Waarom een PIM-oplossing?

De voordelen van PIM

Waarom zou een organisatie een PIM-systeem gebruiken? Waarschijnlijk zijn er al verschillende databases en bronnen waarin productinformatie is opgeslagen: een ERP-systeem, een e-commerce platform, een afbeeldingen database, Excelbestanden. Daar zit dan ook exact de uitdaging. Hoe bewaar je overzicht op productinformatie als het in een groot aantal verschillende systemen is opgeslagen? Een PIM-oplossing kan helpen bij het op orde krijgen van productinformatie.

Herkent u één of meerdere van de volgende uitdagingen?

  1. Omzetverlies door groot aantal retouren vanwege verkeerde informatie over producten
  2. Productdata in catalogi is onlogisch
  3. Omzetverlies omdat anderen onze producten op marktplaatsen zetten
  4. Concurrenten hebben hun collectie eerder online
  5. Het duurt te lang om nieuwe producten te introduceren
  6. De helft van de tijd zijn we productdata aan het kopiëren
  7. Ons product staat op 5 verschillende manieren online
  8. Er zijn 6 systemen en 10 mensen nodig om een product online te krijgen
  9. Productinformatie staat in meerdere systemen

Dan is het tijd om na te denken over een oplossing. Een PIM-oplossing.

Een Product Information Management Systeem

Alle informatie die beschikbaar is met betrekking tot een product wordt (geautomatiseerd) verzameld in het PIM. Denk aan bronnen als datapools, ERP-systemen of Excelbestanden. Deze informatie kan vervolgens aangevuld worden met marketingcontent zoals productomschrijvingen en beeldmateriaal. Door alle content over een product in één systeem te verzamelen, is er één bron binnen de organisatie die beschikt over de enige juiste en volledige productinformatie. Het zorgt voor complete informatie én voor een uniforme product experience in alle kanalen.

Een greep uit de voordelen van een Product Information Management (PIM) oplossing:

  • Eén centrale bron voor productinformatie; Nog maar één systeem dat de Single Source of Truth bevat.
  • Uniforme product experience in alle kanalen;
  • Kosten verlagen door efficiënter werken; Verschillende afdelingen werken perfect samen in hetzelfde systeem: Marketeers, Fotografen, DTP-ers, Product Owners, Data Managers. Elke medewerker kan zijn of haar taken op een product uitvoeren.
  • Versnellen van de time-to-market; Door het inrichten van workflows binnen de PIM-oplossing kunnen nieuwe producten al binnen een dag met alle relevante product informatie online staan. Nieuwe verkoopkanalen zijn snel aan te sluiten.
  • Complete informatie publiceren dankzij data validatie;
  • Uitgebreide productinformatie = minder retouren; Door completere productinformatie krijgt een klant een beter beeld van het product, waardoor producten minder snel geretourneerd zullen worden.
  • Kanaalspecifiek assortimentsbeheer mogelijk;
  • Eenvoudig publiceren naar verschillende marketplaces, datapools, webshops;
  • Meer verkopen door cross- en upsell.

Waar we voorheen artikelen stuk voor stuk langs moesten om wijzigingen door te voeren betreffende de productcontent en gerelateerde statussen, kunnen we nu door middel van mass updates styles tegelijk updaten.

Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie kan je vinden op onze cookiespagina.