeloos, mede dankzij het feit dat XSARUS Profuomo door en door kent.
Het Inriver PIM-systeem zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de productdata kwaliteit en volledigheid. Zo signaleert Inriver direct ontbrekende productregels en kunnen er op flexibele wijze productspecificaties, zoals een bepaalde kledingstof, worden toegevoegd.
Implementatie TableTop Order Management: grip op orders
Profuomo maakt met succes gebruik van TableTop Order Management. Wat begon als tool om grip te krijgen op orders en voorraad, is uitgegroeid tot een essentiële schakel in het IT-landschap. Naast real-time voorraadbeheer en in-store payment, benut Profuomo steeds meer TableTop functionaliteit:
- Verzamelen en verspreiden van informatie
TableTop staat rechtstreeks in verbinding met o.a. de webshop, fulfilment, ERP en loyalty-tooling. Het OMS ontvangt real-time data – zoals een verzendstatusupdate – uit deze systemen, ontleedt en verspreidt relevante informatie verder naar de juiste systemen. - Order- en retourvalidatie
TableTop valideert order- en retourprocessen voordat het een seintje geeft aan de omliggende systemen. Zo gaat een omliggend systeem pas aan de slag gaat met een order of retour, wanneer alle informatie correct en compleet is. - Order 'locking' bij afwijkende situaties
Profuomo kan orders 'locken' om automatische flows stop te zetten. Belangrijk, want zo blijft Profuomo ook in afwijkende situaties in control over haar orders en cashflow. Bijvoorbeeld als er sprake is van een beschadigd item of dubbele verzending en retouren. - Giftcards tot in de puntjes geregeld
Een herkenbare uitdaging voor veel e-retailers: giftcards. De één wil een fysieke, de ander een digitale en weer een ander wil tegelijk ook een blouse bestellen. Op de webshop van Profuomo zijn alle opties mogelijk. TableTop herkent het type giftcard en start automatisch de juiste workflows. Een complex proces, waar de klant niets van merkt.
De volgende stap is de koppeling met marketplaces, zoals Amazon. Zodat Profuomo niet alleen de volledige voorraad vanuit TableTop beheert, maar ook álle orderflows.
Langdurig partnership
Het partnership van Profuomo en XSARUS is langdurig, sterk en breed. Waardoor Profuomo één aanspreekpunt heeft voor haar e-commerce platform, digital marketing, PIM én OMS. Op al deze onderdelen gaan de optimalisaties door. Continu zijn we aan het doorontwikkelen, iedere dag een stapje beter.