Headless e-commerce platform versterkt nieuwe merkidentiteit

Profuomo
Profuomo

Het van origine Rotterdamse mannenmodemerk Profuomo is een nieuwe weg ingeslagen. Met een recentelijke rebranding en bijbehorende pay-off ‘timeless comfort’ richt het populaire brand zich op een brede doelgroep. De kledingcollecties staan voor tijdloos design, maximaal comfort en een sportieve touch. Door qua stijl meer te richten op smart casual en hybride workwear, speelt Profuomo slim in op de veranderingen in de markt voor zakelijke kleding.

Profuomo heeft in Nederland zes brandstores en wordt verkocht bij bekende moderetailers. De rebranding van het merk moet ook online de juiste doorvertaling krijgen; tijd voor een nieuw e-commerce platform met grensverleggende mogelijkheden. Om deze vertaalslag te maken, kiest Profuomo opnieuw voor XSARUS als strategisch implementatiepartner. Hiermee wordt het partnership dat al sinds 2018 van kracht is, verder versterkt.

De keuze om zowel e-commerce, order management als PIM bij XSARUS te beleggen, is voor ons een logisch gevolg van de jarenlange samenwerking. Het partnership met XSARUS verloopt zoals je mag verwachten van één van de top spelers in de e-commerce markt; er is een kritische blik vanuit techniek, design en management. Omdat XSARUS ons goed kent, hoeven we niet steeds onze bedrijfsprocessen toe te lichten. Zo kunnen we efficiënt en effectief te werk gaan met een snelle time-to-market en een gezonde dosis flexibiliteit.
Marcel Vermeulen, CTO bij Profuomo

Headless: een no brainer voor Profuomo

Profuomo maakte gebruik van het Adobe Commerce platform, dat niet meer helemaal aansloot op de merkidentiteit en ambities. De uitgebreide functionaliteiten die Adobe Commerce biedt, werden niet optimaal benut en er ontstond vraag naar performance verbetering. De wens voor een nieuw platform groeide. Het advies van XSARUS: rebuilden naar een headless Magento Open Source platform.

Bewezen combinatie van Magento Open Source en Prismic

We kunnen inmiddels wel stellen dat Magento Open Source in combinatie met Prismic als content management systeem, een combinatie is die werkt. XSARUS heeft deze headless opzet de laatste jaren bij veel bekende namen in de fashion- en lifestyle branche geïmplementeerd. Profuomo loopt graag voorop als het gaat om technologische ontwikkelingen, waardoor de keuze voor een headless platform eigenlijk een no brainer was.

Met het headless Magento Open Source platform is Profuomo verzekerd van flexibiliteit, creatieve vrijheid en veel contentmogelijkheden door het losstaande Prismic CMS. Hierdoor kan Profuomo uitpakken met inspirerende content en bezoekers een unieke customer experience bieden, die ook in de Profuomo brandstores voelbaar is. Ook ervaart de bezoeker een razendsnelle webshop, dit is niet voor niets één van de grote voordelen van headless.

Doordat front- en backend van elkaar zijn gescheiden, is ook het onderhoud van het platform eenvoudiger. Alleen de kern van Magento Open Source wordt gebruikt. Andere waarde toevoegende tools worden door middel van API’s gekoppeld. Profuomo.com heeft naast een Nederlandse storeview, een Engelse en Duitse variant. Het merk verwacht in de toekomst verder te gaan internationaliseren. Opschalen is goed mogelijk binnen het platform, waardoor het kan meegroeien met de ambities van Profuomo.

De schaalbaarheid, stabiliteit, creativiteit en het gebruiksgemak van het nieuwe e-commerce platform én de samenwerking met XSARUS zorgt ervoor dat we vol vertrouwen kunnen werken aan onze doelen en ambities.
Marcel Vermeulen, CTO bij Profuomo
Profuomo

Design sluit naadloos aan op nieuwe merkidentiteit

Het design is een mooie uitkomst van de samenwerking tussen Profuomo en XSARUS. Tijdens het co-creatie proces gaf XSARUS in een aantal design sprints advies, deelde kennis en best practices op het gebied van e-commerce conventions. De webshop heeft een strak en eigentijds design. Een verschil ten opzichte van de eerst meer klassieke uitstraling en indeling. Het nieuwe platform is gebruiksvriendelijk en weerspiegelt de waarden van het merk op het gebied van sustainability.

Er staat nu een online omgeving die naadloos aansluit op de nieuwe merkidentiteit en het gevoel dat de consument ook in de fysieke winkels ervaart.

Profuomo
Profuomo

Ook digital marketing, OMS en PIM onderdeel van partnership

Naast de rol van XSARUS tijdens de co-creatie, is door onze digital marketing experts gezorgd voor een strakke data gedreven digital marketing inrichting, waaronder Google Tag Manager, Google Analytics en SEO. XSARUS blijft betrokken bij de doorontwikkeling van het toekomstbestendige e-commerce platform. Profuomo gaat het bestaande IT-landschap verder aanpakken, waarbij XSARUS zal zorgen voor een vloeiende koppeling tussen de systemen.

Ook heeft Profuomo gekozen voor XSARUS voor de implementatie van TableTop Order Management en het inriver PIM-systeem. Inriver PIM wordt aangesloten op het e-commerce platform en zó ingericht dat Profuomo grip krijgt op alle productinformatie en het managen ervan. Kortom: op meerdere vlakken zal het sterke partnership tussen Profuomo en XSARUS worden voortgezet.